تبیان، دستیار زندگی
زمانی که مدام اسید و محتویات معده بالا بیاید و سوزش معده هفته‌ای حداقل دو بار اتفاق بیفتد احتمال دارد که دچار بیماری ریفلاکس معده یا RGO باشید. اگر این مشکل ادامه‌دار باشد مخاط مری آسیب می‌بیند و حتی ممکن است به عفونت پانکراس منجر شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

8 توصیه برای کاهش ریفلاکس معده


زمانی که مدام اسید و محتویات معده بالا بیاید و سوزش معده هفته‌ای حداقل دو بار اتفاق بیفتد احتمال دارد که دچار بیماری ریفلاکس معده یا RGO باشید. اگر این مشکل ادامه‌دار باشد مخاط مری آسیب می‌بیند و حتی ممکن است به عفونت پانکراس منجر شود.

ترش کردن

برای همه‌ی ما پیش می‌آید که هر از گاهی دچار مشکلاتی مانند سوزش معده، درد شکم و ریفلاکس معده یا ترش کردن معده شویم. با این حال زمانی که مدام اسید و محتویات معده بالا می‌آید و سوزش معده هفته‌ای حداقل دو بار اتفاق می‌افتد احتمال دارد که دچار بیماری ریفلاکس معده یا RGO باشید. اگر این مشکل ادامه‌دار باشد مخاط مری آسیب می‌بیند و حتی ممکن است به عفونت پانکراس منجر شود.

به پهلوی چپ بخوابید

خوابیدن به پهلوی چپ باعث کاهش فشار روی معده می‌شود که همین هم باعث کاهش مشکل ریفلاکس معده می‌شود.

وزنتان را کم کنید

داشتن اضافه‌وزن فشار مضاعفی روی اعضای گوارشی می‌گذارد که می‌تواند مشکل ریفلاکس معده را تشدید کند. برای همین اگر وزنتان بالاست و درعین‌حال از مشکل ترش کردن یا ریفلاکس معده رنج می‌برید بهتر است به فکر کاهش وزنتان باشید.

میزان مصرف مواد غذایی چرب را کاهش دهید

مواد غذایی چرب مدت زمان طولانی‌تری در معده جا خوش می‌کنند و تخلیه‌ی مواد غذایی از معده را به تاخیر می‌اندازند. همین امر هم باعث شل شدن عضله‌ی پایینی مری می‌شود. این دو مسئله نیز باعث افزایش مشکل ریفلاکس معده می‌شوند.

حجم غذا را کم و وعده‌ها را بیشتر کنید

بعد از پرخوری علائم ریفلاکس معده بیشتر می‌شود به خاطر اینکه معده پر از غذا شده و عضله‌ی پایینی معده هم شل می‌شود. زمانی که غذای کمی بخورید حجم معده بزرگ نمی‌شود و بنابراین این عضله هم شل نمی‌شود. در نتیجه مشکل کمتر می‌شود.

مواد غذایی چرب مدت زمان طولانی‌تری در معده جا خوش می‌کنند و تخلیه‌ی مواد غذایی از معده را به تاخیر می‌اندازند. همین امر هم باعث شل شدن عضله‌ی پایینی مری می‌شود. این دو مسئله نیز باعث افزایش مشکل ریفلاکس معده می‌شوند

زود شام بخورید

بین شام و زمان خوابتان حداقل سه ساعت فاصله بدهید تا معده‌تان خالی‌تر شود. در این صورت مشکل کمتر می‌شود.

آدامس غیر نعنایی بجوید

آدامس باعث ترشح بیشتر بزاق می‌شود که حاوی بیکربنات است. بزاق حالت اسیدی زیاد مری را کاهش می‌دهد به گونه‌ای که سیستم ضد اسید طبیعی شما فعال می‌شود.

موقع خواب سرتان بالاتر از بدنتان قرار داشته باشد

این کار باعث می‌شود که علائم ریفلاکس معده در طول خواب کمتر شود.

حواستان باشد چه غذاهایی وضعیت را بدتر می‌کند

باید دقت کنید با مصرف کدام مواد غذایی علائم ریفلاکس معده‌تان شدیدتر می‌شود. هر ماده‌ی غذایی تأثیر متفاوتی روی افراد مختلف می‌گذارد. علائمتان را یادداشت کنید. لیستی از مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی که مصرف می‌کنید را نیز یادداشت کنید. بنویسید که بعد از خوردن یا نوشیدن هر کدام از این مواد غذایی چه علائمی ایجاد می‌شود. داروهایی مصرفی یا مکمل‌هایتان را فراموش نکنید. می‌توانید یادداشت‌هایتان را به پزشکتان نشان دهید تا راحت‌تر عوامل تشدیدکننده‌ی ریفلاکس معده‌تان را تشخیص دهید.

ترجمه: فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: medisite

مطالب مرتبط:

نوشیدنی‌های مجاز برای کسانی که معده‌شان ترش می‌کند

وقتی معده روی خوش نشان نمی‌دهد و ترش می‌کند

وقتی دستگاه گوارش کلافه می‌شود چه بخوریم!؟

نقش تغذیه در درمان التهاب و زخم معده

صحیح و غلط‌هایی درباره‌ی گوارش غذا

توصیه‌هایی برای پیشگیری از احساس سنگینی و ورم معده

این مواد غذایی باعث سوزش معده می‌شوند

رژیم‌درمانی در سوزش سر دل

کاهش ناراحتی های معده و گوارشی

مشکلات ناشی از عدم هضم غذا و درمان آن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.