تبیان، دستیار زندگی
در هشتاد و چند روز سپری شده از دوران مدیریت ما به نظرم مهم‌ترین کاری که انجام شده، رفتاری است که با اهالی سینما صورت گرفته و سعی کردیم اعتماد از دست رفته‌ سینماگران را به دولت بازگردانیم که به نظرم بازگشته است و این موضوع را مهم‌ترین کار می‌دانم چون کار د
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازگشت اعتماد

حجت‌الله ایوبی پس از سه ماه حضورش در ریاست سازمان سینمایی


در هشتاد و چند روز سپری شده از دوران مدیریت ما به نظرم مهم‌ترین کاری که انجام شده، رفتاری است که با اهالی سینما صورت گرفته و سعی کردیم اعتماد از دست رفته‌ سینماگران را به دولت بازگردانیم که به نظرم بازگشته است و این موضوع را مهم‌ترین کار می‌دانم چون کار دشواری است.

حجت‌الله ایوبی

حجت‌الله ایوبی پس از سه ماه حضورش در ریاست سازمان سینمایی در گفت‌وگویی به فعالیت‌هایش در این دوره زمانی اشاره کرد و گفت: به نظرم باید مدت حضور را ثانیه‌ای حساب کرد نه روزانه، چون هر ثانیه‌ در سینما خبری است. در هشتاد و چند روز سپری شده از دوران مدیریت ما به نظرم مهم‌ترین کاری که انجام شده، رفتاری است که با اهالی سینما صورت گرفته و سعی کردیم اعتماد از دست رفته‌ سینماگران را به دولت بازگردانیم که به نظرم بازگشته است و این موضوع را مهم‌ترین کار می‌دانم چون کار دشواری است. به هر حال ما با یک جامعه سینمایی متشتت و با گرفتاری‌های فراوان و درگیری‌های بی‌سابقه مواجه بودیم، جامعه سینمایی که در سال‌های اخیر پایش به سازمان سینمایی کاملا قطع شده بود، با شرایطی که مطرح کردم با توجه به حساسیت بالایی که جامعه سینمایی دارد، امروز می‌توانیم خرسند و امیدوار باشیم که این اعتماد از دست رفته به جامعه سینمایی فهیم‌، پرافتخار و بزرگ سینما بازگشته است که این کار کمی نیست.

بازگشت اعتماد سینماگران کار آسانی نبود

بازگشت این اعتماد کار آسانی نبوده است به دلیل اینکه بخش زیادی از وقت ما در چند ماه حضورمان در سازمان سینمایی، صرف ملاقات‌های متعدد و مختلفی با صنوف سینمایی شده است. برخی صنوف را به دلیل مشکلات متعددی که داشتند چند بار دیدیم و با صنوف دیگر هم که سال‌ها بود با مدیریت سینمایی دیدار نکرده بودند‌،‌ ملاقات داشتیم بنابراین فکر می‌کنم بازگشایی خانه سینما یک پازل از مجموعه اقداماتی است که انجام پذیرفت تا به یک جامعه آسیب‌دیده و مساله‌دار از جهت عاطفی و روحی، فضای اعتماد بازگردد. بازگشایی خانه سینما، یک پروژه بود که انجام شد.‌

تلاش برای کوچک‌تر و عملیاتی‌تر کردن سازمان سینمایی

سعی کردیم ساختار سازمان را کوچک‌تر‌، چابک‌تر و عملیاتی کنیم و قرار است این ساختار در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نهایی شود؛ در عین حال قصد داریم برخی انتخاب‌های باقیمانده در حوزه‌ مدیریت را براساس همین ساختار جدید انجام دهیم.

هشتاد و چند روز سپری شده از دوران مدیریت ما به نظرم مهم‌ترین کاری که انجام شده، رفتاری است که با اهالی سینما صورت گرفته و سعی کردیم اعتماد از دست رفته‌ سینماگران را به دولت بازگردانیم که به نظرم بازگشته است و این موضوع را مهم‌ترین کار می‌دانم چون کار دشواری است

فجر فخر دیجیتالی تدبیر و امید

جشنواره‌ فیلم فجر اگرچه در زمان خودش یعنی بهمن ماه انجام می‌شود اما از ماه‌های قبل و در همین هشتاد و پنج روز سپری شده اقداماتش آغاز شد و در راستای برگزاری آن جلسات متعددی داشتیم و داریم. هیات برگزارکننده جشنواره‌ فیلم فجر از کسانی که سابقه طولانی دارند، تشکیل شده است تا نخستین جشنواره‌ فیلم فجر دولت تدبیر و امید برگزار شود.

نق‌ زدن شبیه شمقدری

خبرها و بحث‌هایی که مطرح می‌شود نشان می‌دهد ظاهرا عده‌ای دوست ندارند سینمای ایران سروسامان بگیرد و تلاش آنها بر این است که سازمان سینمایی که عده‌ای انسان شریف باانگیزه برای خدمت به سینمای ایران جمع شده‌اند را به حاشیه بکشانند اما آنها مطمئن باشند اینجا انسان‌های باتدبیر‌، علاقه‌مند و محکمی بر صندلی‌هایشان نشسته‌اند و اجازه نمی‌دهند وقت مدیریت سینمایی کشور صرف حاشیه‌ها شود بنابراین ما در مسیر واقعی خودمان حرکت می‌کنیم.

حجت‌الله ایوبی

سرانجام جشنواره‌ افق نو

با آقای نادر طالب‌زاده جلسه‌ای داشتیم و ایشان در آن جلسه متقاعد شدند جشنواره افق نو، یک جشنواره سینمایی نیست بلکه جشنواره‌ای است که به نوعی می‌تواند رسانه‌ای، علمی‌، سیاسی‌ و پژوهشی باشد برای کسانی که با سیاست‌های سلطه‌گرایانه آمریکا مخالف هستند و تنها ارتباط این جشنواره با سینما این است که چند کارگردان هم حضور داشته باشند، البته کارگردان‌هایی که با خودشان فیلم نمی‌آورند. بنابراین اینکه می‌گویند جشنواره‌ای بوده و سازمان سینمایی جلوی آن را گرفته است، درست نیست. روزی که ما در سازمان سینمایی حضور پیدا کردیم با مطالبه‌ آقای طالب‌زاده مواجه شدیم و مطالبه ایشان برگزاری جشنواره نبود چون قبل از آمدن ما جشنواره توسط خود آقای طالب‌زاده که نامه‌هایش را هم به خود ایشان دادیم در سازمان سینمایی با مدیریت قبلی به حالت تعلیق درآمده بود. جشنواره افق نو قرار بود در ماه سپتامبر برگزار شود اما گویا آقای طالب‌زاده با آقای شمقدری مکاتبه داشتند که الان آمادگی لازم را برای برگزاری این جشنواره ندارند که نامه‌هایش هم موجود است و درخواست ایشان این بود که هزینه‌های مقدماتی انجام شده، پرداخت شود. گویا آقای شمقدری از مدیرکل مجامع و جشنواره‌های سازمان سینمایی خواستند گزارشی تهیه و ارائه کنند. این گزارش تیرماه سال جاری به رئیس وقت سازمان سینمایی ارائه شده مبنی بر اینکه این جشنواره موجب وهن نظام جمهوری اسلامی ایران است و به دلیل ضعف اجرایی و هزینه‌های گزاف و... برگزاری آن توصیه نمی‌شود. این گزارشی است که در سازمان سینمایی قبل از ما تهیه شده است و به همین دلیل این جشنواره در گذشته متوقف شده است. درخواستی هم که آقای طالب‌زاده از بنده داشتند این بود که هزینه‌های انجام شده را پرداخت کنم. بنده بعدا از طریق رسانه‌ها شنیدم که ما جلوی جشنواره را گرفته‌ایم و بعدتر گفتند وزارت امور خارجه جلوی کار را گرفته، بنابراین تفهیم اتهام نشدیم که چه کسی جلوی چه چیزی را گرفته است؟!

حواشی لغو مجوز بنیاد سینمایی مقاومت

درباره موسسه مقاومت هم همین مغلطه عجیب و غریب را شاهد بودیم. رئیس پیشین سازمان سینمایی، معاون ایشان و یکی دیگر از مدیران آقای شمقدری، این موسسه را تاسیس کردند اما در وزارت ارشاد یک هیاتی وجود دارد به عنوان هیات نظارت بر نهادهای فرهنگی- هنری. در هیات نظارت این موضوع مطرح شد و بنده هم به عنوان یکی از اعضای هیات نظارت در آن جلسه حضور داشتم. در گذشته هم جناب آقای محمدی از مسۆولان هیات‌های نظارت گویا به مسۆولان وقت گزارش داده‌ و اعلام کردند که اساسنامه این موسسه روال منطقی و قانونی‌اش را سپری نکرده و با عجله تصویب شده است. ایشان می‌گفتند در همان جلسه خیلی‌ها مخالف بوده و اعتقاد داشتند باید مراحل قانونی‌اش سپری شود و از دید آنها اساسنامه دارای اشکالاتی است. بنابراین هیات نظارت اعلام کرده که چنین چیزی امکان‌پذیر نیست و باید یک نهاد بالادستی مثل مجلس شورای اسلامی و شورایعالی انقلاب فرهنگی تصویب می‌کردند و این آقایان که اسمشان را گذاشته‌اند به عنوان هیات امنا باید این روند را می‌پذیرفتند و از آن طریق اقدام می‌کردند. در نتیجه در هیات نظارت تصمیم به لغو گرفته نشده و اعلام شده است اساسنامه چند اشکال دارد و این اشکالات باید برطرف شود، به همین سادگی! اما چون قرار است حاشیه درست شود، حقیقت را وارونه جلوه می‌دهند.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : ایسنا