تبیان، دستیار زندگی
با بررسى «ادعیه و زیارات‏» مربوط به سید الشهدا و امام عصر (علیهماالسلام) به ارتباط وثیق و تنگاتنگ میان این دو نور پاک پى مى‏بریم; چنان‌‌که در دعاى هر یک، باید جملاتى را زیر لب زمزمه نمود که یاد دیگرى را در دل زنده مى‏کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عاشورای مهدوی

زیارت عاشورا

با بررسى «ادعیه و زیارات‏» مربوط به سید الشهدا (علیه السلام) و امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به ارتباط وثیق و تنگاتنگ میان این دو نور پاک پى مى‏بریم; چنان‌‌که در دعاى هر یک، باید جملاتى را زیر لب زمزمه نمود که یاد دیگرى را در دل زنده مى‏کند.


در این قسمت، نمونه هایى چند از این حقیقت اشاره مى‏شود:

1.      زیارت عاشورا و یاد حضرت مهدى (عج)

«زیارت عاشورا»، که از سوى امام محمد باقر (علیه السلام)، به شیعیان و شیفتگان تعلیم داده شده است مضامین والایى دارد.در یکى از قسمت‏هاى زیارت چنین آمده است:

«ان یرزقنى طلب ثارک مع امام منصور من اهل بیت محمد (صلى الله علیه و آله): همانا از خداوند مى‏خواهم خون خواهى تو را در کنار امام یارى شده از خاندان پیامبر (صلى الله علیه و آله) روزیم گرداند»

زائر در این فقره، مشارکت در خون‏خواهى امام حسین (علیه السلام) به وسیله امام زمان (علیه السلام) را طلب مى‏کند، چرا که مقصود از امام منصور، دوازدهمین پیشواى شیعیان حضرت ولى عصر (عج الله تعالی فرجه الشریف) مى‏باشد و علت این که او را منصور نامیده‏اند، این است که ایشان در طلب خون جدشان یارى مى‏شوند.

امام محمد باقر (علیه السلام) در شرح آیه شریفه «و من قتل مظلوما» فرمودند: «سمى المهدى المنصور کما سمى احمد محمدا و کما سمى عیسى المسیح; مهدى [عج الله تعالی فرجه الشریف]، منصور نامیده شد، همان طورى که احمد، به محمد (صلى الله علیه و آله) و عیسى به مسیح (علیه السلام) نامیده شد.»(1) محمد بن مسلم مى‏گوید: شنیدم اباجعفر فرمود: «قائم ما منصور به رعب و مۆید به نصر است..» . (2)

2.      روز عاشورا و یاد حضرت مهدى (عج)

جلوه‏اى دیگر از ارتباط دو فرزند زهرا علیها السلام، روز عاشورا است، که دل عزاداران باید به عشق ولى‏عصر بتپد و ذکر قیام اباعبدالله، با یاد امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف)، توام باشد. صالح بن عقبه از پدرش نقل مى‏کند:

امام محمد باقر (علیه السلام) فرمود: «هر کس حسین بن على علیهم السلام را در روز دهم محرم زیارت کند تا آن که نزد قبر آن حضرت گریان شود، خداوند - تبارک و تعالى - ثواب دو هزار حج و دو هزار عمره و دو هزار جهاد به او عطا کند که ثواب آن‏ها، مثل ثواب کسى است که درخدمت رسول خدا صلى الله علیه و آله و ائمه طاهرین علیه السلام حج و عمره و جهاد کرده باشد.

امام محمد باقر (علیه السلام) در شرح آیه شریفه «و من قتل مظلوما» فرمودند: «سمى المهدى المنصور کما سمى احمد محمدا و کما سمى عیسى المسیح; مهدى [عج الله تعالی فرجه الشریف]، منصور نامیده شد، همان طورى که احمد، به محمد (صلى الله علیه و آله) و عیسى به مسیح (علیه السلام) نامیده شد»

راوى مى‏گوید: عرض کردم: فدایت‏شوم، کسى که در شهرهاى دور باشد و ممکن نباشد که در مثل این روز به سوى قبر آن حضرت رود، آیا براى او ثوابى است؟ امام علیه السلام فرمود: هرگاه چنین باشد به سوى صحرا یا بربلندى بام خانه خود رود و به سوى حضرت اشاره کند و سلام دهد و در نفرین بر قاتلان وى جدیت نماید و بعد از آن دو رکعت نماز بخواند. این کار را در اوایل روز انجام دهد و خود بر امام حسین علیه السلام بگرید و کسانى را که در خانه‏اش هستند، نیز به گریه بر آن حضرت وا دارد. و یکدیگر را به این که در شهادت امام حسین علیه السلام مصیبت زده شده‏اند، تعزیت گویند. و هرگاه چنین کنند، همه آن ثواب ها را براى آنان ضامنم.

گفتم: یکدیگر را چگونه تعزیت‏بگویند؟ حضرت فرمودند بگویند: «اعظم الله اجورنا بمصابنا بالحسین علیه السلام و جعلنا و ایاکم من الطالبین بثاره مع ولیه الامام المهدى من آل محمد علیهم السلام; خداوند اجر ما و شما را در مصیبت‏حسین علیه السلام بزرگ گرداند و ما و شما را از کسانى قرار دهد که به همراه ولى امام حسین، امام مهدى (عج الله تعالی فرجه الشریف) از آل محمد علیهم السلام طلب خون آن حضرت کرده و به خون‏خواهى او برخیزیم‏.» (3)

3.      شعار سپاه حضرت مهدى (عج)

در شعارهاى لشکر آن حضرت - که برگرفته از شعور عمیق آنان است - به روشنى مى‏توان یاد و خاطره امام حسین (علیه السلام) را مشاهده کرد.

راوى مى‏گوید:عرض کردم: فدایت‏شوم،کسى که در شهرهاى دور باشد و ممکن نباشد که در مثل این روز به سوى قبر آن حضرت رود،آیا براى او ثوابى است؟امام علیه السلام فرمود:هرگاه چنین باشد به سوى صحرا یا بربلندى بام خانه خود رود و به سوى حضرت اشاره کند و سلام دهد و در نفرین بر قاتلان وى جدیت نماید و بعد از آن دو رکعت نماز بخواند.این کار را در اوایل روز انجام دهد و خود بر امام حسین علیه السلام بگرید و کسانى را که در خانه‏اش هستند،نیز به گریه بر آن حضرت وا دارد.و یکدیگر را به این که در شهادت امام حسین علیه السلام مصیبت زده شده‏اند تعزیت گویند.و هرگاه چنین کنند،همه آن ثواب ها را براى آنان ضامنم

در یکى از «زیارات جامعه‏» در قسمت‏سلام به حضرت مهدى (عج الله تعالی فرجه الشریف) آمده است: «السلام على الامام الغائب عن الابصار و الحاضر فى الامصار و الغائب عن العیون و الحاضر فى الافکار، بقیة الاخیار، وارث ذى الفقار، الذى یظهر فى بیت الله الحرام ذى الاستار و ینادى بشعار یا لثارات الحسین، انا الطالب بالاوتار، انا قاصم کل جبار: (4) سلام و درود بر امامى که از دیده‏ها پنهان است و در شهرها حاضر; آن که از دیده‏ها، نهان است و در دلها حاضر; باقى مانده اخیار و خوبان; و وارث شمشیر ذوالفقار; آن بزرگوارى که در بیت الله الحرام - که داراى پرده‏ها است - ظاهر مى‏شود و به شعار «یا لثارات الحسین‏» ندا مى‏کند و مى‏فرماید: منم مطالبه کننده خون هاى به ناحق ریخته; منم شکننده هر ستمگر جفا پیشه.»

و یاران حضرت مهدى (عج الله تعالی فرجه الشریف) نیز به پیروى از امامشان، شعار یا لثارات الحسین سر مى‏دهند.

امام صادق (علیه السلام) مى‏فرماید: «شعار یاران حضرت مهدى یا لثارات الحسین (اى خونخواهان حسین علیه السلام) است‏.»(5)

‌و ما هم در انتظار لحظه‌های سبزی به سر می‌بریم که شمشیر انتقام حضرت، به خونخواهی پهلوی شکسته حضرت فاطمه (سلام الله علیها) خانه نشینی امام علی (علیه السّلام)، و مظلومانه رفتن امام حسین (علیه السّلام) قیام کند، و همه کسانی که را که کهکشان غم را نثار خاندان پیامبر (صلّی الله علیه و آله) کردند، به کیفر کارهایشان برساند. اللّهم صلّ علی محمّدٍ و آل محمّد و عجّل فی فرج مولانا صاحب الزّمان.

پی نوشت:

1.       بحار الانوار، ج 51، ص 28.

2.       همان، ج 52، ص 191.

3.       مصباح المتهجد، شیخ طوسی، المحرم و شرح زیارة الحسین(علیه السلام)، ص 713 و 714؛ مفاتیح الجنان، زیارت عاشورا.

4.       النجم الثاقب، ص 469.

5.       مستدرک الوسائل ج 11، ص 14.

                                                                                                                                          فرآوری: فاطمه سرافرازی

بخش مهدویت تبیان     


منبع: فصلنامه انتظار .شماره 2، با دخل و تصرف.

مطالب مرتبط:

ثواب خونخواهی امام حسین(ع) و تعجیل در فرج  

ناگفته‌هایی از حرز امام سجاد(علیه‌السلام)!  

منتظِران ظهور؛ شهیدان طپیده در خون

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.