تبیان، دستیار زندگی
یک روز بعد از توافقات هسته ای ایران با 5+1 در ژنو بازار ایران هنوز مبهوت است! بورس همچنان رکورد می شکند، مردم هم برای فروش دلار و سکه به بازار هجوم آوردند. حتی به عقیده کارشناسان تقاضا برای فروش آن قدر زیاد شد که ارزان تر از نرخ واقعی به فروش می رسد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واکنش بازار تهران به مذاکرات ژنو


یک روز بعد از توافقات هسته ای ایران با 5+1 در ژنو بازار ایران هنوز مبهوت است! بورس همچنان رکورد می شکند، مردم هم برای فروش دلار و سکه به بازار هجوم آوردند. حتی به عقیده کارشناسان تقاضا برای فروش آن قدر زیاد شد که ارزان تر از نرخ واقعی به فروش می رسد. شاخص کل بورس در آخرین دقایق معاملات دیروز با بیش از هزار واحد رشد روبه‌رو شد و با عبور از کانال 80 هزار واحدی، بازدهی 110 درصدی را نصیب سهامداران کرد.
ارز

در این میان صنایع بانکی، خودرویی و پتروشیمی بیشترین اقبال بازار را به خود اختصاص داده و از بیشترین صف‌های خرید برخوردار شدند به‌طوری که در بازار دیروز بانک تجارت با 189 میلیون و ایران خودرو با 121 میلیون صف خرید روبه‌رو شد و در صدر جدول این گروه قرار گرفت. بر این اساس علاوه بر مثبت شدن تمام شرکت‌های حاضر در صنایع بانکی،خودرویی و پتروشیمی، گروه بهمن با 153 میلیون، بانک پاسارگاد با 113 میلیون، بانک ملت با 94 میلیون و بانک انصار با 69 میلیون بیشترین صف‌های خرید بازار را به خود اختصاص دادند و در رده‌های بعدی قرار گرفتند. به این ترتیب خوشحالی سهامداران تالار شیشه‌ای به توافق حاصل شده موجب شد تا صنایع مختلف بورس از افزایش تقاضا و رشد قیمت برخوردار شده و دماسنج بازار سرمایه با 1147 واحد رشد به کانال 80 هزار و 22 واحدی برسد. همچنین در بازار دیروز صف‌های خرید سنگین در نمادهای خودرویی، بانکی و پتروشیمی تشکیل شد و رشد قیمت نمادهای هلدینگ خلیج فارس، تاپیکو، نفت و گاز پارسیان، ملی مس و سرمایه‌گذاری غدیر موجب رشد شاخص و عبور آن از عدد 80 هزار واحدی شد. به این ترتیب با رشد 46/1 درصدی شاخص بورس در معاملات دیروز بازدهی بازار سهام از ابتدای سال تاکنون به بیش از 110 درصد بالغ شد. در مجموع در بازار دیروز بیش از 800 میلیون سهم به ارزش 418 میلیارد ریال معامله شد و ارزش بازار سرمایه نیز به بالاترین سطح خود یعنی 391 هزار میلیارد تومان رسید.

فروشنده‌ها بیشترند

اگرچه هنوز قیمت‌های واقعی بازار طلا مشخص نشده اما هم‌اکنون فروشنده در بازار بیشتر از خریدار شده است. در بازار ارز نیز همین رویه حاکم بوده و بیشتر مراجعان در هراس از ارزان‌تر‌شدن قیمت‌ها به دنبال فروش ارزهای انباری خود هستند. جالب آنکه بیشتر صرافی‌ها میل به کار ندارند و هر کسی را به مغازه خود راه نمی‌دهند و برخی دیگر قیمت روز را روی تابلوی اعلام قیمت خود نمایش نمی‌دهند. از سوی دیگر دلالان در میدان سکه به دنبال شرکت در معاملات صوری خود هستند. آخرین قیمت دریافتی از خرید و فروش دلار 2910 تومان است. علاوه بر این مردم منتظر هستند تا فردی ارز خود را به فروش برساند یا قیمت‌ها تغییر کند تا تصمیم‌گیری نهایی خود را انجام دهند.

با توجه به توافق هسته‌ای ایران با گروه 1+5 احتمال می‌رفت بازار محصولاتی که با قیمت ارز بویژه دلار ارتباط تنگاتنگی دارند دچار تغییر و تحولاتی شود اما اتفاق خاصی در این باره نیفتاد. یکی از مرتبط‌ترین بازارها با قیمت ارز، بازار لوازم صوتی تصویری است که می‌توان مدعی بود دیروز یکشنبه این بازار نسبت به روزهای گذشته وضعیت آرام‌تری را سپری کرده است

براساس آخرین پیگیری‌های «وطن‌امروز» با توجه به نوسانات لحظه‌ای قیمت‌ها، سکه فروش‌های سبزه میدان هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید را 830 هزار تومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم را 829 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی را 437 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی را 253 هزار تومان و هر قطعه سکه یک گرمی را 162 هزار تومان قیمتگذاری کرده و می‌فروشند. از سوی دیگر بررسی پایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی گویای آن است که بانک مرکزی دیروز نرخ انواع ارز دولتی را ثابت نگه داشت. بر این اساس نرخ رسمی دلار آمریکا 2482، قیمت پوند انگلیس 4027 و قیمت یورو 3365 تومان بود. همچنین فرانک سوییس 2736، روپیه هند 39، درهم امارات عربی متحده 675، دینار کویت 8755، یکصد روپیه پاکستان 2309، یکصد ین ژاپن 2450، عمان 6445، دلار کانادا 2360، لیر ترکیه 1238، روبل روسیه 75، ریال قطر 681، یکصد دینار عراق 213، لیر سوریه 22، دلار استرالیا 2275، ریال سعودی 661 و دینار بحرین 6584، یوآن چین 407 و افغانی افغانستان 44 تومان قیمت خورد.

ارز، خودرو

بی‌اعتنایی خودرو به مذاکرات

رکود خرید و فروش در بازار خودرو و گرانی نرخ‌ها در این بازار آنقدر زیاد است که حتی نتایج مذاکرات ژنو نیز نتوانست این بازار را به واکنش وادارد. در حال حاضر قیمت خودرو در بازار بالاتر از توان خرید اکثر مردم است و همین مساله باعث رکود در بازار شده، طوری که خریداری برای خودروهای گرانقیمت وجود ندارد. در این شرایط هر دستگاه پژو 405 بنزینی در بازار 5/27 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که حدود 5 میلیون تومان بالاتر از قیمت کارخانه‌ای این محصول است. همچنین هر دستگاه پژو پارس در بازار به قیمت 5/35 میلیون تومان به خریداران عرضه می‌شود که نسبت به قیمت کارخانه حدود 8 میلیون تومان بالاتر است. باید به قیمت 5/32 میلیون تومانی تندر 90 مدل E1 ایران خودرو نیز اشاره کرد که یک‌میلیون تومان بالاتر از قیمت کارخانه است. تندر 90 مدل E2 ایران‌خودرو هم تقریبا برابر با قیمت کارخانه یعنی 35 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود. در مورد رانا هم باید به قیمت 32 میلیون تومانی این خودرو اشاره کرد که 2 میلیون تومان بالاتر از قیمت کارخانه است. هر دستگاه سمند ال‌ایکس سال نیز در بازار 5/4 میلیون تومان بالاتر از قیمت کارخانه یعنی 5/27 میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود. درباره محصولات سایپا هم باید به قیمت 22 میلیون تومانی تیبا اشاره کنیم که حدود 5/3 میلیون تومان بالاتر از قیمت کارخانه است. سایپا 111 مدل SX نیز با قیمت 19 میلیون تومان در بازار به خریداران عرضه می‌‌شود که نسبت به قیمت کارخانه، 4 میلیون تومان بالاتر است. قیمت سایپا 131 مدل SX نیز این روزها در بازار 17 میلیون و 800 هزار تومان است که نسبت به قیمت کارخانه، 2 میلیون و 800 هزار تومان بالاتر است. در مورد سایپا 132 مدل SX هم می‌توان به قیمت 5/17 میلیون تومانی این خودرو در بازار اشاره کرد که نسبت به قیمت کارخانه، 5/2 میلیون تومان گران‌تر است.

منتظر هستند تا فردی ارز خود را به فروش برساند یا قیمت‌ها تغییر کند تا تصمیم‌گیری نهایی خود را انجام دهند. براساس آخرین پیگیری‌های «وطن‌امروز» با توجه به نوسانات لحظه‌ای قیمت‌ها، سکه فروش‌های سبزه میدان هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید را 830 هزار تومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم را 829 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی را 437 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی را 253 هزار تومان و هر قطعه سکه یک گرمی را 162 هزار تومان قیمتگذاری کرده و می‌فروشند

روز سرد بازار صوتی تصویری و موبایل!

با توجه به توافق هسته‌ای ایران با گروه 1+5 احتمال می‌رفت بازار محصولاتی که با قیمت ارز بویژه دلار ارتباط تنگاتنگی دارند دچار تغییر و تحولاتی شود اما اتفاق خاصی در این باره نیفتاد. یکی از مرتبط‌ترین بازارها با قیمت ارز، بازار لوازم صوتی تصویری است که می‌توان مدعی بود دیروز یکشنبه این بازار نسبت به روزهای گذشته وضعیت آرام‌تری را سپری کرده است. در حال حاضر بازار صوتی تصویری آنچنان مشتری ندارد و تنها رهگذران بنابر علاقه شخصی خود هر از گاهی قیمت یک مدل از تلویزیون یا سیستم صوتی مورد علاقه خود را جویا می‌شوند اما خریدی صورت نمی‌گیرد که با این تفاسیر بازار تلویزیون از توجه بیشتری نسبت به دستگاه‌های صوتی برخوردار است. فروشندگان در لحظه اعلام قیمت نیز به مشتریان اعلام می‌کنند که اگر مدلی مورد پسند است حاضرند 100 تا 200 هزار تومان کمتر از قیمت اولیه کالا را به فروش برسانند. بیشترین حجم افراد وارد شده به بازار صوتی تصویری در تهران (خیابان جمهوری) به دنبال خرید یا اطلاع از آخرین مدل‌های تلفن همراه هستند اما این بازار نیز نسبت به روزهای گذشته از توجه کمتری برخوردار شده و آنچنان مشتری ندارد البته گوشی‌های بالای یک‌میلیون تومان با کاهش قیمت حدود 80 هزار تومانی مواجه شد که همین امر موجب شد خریداران دست از خرید بکشند و منتظر کاهش بیشتر باشند.

فرآوری:محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منبع : ایسنا، فارس، تسنیم، مهر، وطن امروز