تبیان، دستیار زندگی
این روزها مردمی که از اتوبان صدر عبور می کنند در نزدیکی پل هنوز افتتاح نشده آن با تابلوی کوچک اما حیرت انگیز با این عنوان مواجه می شوند:محل اخذ عوارض. و پرسشی که برای خیلی ها بوجود می آید مگر قرار است برای عبور از پل عوارضی گرفته شود؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پل صدر، پولی می شود؟!


این روزها مردمی که از اتوبان صدر عبور می کنند در نزدیکی پل هنوز افتتاح نشده آن با تابلوی کوچک اما حیرت انگیز با این عنوان مواجه می شوند:"محل اخذ عوارض". و پرسشی که برای خیلی ها بوجود می آید مگر قرار است برای عبور از پل عوارضی گرفته شود؟

جعفر تشکری هاشمی در واکنش به سخنان رئیس پلیس راهور تهران به نگرفتن عوارض عبور و مرور از پل صدر گفت قرار است لایحه دریافت عوارض از خودروهای عبوری در اتوبان صدر، تقدیم شورای شهر شود. به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در صورتی که کارشناسان شهرداری به این نتیجه برسند که در سایر معابر و یا تونلها نیز باید عوارض گرفته شود، چنین موضوعی، "محتمل" خواهد بود.

پل صدر

این در حالی است که رئیس پلیس راهور تهران گفته است در جلسه شورای ترافیک شهر تهران بحث اخذ عوارض از خودروهای عبوری از اتوبان صدر مطرح شد ولی اجرای این طرح به هیچ وجه در دستور کار قرار ندارد.

به گفته حسین رحیمی، اخبار مربوط به دریافت عوارضی از رانندگان جهت استفاده و عبور از پل طبقاتی صدر کذب است و این طرح کاملا منتفی شده است. چیزی که مطرح شده است این است که زیرساخت اجرای این طرح در پل صدر ایجاد شده است اما دریافت عوارضی از رانندگان منتفی است. با این وجود به نظر می رسد شهرداری نظر دیگری دارد. گفتگو با معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این باره می خوانید:

آیا شهرداری تهران برای عبور ومرور مردم از روی پل صدر عوارضی در نظر گرفته؟

این به عنوان یک ایده مطرح شده و این ایده باید حتما مراحل تصویب آن در شورای شهر تهران طی شود و مادامی که شورای اسلامی شهر تهران چنین چیزی را تصویب نکند، چنین عوارضی از مردم دریافت نخواهد شد.

آیا شهرداری تهران روی گرفتن عوارض عبور از پل صدر، کار کارشناسی کرده است؟

در اکثر کشورهای دنیا، این ایده مطرح است که مردم برای عبور از برخی محورها، عوارض پرداخت می کنند. در کمتر کشوری است که این نیست. تقریبا همه کشورهایی که ما رفته ایم و دیده ایم در آزادراه ها و بزرگراه ها، تونلها و غیره، چنین عوارضهایی را تعریف کرده اند. درباره کشور ما و شهر ما، چون شیوه مدیریت، تاکنون اینگونه بوده که همه چیز و همه جا در دسترس همه کس، همه طوره بوده، قطعا این ایده، به عنوان موضوع جدیدی مطرح است. ولی در کشورهای دیگر این کاملا عرف است.

مسئله این است که در شهرداری، چنین ایده ای به مرحله بررسی کارشناسی رسیده است؟

در شهرداری تهران، این به عنوان یک ایده کار شده ولی هنوز به صورت لایحه به شورای شهر تهران تا جایی که اطلاع دارم، ارسال نشده است.

در کارشناسی شهرداری که شما کرده اید میزان عوارض عبور و مرور و یا نحوه دریافت آن چگونه تعیین شده است؟

این جزئیات را بگذارید وقتی لایحه تقدیم شورای شهر شد، عنوان کنیم. ولی به عنوان یک ایده فعلا بپذیرید که می تواند به عنوان یک راه برای کسانی که عارضه ای را که در شهر ایجاد می کنند (منظور آلودگی هوا از طریق استفاده از خودروی شخصی است) تعیین شود.

در اکثر کشورهای دنیا، این ایده مطرح است که مردم برای عبور از برخی محورها، عوارض پرداخت می کنند. در کمتر کشوری است که این نیست. تقریبا همه کشورهایی که ما رفته ایم و دیده ایم در آزادراه ها و بزرگراه ها، تونلها و غیره، چنین عوارضهایی را تعریف کرده اند. درباره کشور ما و شهر ما، چون شیوه مدیریت، تاکنون اینگونه بوده که همه چیز و همه جا در دسترس همه کس، همه طوره بوده، قطعا این ایده، به عنوان موضوع جدیدی مطرح است. ولی در کشورهای دیگر این کاملا عرف است

آیا قرار است هفته آینده که پل صدر افتتاح شد و مردم تردد کنند، بعد از آن، دوباره پل را ببندید و عوارض از مردم دریافت کنید؟

همه چیز بستگی به نظر شورای شهر دارد.

و چه زمانی این لایحه تقدیم شورای شهر می شود؟

همکاران من روی این موضوع، بررسی شان را انجام می دهند و اگر در بررسیها به این نتیجه قطعی رسیدیم که تبدیل به لایحه کنیم، حتما اطلاع رسانی نیز خواهیم کرد.

آیا رضایت سنجی از شهروندان در این بررسیها نیز لحاظ شده است؟

حتما همه ما و شهروندان به عدالت اجتماعی اعتقاد داریم و باید به اینجا برسیم که مردم احساس کنند اگر پولشان در بخشی از شهر هزینه شد، به نحو شایسته ای از پولشان صیانت شود.

آیا قرار است این ایده در معابر دیگر شهر، از جمله بزرگراه امام علی و یا تونلهای دیگر شهر نیز اجرا شود؟

هر ایده ای که کارشناسان تایید کنند، محتمل است.

آیا این را به عنوان یک پاسخ مثبت تلقی کنیم؟

نه، به عنوان یک ایده در نظر بگیرید!

بخش اجتماعی تبیان

منبع : خبرآنلاین