تبیان، دستیار زندگی
تاریخ کیش جزیرهكیش ، سرگذشتی دراز و پرفراز و نشیب در تاریخ ایران و خلیج فارس داشته است . این جزیره از دوران باستان تا عصر صفویان ، به تناوب از دوره های رونق و آبادانی نسبی برخوردار بوده است . متاسفانه به دلیل وقفه ها و ضربه ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مروارید غلتان خلیج فارس

مروارید غلتان خلیج فارس

تاریخ کیش

جزیرهكیش ، سرگذشتی دراز و پرفراز و نشیب در تاریخ ایران و خلیج فارس داشته است . این جزیره از دوران باستان تا عصر صفویان ، به تناوب از دوره های رونق و آبادانی نسبی برخوردار بوده است . متاسفانه به دلیل وقفه ها و ضربه های تاریخی در سده های اخیر و افول نقش اقتصادی كیش ، نشانه های زیادی از تاریخ و فرهنگ قدیمی كیش باقی نمانده است با وجود این معدود آثاری كه از فرهنگ مادی و معنوی این دیار به جای مانده ، از ارزش كیفی بالایی برخوردار است كه در پرتو توسعه جدیدكیش مجال بازیابی و بازسازی پیدا كرده است .

پوشش گیاهی
جزیرهكیش را نمی توان از نظر تقسیم بندی مناطق گیاهی كره زمین جزء مناطق صحرایی و كویری دانست بلكه بهتر است آن را جزء منطقه علفزار به حساب آوریم . پوشش طبیعی آن از نوع گیاهان منطقه نیمه داغ (نیمه حاره و نیمه استوایی ) است.

مروارید غلتان خلیج فارس

گیاهان علفی بومی  :

مانند تُرشك (حُمبران ) ، آویشن گرمسیری ( پیزنك بجی و پونه دیمی) ، پنیرك (توله ، خُبیز) ، تخم شربتی ، اسفیوش (اسفرزه یا اسپرزه ، اسبغول ، قطونا) آناقالیس ، خارگرگ (شوكزیب) ، نِخِل ، سعد و سنبیل و ... است كه اغلب علاوه بر مصرف دامی ،مصرف خوراكی و دارویی نیز دارند.

گیاهان غیر بومی :

كه در گذشته به ویژه در دهه های اخیر به جزیره آورده شده است ، عبارتند از : گل كاغذی ، درختچه مورد ، نخل زینتی ، درختان میوه ، خرما ، لیمو ترش ، نارگیل ، انار ، موز و درختان دیگر چون سمر (كهور پاكستانی و آمریكایی ) اكالیپتوس ، توج (مسواك) ،چریش و انواع درختان گل ابریشمی و سایر درختان و گلهای بسیار زیبا.

گیاهان درختی و درختچه ای بومی:

در این جزیره 104 گونه گیاه مانند : كهور ، كُنار ، خرما ، لور ، كرت ، گز  تاكنون شناخته شده است .

مجموعه درخت سبز

:
در قسمت شمال جزیره ، در نزدیكی محلی موسوم به «دره پرتغالیها» یك درختبزرگ «لور» (انجیر معابد) وجود دارد كه كهن سالترین درخت جزیره محسوب میشود. در اینناحیه مجموعه درخت سبز بصورت تركیبی از فضای سبز ، ساختمان ، نرده های چوبی و پیادهراهها طراحی ومنظره سازی شده است كه فضای مطبوع و چشمگیری برای گشت و تماشا فراهمآورده است .

مروارید غلتان خلیج فارس

بناهای تاریخی جزیره كیش

شهر حریره ،مجموعه تاریخی ساحلی ، خانه های اعیانی و قدیمی ، حمام شهر حریره ، مجموعه آب انبارهای سنتی و درخت سبز ، قنات تاریخیكیش از جمله بناهای تاریخی جزیره کیش هستند.

مروارید غلتان خلیج فارس

بقایای كشتی یونانی

حدود 30 سال پیش یك كشتی باربری یونانی به دلایلی كه چندان روشن نیست ،در ساحل غربی جزیره به گل نشسته و ماندگار شده است . بقایای زنگار گرفته این كشتی بزرگ ، با اسكلت سه طبقه خود ، در كنار ساحل نیلگون و خلوتكیش، چشم اندازی بدیع و راز آمیز ، به ویژه در غروب به وجودمی آورد كه گردشگران را به كنجكاوی وخیال پردازی دعوت می كند . این یادمان دریانوردی امروز به عنوان یك نشانه و نماد فضایی و بصری به گوشه غربی جزیره هویت بخشیده وزمینه و انگیزه مناسبی برای ایجاد برخی تأسیسات تفریحی و استراحتی پدید آوردهاست.

یكی از مهمترین جاذبه های دیدنیكیش بازارها و مراكز خرید است كه بیشترین اوقات مسافران و گردشگران را به خود اختصاص می دهد.

مروارید غلتان خلیج فارس

بازارها و هتل ها

این بازارها علاوه براینكه جوابگوی مایحتاج روزمره مسافران است ،  فضایی برای گردش، ‌تفریح و آشنایی با كالاها و تولیدات كشورهای جهان فراهم می‌سازد. این بازارها با سبكهای گوناگون معماری، تورپردازی، فضاسازی، و عرضه متنوع محصولات بیشترین اوقات بازدید كنندگان را به خود اختصاص می‌دهد واحدهای تجاری در مجتمع ها و بازارها در حال بهره برداری:  بازار پردیس1و2        بازار مرجان       بازار ونوس

بازار مریم        بازار بهكیش بازار پارس خلیج

بازار قدیمی سفینبازار مروارید        مجتمع تجاری پانیذ

بازار زیتون      بازار فرانسه مركز تجاری

بازار هرمز

لیست هتلها

مریم     صدف         آنا

شایان     ونوسفلامینگو

پارسیان  تماشا پردیس

گلدیس    كیش الیت      آسالار كیش

جام جم    تاپ رز        دیدنیها

تعطیلات آریان آرام

اسپادانا   هتل آرام        ساها

قائم        قاصدك         فانوس

دریا       آسیا   رویال

پرشیا     ستاره فرشتگان (بعثت)

شباویز   مروارید        نخلستان

متل آرام  سیمرغ         فردوس

فارابی    كلبه های ساحلی خاتم  خیام

دریا ، ساحل و آفتاب

آبهای جزیرهكیش به خاطر مرجانی بودن بزرگترین آكواریم خدادادی است كه هر بیننده ای می تواند با چشم غیر مسلح تمامی موجودات دریایی زیر آب را مشاهده كند این آبها از لحاظ شفاف و زلال بودن در سطح منطقه بی نظیر است كه همه اینها مرهون وجود انبوهی از مرجانها در این آبها است. در مجاورت ساحل مناطق نقطه چینی در مشرق و شمال به چشم می خورد كه حاكی از زمین های شنی مرجانی است و مناطقی نیز در شمال غرب و غرب و جنوب شرقی مشخص گردیده كه وجود صخره های ناپیدا را آگاهی می دهد. ژرفا در شمال ، شمال شرقی وشرق تا فاصله 2تا3و4 كیلومتری تا 25 متر می رسد و امتداد آن تا ساحل ایران از حداكثر 50 متر تجاوز نمی كند . در شمال غرب ، غرب ، جنوب غربی و جنوب در فاصله 5 كیلومتری از 25 متر تجاوز كرده و در جنوب و جنوب غربی در فاصله 14و15 كیلومتری به 75 متر و بیشتر می رسد ، ولی حداكثر از 100 متر تجاوز نمی كند.

مروارید غلتان خلیج فارس

ساحل جزیرهكیش یكی از زیباترین سواحل دنیا با وجود ماسه های مرجانی است كه در هر سحر با رنگهای طبیعی جلوه می كند و در ساعات گوناگون روز جلوه های بدیع و زیبایی از شاهكارهای خلقت را نمایش می دهند . به ویژه سواحل شرقی و شمال شرقی و جنوبی جزیره كه از چشم نوازی و جلوه خاصی برخوردار است . محل طلوع آفتاب در كرانه های جنوب شرقی ،از دور دستهای خلیج فارس برآمدن قرص پرهیبت سرخ فام خورشید ، و دریای نقره فام ، مملو از سكه های امواج به ویژه از لابلای نخلها ، آدمی را به رویای افسانه ها می برد و نسیم خنك صبحگاهی گونه ها را نوازش می دهد. عصرگاهان در غرب حال و هوای دیگریست ، فرو رفتن هور در آنسوی خلیج فارس ،  احساسی وهم انگیز را در انسان ایجاد می كند به خصوص اگر در مقابل كشتی غول پیكر به گل نشسته یونانی بر ساحل بنشینی و به قصه اش گوش كنی.

مروارید غلتان خلیج فارس

بومیها و آداب و رسوم

در تحولات عمومی جزیره كیش، سهم نسبی جمعیت جزیره و سكونتگاههای بومی جزیره كاسته شده و سهم جمعیت غیر بومی افزایش یافته است و در حال حاضر جمعیت بومی جزیره در حدود 3 هزار نفر است ، اما نباید فراموش كرد كه این جمعیت اندك، نمادی از یك فرهنگ و تمدن دیرینه و بزرگ، یعنی فرهنگ سواحل و جزایر جنوب ایران به شمار می‌رود كه از نظر تاریخ، زبان، مذهب، و موسیقی و آداب و رسوم و غیره از هویتی خاص و ریشه دار برخوردار است.

مرجان و مروارید

مروارید:

روزگاری مشهورترین مروارید جهان از اطرافكیش و جزیره بحرین صید می شد و نام این دو به همراه مروارید، نشانه برترین و پرطرفدارترین نوع آن برای مشكل پسندان بود انواع مشهور مرواریدهایكیش عبارتند از: یكه، گلوه، بدله، ناعم، صدفهایی كه دركیش برای مروارید آن صید می شوند به اندازه یك جفت نعلبكی چای خوری است (دندان صدفی، كنایه از رنگ شفاف و زیبای دندان، صدف آتشین، كنایه از آفتاب، صدف هزار بیدق، كنایه از آسمان پرستاره و صدف صدو چهارده عقد، كنایه از قرآن مجید است) از این صدفها انواع و اقسام وسایل تزئینی هم می‌سازند كه در بازار سفین گردشكران به عنوان ره‌آورد سفر می‌خرند.

مروارید غلتان خلیج فارس

مرجان:


جانوری دریایی، در آبهای گرم با پایه آهكی، که گونه‌های متنوع دارد.
قرمز آن جز سنگهای قیمتی است و به احجار كریمه معروف و در جواهر سازی به كار می روند.
مرجانكیش بیشتر به رنگ لیمویی مایل به سفید است . پوشش رویین جزیرهكیش از پایه آهكی و سایر اعضای بدن این جانور كه شبیه شاخهای كوتاه قد می ‌باشد،  تشكیل شده است.

آبزیان

دورتادور جزیره را خلیجی بزرگ و كم نظیر فرا گرفته كه انواع و اقسام آبزیان را به فراوانی در دامان گرم خود می‌پروراند كه علاوه برآنكه از نظر تغذیه بهترین مواد گوشتی را عرضه می‌كند دیدار زیباترین ماهیان جهان را هم از قایقهای كف شیشه‌ای در برخی از نقاط ساحل به طور مستقیم و بالاخره در محل آكواریوم جزیره ، درمعرض دید گردشگران قرار می‌دهد:

غیر خوراكی و تزئینی عبارتند ازمعروفترین ماهی ها به ترتیب مرغوبیت خوراكی

خوراكی:   قباد ، راشكو ، حلوا سفید (زبیدی) ، شوریده ، حلوا سیاه ، شهری(شعری) ، شانك، ها و ور (هو ور) ، كوشك كه هر كدام در انواع پخت لذیذترین خوراكهارا فراهم می آورند.سرخو ، میش ماهی ، هامور ، سنگسر ، سبیتی (سوبیتی) ، خارو ، دخترناخدا . گوازیوم ، گیش (میسك ، برك) برادر راشگو (قوا زرد) ، مومغ (هاشینه ، ساردین)

غیر خوراكی:اره ماهی (سگ ماهی) ،  بمبك ، ماهی لقمه (سفره ماهی) ، اسب ماهی (دم اسبی)

پستانداراندریایی :  گاو آبی – نهنگ و دلفین

ماهی های زینتی :  (برخی از آنها در جهان كمیاب هستند) امپراتور ، جراحی دم زرد ، آنجل (آنژل) ، عروس ناخدا ، عروس زرد ، آنتن دار ، سرخال سفید ، دلقك آبی ، كاردینال ، هامور ، گین ، سقز ماهی ، دم گاوی ، نئون ، آرایشگر ، صندوق، عروس عمان ، خروس دریا ، پیكاسو ، گرین رز ، ملوان، چیتی، شقایق ، ژله، پیكاسوی مشكی.

تهیه و تنظیم برای سایت تبیان: زهره پری نوش