تبیان، دستیار زندگی
پس از عرضه‌ی کنسول بازی پلی‌استیشن 4 گمانه‌زنی‌ها در مورد سود یا زیان این شرکت از فروش هر دستگاه کنسول بازی مطرح شد. به‌نظر می‌رسد سونی نهایت تلاش خود را به‌کار برده تا تجربه‌ی نسخه‌ی پیشین پلی‌استیشن تکرار نشود. حال شاید جالب باشد که بدانید سونی از بابت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سونی از پلی استیشن 4 چقدر سود می کند؟


پس از عرضه‌ی کنسول بازی پلی‌استیشن 4 گمانه‌زنی‌ها در مورد سود یا زیان این شرکت از فروش هر دستگاه کنسول بازی مطرح شد. به‌نظر می‌رسد سونی نهایت تلاش خود را به‌کار برده تا تجربه‌ی نسخه‌ی پیشین پلی‌استیشن تکرار نشود.  حال شاید جالب باشد که بدانید سونی از بابت فروش هر دستگاه PS4 چقدر سود می‌کند؟

سونی از پلی استیشن 4 چقدر سود می کند؟

طبق آخرین اطلاعات درز کرده هزینه قطعات به کار رفته برای ساخت هر کنسول بازی پلی استیشن 4 کمپانی سونی مشخص شده است. جالب است بدانید که قطعات به کار رفته درهر عدد کنسول بازی پلی استیشن 4 کمپانی سونی چیزی معادل 372 دلار برای کمپانی سونی هزینه بر می دارد. البته اگر هزینه مراحل تولید را به هزینه قبلی اضافه نماییم، مبلغ به دست آمده برای تولید هر عدد کنسول بازی پلی استیشن 4 کمپانی سونی، 381 دلار می شود. با یک حساب و کتاب سر انگشتی می توان خیلی زود فهمید که کمپانی سونی با تولید و فروش این کنسول محبوب سود اندکی می برد. تا به اینجای کار باید گفت که کمپانی سونی با این که سود اندکی از فروش هر عدد کنسول بازی پلی استیشن 4 به جیب می زند، اما سرسختانه مشغول تولید و فروش است و از تولید این کنسول محبوب دل نمی کند.

البته این اقدام کمپانی سونی اصلا مورد تازه و عجیبی نیست. چرا که اگر نگاهی به آمار فروش پلی استیشن 3 slim unit  (مدل باریک)، در سال 2009 میلادی داشته باشید، متوجه می شوید که در آن زمان نیز کمپانی سونی با فروش هر عدد کنسولش به قیمت 300 دلار، تنها 39 دلار سود به دست می آورد.

همانطور که احتمالا می‌دانید سونی در ماه های اول عرضه پلی استیشن 3 با فروش هر نسخه از آن کنسول متحمل ضرر می‌شد. چرا که سخت افزار قدرتمند آن کنسول بازی هزینه بالایی را به همراه داشت و سونی نیز چشم به سود حاصل از فروش بازی و لوازم جانبی آن کنسول بسته بود، البته با کاهش هزینه‌های تولید پلی‌استیشن 3 طی سال‌های اخیر، کمپانی ژاپنی رفته‌رفته قادر به کسب سود از کنسول بازی خود شد. اما داستان پلی‌استیشن 4 بسیار متفاوت از نسل پیشین کنسول بازی سونی است.

کمپانی سونی توانسته است قیمت تمام شده برای هر عدد کنسول پلی استیشن 4 را کمی پایین تر آورد. آن ها در این کنسول Blu-ray optical و هارددیسک ارزان قیمتی را به کار برده اند و در عوض آن از پروسسور (پردازنده) و رم قوی تر

استفاده کرده اند

همچنین این گزارش شامل اطلاعاتی جالبی در مورد هزینه ساخت قطعات پلی‌استیشن 4 است، بطوریکه براساس آن قیمت پردازنده و حافظه‌ی این کنسول، نیمی از هزینه‌ی ساخت کل دستگاه را شامل می‌شود. بدون شک سود حاصل از فروش هر دستگاه از پلی‌استیشن 4 در مقایسه با هزینه‌های تبلیغات، تولید و انتقال کنسول‌ها رقم بسیار ناچیزی است، اما حداقل این کنسول حتی در روزهای اول عرضه نیز سود ناچیزی را برای سونی به همراه دارد.

سونی از پلی استیشن 4 چقدر سود می کند؟

نکته جالب در این کنسول جدید آن است که کمپانی سونی توانسته است قیمت تمام شده برای هر عدد کنسول پلی استیشن 4 را کمی پایین تر آورد. آن ها در این کنسول Blu-ray optical و هارددیسک ارزان قیمتی را به کار برده اند و در عوض آن از پروسسور (پردازنده) و رم قوی تر استفاده کرده اند.

در آخر اگر بخواهم نسبت به این موضوع نیمه پر لیوان را در نظر بگیرم باید اذعان کنم که همه هم و غم و دغدغه های کمپانی های بزرگ، نباید به دست آوردن سود بالا باشد و این نوع نحوه قیمت گذاری بسیار تحسین برانگیز می باشد و البته اگر بخواهم نیمه خالی لیوان را در نظر بگیرم، باید اذعان کنم که این نوع رویکرد می تواند یک سیاست پرسود هم باشد. چرا که می توان با فروش هر کنسول بازی پلی استیشن 4 با قیمتی پایین و مناسب، خدمات پس از فروش و خدمات بعدی این کنسول را با قیمت بالاتری به کاربران عرضه کرد.

فرآوری: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از زومیت، گویا آی تی