تبیان، دستیار زندگی
قرآن کتاب مقدّس دین اسلام است و احترام آن میان پیروان خود از احترام انجیل در نزد مسیحیان هم بیشتر است. جمال و رونق آن در زبان عربی فصیح، بیشتر تجلّی دارد. اگر نزد اروپائیان جلوه ای نداشته باشد به واسطه اینست که ترجمه آن، از زیبائی و رونق آن کاسته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قرآن از دیدگاه مشاهیر


قرآن مردم را به صدقه و احسان و عفّت و بزرگواری و اعتدال و میانه روی تشویق نموده و آنها را به اهمیت وفای به عهد و پیمان خوانده و به دوستی با همسایگان و پیوست با خویشاوندان و دادن حقوق مستحقان و مراعات حال بیوه زنان و درماندگان و اهتمام در امر یتیمان و بی پدران دستور داده است.


قرآن

توماس کارلایل (فیلسوف مشهور انگلیسی) tomass carlele

قرآن کتاب مقدّس دین اسلام است و احترام آن میان پیروان خود از احترام انجیل در نزد مسیحیان هم بیشتر است. جمال و رونق آن در زبان عربی فصیح، بیشتر تجلّی دارد. اگر نزد اروپائیان جلوه ای نداشته باشد به واسطه این است که ترجمه آن، از زیبائی و رونق آن کاسته است.

این کتاب اساس تشریع برای هر زمان و مکان و سرچشمه احکام قضایی و قانون متبع در امور زندگی بوده و راه زندگی سعادتمندانه ای را برای پیروان خود روشن می سازد، بر هر فردی از افراد پیروان اسلام لازم است که در آیات و معانی حکیمانه آن تدبّر و تفکّر کنند و به وسیله آن از تاریکی های زندگی بیرون آیند، و سخنی که از زبان خارج می شود اثر آن از گوش ها تجاوز نمی کند و اگر از دل ها تراوش نماید به دلها نفوذ خواهد کرد.

کلمات قرآن کلمه هایی آتشین و افشانده بود که شعاع معانی بلند آن به سرعت به قلب محمد (صلی الله و علیه وآله) می تابد، و آنچه از کلمات حکیمانه قرآن از زبان محمد (صلی الله و علیه وآله) شنیده شد کمتر از آنست که در نفس بزرگ او وجود داشت. اگر با عقل بنگریم این معنا موهبت و فضل خداوند است که از طرف خداوند حکیم به محمد (صلی الله و علیه وآله) اعطا گردیده است. (پیامبر و دانشمندان شرق و غرب، ص 83)

جان دیون پورت (دانشمند عالیقدر انگلیسی و اسلام شناس)

قرآن تا آن حدّ معجزه جاوید شناخته شده است که محمد (صلی الله و علیه وآله) آن را دلیل قوی و مۆید رسالتش اعلام نمود، و آشکارا فصیح ترین مردان آن روز عربستان را به مبارزه دعوت کرد، تا یک سوره مانند قرآن بیاورند (که نتوانستند بیاورند)، صدای این کتاب برای بیشتر از هزار و دویست سال در گوش و قلب میلیون ها نفر از افراد بشر طنین انداز بوده است.

قرآن ایمان به خدای واحد و تسلیم به اراده او و اطاعت کامل از احکام او و خیر خواهی و بشر دوستی و مسالمت و خودداری از نوشیدن مشروبات الکلی و حلم و بردباری و همچنین مخصوصاً یادآوری ثواب و پاداش شهادت در راه دین را تبلیغ می کند، در صورتی که درباره وظایف مخصوص علاوه از تعهّد در تبلیغ اسلام، اولین وظایفی که درقرآن تصریح شده است، عبارت است از ادای پنج نوبت نماز، روزه ماه مبارک رمضان، و زکات یعنی انفاق به مستحقان.

از میان این سه وظیفه مهم، محمد ادای نماز را آن قدر تأکید کرده و مهم شمرده است که آن را مستعان دین نامیده است و کلید بهشت، قرآن مانند اناجیل نیست که فقط به عنوان میزان و شاخصی درباره عقاید دینی و عبادت و عمل پیروان آن شناخته شده باشد، بلکه دارای مکتب و روش سیاسی نیز هست.

کلیه مسائل حیاتی و مالی با اجازه همین منبع و مصدر قانون گذاری حل و تصفیه می شود.(کتاب نقش اسلام در بیداری غرب، ص 73)

قرآن دستور عمومی و قانون اساسی مسلمانان است، دستوری است شامل مجموعه قوانین دینی و اجتماعی و مدنی و تجاری و نظامی، قضایی، جنایی و جزایی

دکتر گوستاولوبون متشرق نامی فرانسوی

مکتب اخلاق قرآن عالی ترین روش فضائل اخلاقی است. قرآن مردم را به صدقه و احسان و عفّت و بزرگواری و اعتدال و میانه روی تشویق نموده و آنها را به اهمیت وفای به عهد و پیمان خوانده و به دوستی با همسایگان و پیوست با خویشاوندان و دادن حقوق مستحقان و مراعات حال بیوه زنان و درماندگان و اهتمام در امر یتیمان و بی پدران دستور داده است.

اینهاست آن آداب و تربیت عالیه ای که قرآن مردم را به سوی آن دعوت کرده که این تربیت و آداب به مراتب بالاتر از انجیل و آداب آن است.(اعترافات دانشمندان جهان، ص 56)

ادوارد کیبون مورّخ و دانشمند معروف انگلیسی

از اقیانوس اطلس تا کنار رود گنگ، قرآن نه فقط قانون فقهی شناخته شده است؛ بلکه قانون اساسی شامل رویه قضایی و نظامات مدنی و جزائر حاوی قوانین است که تمام عملیات و امور مالی بشر را اداره می کند و همه این امور به موجب احکام ثابت و لا یتغیری انجام می شود که ناشی از اراده خداست و به عبارت دیگر قرآن دستور عمومی و قانون اساسی مسلمانان است، دستوری است شامل مجموعه قوانین دینی و اجتماعی و مدنی و تجاری و نظامی، قضایی، جنایی و جزایی.(عذر و تقصیر به پیشگاه محمّد و قرآن، ص 74)

بخش قرآن تبیان


منبع: سایت حوزه

مطالب مرتبط:

نسخ قرآن در بیان مستشرقین و بزرگان دین چون شیخ طوسی

حقوق قرآن بر مسلمان

آنچه غربیان از قرآن فهمیده اند