تبیان، دستیار زندگی
موضوع عملکرد 100 روزه دولت از همان زمان تبلیغات ریاست جمهوری در خردادماه آغاز شد و با تاکید اعضای دولت جدید ادامه یافت. حالا بیش از 100 روز از تشکیل دولت یازدهم گذشته و همه منتظرند که حسن روحانی گزارش عملکرد دولت خود در این مدت کوتاه را بدهد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محسن جندقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اقتصاد 100 روزه احمدی نژاد یا روحانی؟


موضوع عملکرد 100 روزه دولت از همان زمان تبلیغات ریاست جمهوری در خردادماه آغاز شد و با تاکید اعضای دولت جدید ادامه یافت. حالا بیش از 100 روز از تشکیل دولت یازدهم گذشته و همه منتظرند که حسن روحانی گزارش عملکرد دولت خود در این مدت کوتاه را بدهد.
احمدی نژاد و روحانی

قطعا هیچ آدم عاقلی دنبال این نیست که دولت در این مدت کم مملکت را گل و بلبل کرده و اقتصاد را متحول کند؛ موضوع، آن قولی است که روحانی داده است: "برنامه ای در زمینه اقتصادی، اجتماعی و سیاست خارجه دارم." در حوزه اقتصادی دولت برنامه های میان مدت و بلند مدت مهمی پیش رو دارد؛از بودجه 93 گرفته تا اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها؛ اما در مدت 100 روز برنامه خارق العاده اقتصادی کوتاه مدتی را شاهد نبودیم. به همین علت است که روحانی در اولین موضع گیری خود گفت: در 100 روز اول اوضاع مملکت را بررسی خواهیم کرد تا بگوییم در چه شرایطی کشور را تحویل گرفتیم. در گزارش پیش رو مقایسه ای از عملکرد اقتصادی 100 روز اول کاری دولت روحانی و 100 روز اول کاری دولت نهم (احمدی نژاد) انجام شده است. گروه اقتصادی تبیان در این گزارش برنامه ها و مصوبات هیات دولتی که روسای جمهور فعلی و سابق نیز حضور داشتند و اقتصادی بودند مورد بررسی قرار داده و به مهمترین آنها اشاره کرده و از بخشنامه ها و برنامه سایر حوزه ها مانند سیاست خارجه و سفرهای خارجی مانند نیویورک اجتناب شده است.

100 روز با احمدی نژاد

مراسم تحلیف احمدی نژاد 15 مرداد 1384 برگزار شد اما برعکس روحانی در همان روز تحلیف کابینه خود را معرفی نکرد بلکه در اواخر مرداد این کار را کرد و دولت نهم در اوایل شهریور تشکیل شد. دولت او در 100 روز اول چند سفر استانی انجام داد و تصمیات بنیادین گرفت که تا پایان دو دوره ریاست جمهوری او ادامه یافت. از صندوق مهر امام رضا (ع) گرفته تا سهام عدالت. در اینجا عملکرد 100 روزه او را بررسی می کنیم.

27 مرداد 1384:  احمدی نژاد به منطقه عسلویه کرد و از تاسیسات نفت، گاز و پتروشیمی پارس جنوبی بازدید كرد. در این بازدید وزیر نفت (زنگنه وزیر فعلی نفت)، مدیرعامل شركت ملی نفت و مدیر عامل شركت ملی پتروشیمی هر كدام بصورت جداگانه گزارشی از عملكرد و توانایی حوزه كاری خود ارائه كردند.

بر اساس دستور رییس جمهور، مقرر شد دستگاههای اجرایی اقداماتی را که می توانند در 100 روز بر اوضاع و معیشت مردم تاثیر مثبت داشته باشند، ظرف یک هفته به دولت اعلام کنند. همچنین هیات دولت مصوبه تامین کالاهای اساسی را تصویب کرد. در این جلسه منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید نیز قرائت شد و اعضا قول دادند تمام تلاش خود را برای بهبود اوضاع مردم به کار گیرند

31 مرداد 1384: احمدى نژاد  با رئیس جمهور ترکمنستان، پایانه مرزى باجگیران هودان افتتاح  کرد.

3 شهریور 1384: اعضای هیات دولت نهم در اولین نشست خود در مشهد لایحه تاسیس"صندوق مهر امام رضا(ع)" را تصویب كردند. دراین لایحه تامین هزینه‌های مسكن، ازدواج و اشتغال جوانان در نظر گرفته شده و مقرر شد در تمامی استانهای كشور، صندوق یاد شده به صورت مستقل تشكیل شود. در ابتدای این جلسه احمدی نژاد نحوه سازماندهی ارتباط دولت و مسوولان با مردم مطرح شد و مقرر شد تمامی وزرا ترتیبی اتخاذ نمایند تا به طور منظم و مستمر با مردم دیدار عمومی داشته باشند.

6 شهریور 1384: در جلسه هیات دولت سازمان ثبت اسناد و املاك كشور موظف شد جهت تسریع در صدور اسناد مالكیت اراضی كشاورزی نسبت به تهیه فرم‌های تقاضای مخصوص جهت صدور اسناد مالكیت اراضی كشاورزی درخارج از محدوده قانونی شهرهاو شهرك‌ها و خارج از بافت مسكونی روستاها اقدام نماید.

1 مهر 84: محمود احمدی نژاد در یك نشست كاری فشرده با مسوولان بازسازی شهر بم، از نزدیك در جریان روند بازسازی این شهر زلزله زده قرار گرفت و درباره مسایل و مشكلات مردم و چگونگی رسیدگی به آنها ، با مسوولان محلی گفت و گو كرد.

احمدی نژاد

6 مهر 1384: در جلسه هیات دولت كلیه دستگاههای اجرایی موظف شدند نسبت به برنامه ریزی و اتخاذ راهكارهای مناسب برای حذف تشریفات زائد و كاهش هزینه‌های جاری اقدام نماید. هیات دولت همچنین كمیته‌ای را مامور بررسی چگونگی استفاده از منابع سیستم بانكی برای توسعه صنایع كوچك با اولویت مناطق محروم كرد.

20 مهر 1384: ضوابط صرفه جویی و كاهش هزینه‌های غیر عملیاتی دستگاههای اجرایی در نشست هیات دولت به تصویب رسید.

26 مهر 1384:  احمدى نژاد به طور غیر منتظره و بدون اطلاع قبلى از وزارت نیرو بازدید كرد. در این بازدید او تاكید كرد: پروژه‏هاى این وزارتخانه باید با سرعت بیشترى به مرحله اجرا گذاشته شود و به ویژه شبكه آبرسانى شهرهایى كه به صورت نیمه كاره انجام پذیرفته، هر چه زودتر تكمیل گردد.

27 مهر 1384: در جلسه هیات دولت تصویب شد  که نرخ تسهیلات صادرکنندگان کاهش یابد. به علاوه نحوه تخصیص تسهیلات ارزى تصویب شد كه بتواند به راحتى در اختیار صادركنندگان قرار بگیرد.

9 آبان 1384: نخستین جلسه شورای اقتصاد با حضور رییس جمهور برگزار شد. اعضای شورای اقتصاد با افزایش یارانه اتوبوسرانی شهرها و اختصاص یارانه به متروی تهران موافقت كردند. همچنین در ارتباط با درخواست وزارت نفت در خصوص اعطای كمك بلاعوض برای جایگزینی خودروهای گازسوز با تاكسی‌های فرسوده موافقت کردند.

11 آبان 1384:  هیات دولت درنشست خود، آیین نامه اجرایی افزایش ثروت خانوارهای ایرانی از طریق واگذاری سهام دولت به مردم را تصویب كرد. این آیین نامه "توزیع سهام عدالت" نام گرفت.

18 آبان 1384: اولین سفر استانی رسمی هیات دولت در استان خراسان جنوبی انجام شد. احمدی نژاد به همه شهرهای استان سفر کرد و مصوبات بسیاری را به تصویب رساند.

21 آبان 1384:دومین جلسه شورای اقتصاد به ریاست  احمدی نژاد تشكیل شد.

1 آذر 1384: احمدی نژاد گزارش 90 روزه عملکرد دولت خود از طریق برنامه تلویزیونی ارائه کرد.

9 آذر 1384: دومین سفر استانی هیات دولت با سفر به استان ایلام انجام شد. در این سفر هم به همه شهرهای استان سر زده شد و مصوباتی برای رفع مشکلات به تصویب رسید.

قطعا هیچ آدم عاقلی دنبال این نیست که دولت در این مدت کم مملکت را گل و بلبل کرده و اقتصاد را متحول کند؛ موضوع، آن قولی است که روحانی داده است: "برنامه ای در زمینه اقتصادی، اجتماعی و سیاست خارجه دارم." در حوزه اقتصادی دولت برنامه های میان مدت و بلند مدت مهمی پیش رو دارد؛از بودجه 93 گرفته تا اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها؛ اما در مدت 100 روز برنامه خارق العاده اقتصادی کوتاه مدتی را شاهد نبودیم

100 روز با روحانی

مراسم تحلیف حسن روحانی به عنوان رئیس دولت یازدهم روز 13 مرداد 1392 برگزار شد و در همان روز هم او کابینه خود را معرفی کرد. بدین ترتیب کابینه دولت یازدهم حداقل دو هفته زودتر از دولت نهم برگزار شد. مهمترین برنامه‌ها و مصوبات اقتصادی که با حضور روحانی برگزار شد بدین شرح است:

27 مرداد 1392: اولین جلسه هیات دولت یازدهم برگزار شد. در این جلسه تصمیمات بسیاری گرفته شد از جمله آنکه 10 مصوبه هیات دولت قبل که متضمن ایجاد امتیاز خاص برای اشخاص حقیقی و حقوقی بود و یا تعهد مازاد بر اعتبار برای دستگاهها ایجاد می‌نمودند را لغو کرد.همچنین بر اساس دستور رییس جمهور، مقرر شد دستگاههای اجرایی اقداماتی را که می توانند در 100 روز بر اوضاع و معیشت مردم تاثیر مثبت داشته باشند، ظرف یک هفته به دولت اعلام کنند. همچنین هیات دولت مصوبه تامین کالاهای اساسی را تصویب کرد. در این جلسه منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید نیز قرائت شد و اعضا قول دادند تمام تلاش خود را برای بهبود اوضاع مردم به کار گیرند.

10 شهریور 1392:با تصویب دولت، کلیه کارگروه ها، شوراها، کمیسیون ها، ستادهای تشکیل شده تا مردادماه 1392 بر اساس مصوبه هیئت وزیران لغو می شوند. کلیه کارگروه ها، شوراها، کمیسیونها، ستادها و سایر عناوین مشابه (به استثنای کمیسیون های دایمی دولت) که تا تاریخ 27/5/1392 بر اساس مصوبات هیئت وزیران و به استناد اصول یکصد و بیست و هفتم و یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده و اختیارات هیئت وزیران نیز به آنها تفویض شده است، لغو می شود.

25 شهریور 1392: هیئت وزیران نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی(زراعی) برای سال  92 - 1393 را تعیین کرد.

اقتصاد ایران ، روحانی

26شهریور 1392: هیات دولت واردات کالاهای لوکس، لوازم خانگی و خودرو را به صورت مشروط آزاد کرد. در این مص به منظور تامین منابع طرح های زیربنایی و یارانه بخش های تولیدی و حمایت از تولید ملی، ترخیص کالاهای مشمول اولویت دهم که تا زمان ابلاغ این مصوبه به اماکن گمرکی و مناطق آزاد تجاری –صنعتی و ویژه اقتصادی وارد و برای آنها قبض انبار صادر شده باشد، پس از اخذ مجوز ثبت سفارش از وزارت صنعت، معدن و تجارت (با ارز متقاضی و بدون تخصیص مجدد ارز) و اخذ حقوق گمرکی و دو برابر سود بازرگانی و رعایت سایر قوانین و مقررات بلامانع است.

27 شهریور 1392:  از این پس ستاد هدفمندسازی یارانه ها به ریاست معاون اول رئیس جمهور و عضویت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، وزیران کشور، صنعت، معدن و تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امور اقتصادی و دارایی، نفت، نیرو، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اطلاعات، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان هدفمندسازی یارانه ها تشکیل می شود.

2 مهر 1392:   یک مصوبه حمایت  از تولید به تصویب رسید. با تصویب هیئت وزیران و به منظور حمایت از بخش تولید، بنگاه های اقتصادی که طی پنج سال اخیر اقدام به تجدید ارزیابی دارایی های خود نکرده اند، با رعایت شرایطی از شمول مالیات معاف خواهند شد. همچنینبا تصویب دولت، دستگاه های اجرایی تا پایان دی ماه سالجاری برای اعلام پیشنهاد در خصوص خرید کالا یا خدمات از بخش غیر دولتی فرصت دارند.

21 مهر 1392: هیئت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و اصلاحات اساسنامه سازمان هدفمندسازی یارانه ها را تصویب کرد.

اول آبان 1392: هیئت وزیران تصویب کرد، سقف هزینه های پرداختی از محل اعتبارات دستگاه ها برای برگزاری سمینارها، کنگره ها، بزرگداشت ها و گردهمایی های بین المللی از مبلغ 25 میلیون تومان به مبلغ 150 میلیون تومان افزایش داد. همچنین با تصویب دولت، تصویب نامه موضوع طرح مهرآفرین (استخدام‌های فله‌ای) و کلیه پیوست ها، اصلاحات و الحاقات بعدی آن لغو شد.

18 آبان 1392:  هیئت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت جهادکشاورزی اصلاحات آیین نامه تاسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی را تصویب کرد.

25 آبان 1392: با تصویب هیات دولت واحدهای صنعتی ملزم به رعایت استانداردهای فنی و انرژی و ارائه گزارش سالیانه شدند.

25 آبان 1392: با تصویب دولت، آیین‌نامه اجرایی سرمایه‌گذاری 12 هزار میلیارد تومانی به روش بیع متقابل برای اجرای طرح‌های افزایش بازدهی ظرفیت نیروگاهی کشور، ‌توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر و کاهش تلفات و بهینه‌سازی مصرف انرژی تعیین شد.

27 آبان 1392: با تصویب هیئت وزیران، آیین نامه اجرایی رابطه مالی‌ دولت و وزارت نفت ابلاغ شد.

محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان