تبیان، دستیار زندگی
علی امینی با 10 سال سن هم‌اکنون کل قرآن کریم را حفظ است و عامل موفقیت خود را توکل به خداوند و تشویق پدر و مادرش می‌داند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حفظ قرآن توفیقات زیادی نصیبم کرده است


علی امینی با 10 سال سن هم‌اکنون کل قرآن کریم را حفظ است و عامل موفقیت خود را توکل به خداوند و تشویق پدر و مادرش می‌داند.


علی امینی

علی امینی، حافظ کل قرآن کریم که 10 سال بیشتر ندارد ساکن شهر قم است و هم‌اکنون در کلاس ششم ابتدایی تحصیل می‌کند؛ این حافظ کل قرآن کریم درباره تحصیل خود تاکنون می‌گوید: به جز پایه اول و چهارم ابتدایی، بقیه پایه‌های تحصیلی را به صورت غیرحضوری به اتمام رساندم و با خواندن کتاب‌های درسی در منزل، آمادگی برای شرکت در امتحانات پایان ترم را کسب کرده و تمامی پایه‌های تحصیلی را نیز با معدل 20 به پایان رسانده‌ام.

فضای قرآنی حاکم بر خانواده

به این دلیل که از همان ابتدا یک فضای قرآنی بر خانواده‌ام حاکم بود و پدر و مادرم نیز طلبه بودند، کم‌کم به حفظ قرآن علاقه‌مند شده و با زحماتی که پدر و مادرم در این مسیر متحمل شدند، حفظ قرآن را آغاز کردم.

پیوسته و آهسته جلو رفتم

در ابتدا حفظ قرآن را کم‌کم شروع کردم، به نحوی که در روز شاید حتی کمتر از نیم خط از قرآن را حفظ می‌کردم و این روند تا دو یا سه هفته ادامه داشت و پس از آن که کمی جلوتر رفتم، نیم خط به یک خط و یک خط به چند خط افزایش یافت و به تدریج زیاد می‌شد تا جایی که در روز سه تا سه و نیم صفحه از قرآن را به همراه ترجمه و تفسیر اجمالی آیات حفظ می‌کردم.

مادر ، استاد حفظ من بود

مادرم که به عبارتی استاد حفظ من بوده، تقریباً حافظ کل قرآن است و پدرم هرچند که حافظ کل قرآن نیست اما بیشتر در جهت حافظ‌ پروری تلاش می‌کند.

برکت قرآن در ادامه تحصیل

هرچند که تحصیل غیرحضوری و مطالعه کتاب‌های درسی در منزل به دور از فضای مدرسه و کلاس، کار سختی است اما به برکت قرآن این کار را تاکنون با موفقیت انجام داده‌ام.

به این دلیل که از همان ابتدا یک فضای قرآنی بر خانواده‌ام حاکم بود و پدر و مادرم نیز طلبه بودند، کم‌کم به حفظ قرآن علاقه‌مند شده و با زحماتی که پدر و مادرم در این مسیر متحمل شدند، حفظ قرآن را آغاز کردم

از حافظه قوی‌تری برخوردار هستم

قرآن استعداد انسان را شکوفا می‌کند. حفظ قرآن این توفیق را نصیبم کرد که از حافظه قوی‌تری برخوردار شوم و سال دوم و سوم ابتدایی را بدون حضور در کلاس درس با موفقیت پشت سر بگذارم و در این میان هرچند که مسئولان مدرسه بر این عقیده بودند که به صلاح نیست که تحصیلات پایه ابتدایی جهشی باشد اما به برکت قرآن در پایان هر ترم بهترین نمرات را کسب می‌کردم.

پایان حفظ قرآن، پایان کار نیست

این حافظ خردسال با عنوان این مطلب که با پایان یافتن حفظ کل قرآن، کار من تمام نشده است و باید هر هفته یک بار کل قرآن را دوره کنم، می‌گوید: علاوه بر اینکه هر هفته یک بار کل قرآن باید دوره شود، خود را برای آزمون کارشناسی ارشد آماده می‌کنم و به مطالعه درس‌های تفسیری برای آزمون کارشناسی ارشد می‌پردازم.

حفظ قرآن توفیقات زیادی نصیبم کرده است

علی امینی در بخش دیگری از سخنان خود درباره توفیقاتی که در پی حفظ قرآن نصیب انسان می‌شود، می‌گوید: طی چهار سالی که به حفظ قرآن پرداخته‌ام، خیلی چیزها یاد گرفته‌ام و معتقد هستم زمانی که حتی توفیق انس کامل با معانی قرآن و عمل به آیات قرآن را نداشته باشیم همین ظاهر قرآن و حفظ ظاهری قرآن هم برکات معنوی بسیاری در زندگی ما خواهد داشت؛ برکت‌هایی که موجب خواهد شد تا شناخت انسان نسبت به دین بیشتر شده و روحانیت و معنویتش افزایش یابد.

قرآن

کسی که با قرآن مأنوس باشد از خداوند دور نمی‌شود

به طور کلی کسی که با آیات قرآن کریم مأنوس باشد دیگر نماز خواندن برایش کار سختی نخواهد بود و همچنین، کسی که با مفاهیم قرآنی و دینی آشنا باشد، معارف اسلامی برایش سخت نیست و این افراد، کسانی هستند که هیچ گاه از خدا دور نمی‌شوند و برعکس، کسی که با معارف الهی و آموزه‌های دینی فاصله داشته باشد ، کم‌کم از خداوند نیز فاصله می‌گیرد و در این صورت است که دیگر نمی‌داند که چه کاری انجام می‌دهد و هیچ چیز در اختیار خودش نیست.

تأثیرات حفظ قرآن در زندگی شخصی و خانوادگی

طبیعی است زمانی که آیات مربوط به احترام به پدر و مادر را حفظ باشیم و معنی این آیات را خوب درک کرده باشیم، رفتار درستی با پدر و مادر خود خواهیم داشت و زمانی که آیات مربوط به خودخواهی، غیبت، دروغ و ... را حفظ باشیم دیگر خود را از آحاد جامعه برتر نمی‌بینیم و در این صورت بسیاری از مشکلات ما رفع خواهد شد.

معتقد هستم زمانی که حتی توفیق انس کامل با معانی قرآن و عمل به آیات قرآن را نداشته باشیم همین ظاهر قرآن و حفظ ظاهری قرآن هم برکات معنوی بسیاری در زندگی ما خواهد داشت؛ برکت‌هایی که موجب خواهد شد تا شناخت انسان نسبت به دین بیشتر شده و روحانیت و معنویتش افزایش یابد

سرگرمی ها و اوقات فراغت

من هم مثل تمام بچه‌های هم سن و سال خودم زمانی که با دوستانم هستم، بازی‌هایی مانند گرگم به هوا، قایم باشک و ... انجام می‌دهم.

زمان‌هایی که برنامه‌ای برای دوره محفوظات خود ندارم را با دوستانم می‌گذرانم .

زمان‌هایی را که برنامه‌ای برای حفظ قرآن و دوره محفوظات خود ندارم با دوستانم می‌گذرانم و به ویژه در فصل تابستان که اوقاف فراغتم بیشتر است، ساعات زیادی را با دوستانم در بیرون از خانه می‌گذرانم و در تمامی بازی‌هایی که بچه‌ها انجام می‌دهند نیز شرکت می‌کنم.

تأثیرگذاری بر دوستان

در ارتباطات دوستی خود با همسن و سالانم، بیشتر اوقات تأثیرگذاری زیادی بر روی آنان داشته‌ام و حتی در بسیاری از مواقع، زمانی که دوستانم متوجه شده‌اند که من حافظ کل قرآن هستم، آنان نیز به سمت قرآن آمده و حفظ قرآن را آغاز کرده‌اند تا جایی که یکی از دوستانم پس از مدتی که حفظ قرآن را آغاز کرده، هم‌اکنون حافظ دو جزء از قرآن کریم است.

زمانی که در پایه چهارم ابتدایی تحصیل می‌کردم، همکلاسی‌هایم متوجه شدند که من حافظ کل قرآن هستم و به همین دلیل نیز علاقه زیادی برای حفظ قرآن از خود نشان دادند و زمانی که متوجه اشتیاق آنان برای حفظ قرآن و انس با کلام خدا شدم، حتی کلاس حفظ قرآن و مشاوره قرآنی در مدرسه برگزار کردم تا دانش‌آموزانی که علاقه‌مند به حفظ قرآن بودند، این کار را آغاز کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کمک‌های غیرقابل شمارش پدر و مادرش در حفظ کل قرآن کریم به او می‌گوید: پدر و مادرم کمک‌های زیادی به من داشتند و همین که من را با قرآن کریم مأنوس کردند، بزرگ‌ترین کمک به من بود و از زحمات آنان تشکر و قدردانی می‌کنم.

بخش قرآن تبیان


منبع: ایکنا

مطالب مرتبط:

بهترین دوران حفظ قرآن

22شرط برای حفظ قرآن

آثار و فواید حفظ کردن قرآن