تبیان، دستیار زندگی
اکسل یکی از پرکاربردترین نرم افزارهای دنیا می باشد. این برنامه، تنها یک برنامه ی ساده محاسباتی ساده نیست که فقط برای جمع و ضرب اعداد به کار رود، بلکه می تواند عملیات پیچیده ای مانند کار با داده ها، استفاده از تواب، مرتب سازی داده ها، رسم انواع نمودارها و.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عایق ها- جلسه 7

اهداف:

• آشنایی با نرم افزار اکسل، آموزش نحوه رسم نمودار در نرم افزار excel

وسایل مورد نیاز: کامپیوتر، نرم افزار اکسل

آشنایی با نرم افزار excel

اکسل یکی از پرکاربردترین نرم افزارهای دنیا می باشد. این برنامه، تنها یک برنامه ی ساده محاسباتی ساده نیست که فقط برای جمع و ضرب اعداد به کار رود، بلکه می تواند عملیات پیچیده ای مانند کار با داده ها، استفاده از توابع، مرتب سازی داده ها، رسم انواع نمودارها و... را نیز می تواند انجام دهد.

می توان به وسیله این نرم افزار، اعداد به دست آمده از یک نرو افزار دیگر را دریافت نموده عملیات خاصی بر روی آن ها انجام داده و ذخیره نمود.

اکسل بسیاری از کارهای کسل کننده، وقت گیر و مشکل را می تواند به صورت خودکار انجام دهد و این امکان را برای ما فراهم می کند که اگر اعداد و ورودی را تغییر دهیم خود برنامه به صورت خودکار نتایج را مجدد محاسبه می کند و ما را از انجام یک سری عملیات وقت گیر رها می کند.

وقتی برنامه اکسل را اجرا کنید، صفحه ای مانند شکل زیر مشاهده می کنید:

عایق ها- جلسه 7

فضایی که با شماره 1 مشخص شده، محلی است که باید اطلاعات ورودی را در آن وارد نماییم و به صورت سلول سلول می باشد. موقعیت هر سلول با شماره و حرفی که در بالا و سمت چپ قسمت شماره 1 قرار دارند، مشخص می شود. این شماره ها و حروف با شماره 4 روی عکس نمایش داده شوند.

برای انتخاب هریک از این سلول ها کافی است با ماوس روی آن کلیک کنیم. قسمتی که با شماره 2 مشخص شده است، شماره صفحه است. در اکسل می توانیم به صورت همزمان چند صفحه برای کار باز کنیم و مثلاً اعداد مربوط به هر بخش پروژه را در یک صفحه ی جداگانه وارد نماییم با کلیک راست کردن بر روی اسم این صفحه ها می توانیم اسم آن ها را به دلخواه تغییر دهیم (با انتخاب گزینه Rename).

قسمتی هم که با شماره 3 مشخص شده، منوهای اکسل می باشند که روش کار با آن ها را به صورت مختصر خواهیم آموخت. درست در زیر این منوها، اشکالی مشاهده می کنید. می توان عملیات پرکاربرد را (مانند بزرگ نمایی و...) در این قسمت قرار دهیم تا با کلیک، اکسل عملیات مورد نظر را انجام دهد.

نحوه وارد نمودن اطلاعات:

برای وارد نمودن اطلاعات، باید از سلول ها استفاده کنیم و اطلاعات را در سلول ها وارد کنیم. برای این کار باید بر روی هر سلول کلیک نماییم و اطلاعات مربوطه را به وسیله صفحه کلید وارد کنیم. این اطلاعات ورودی می تواند عدد، حرف، کلمه و... باشند.

عایق ها- جلسه 7

در شکل فوق، مشاهده می کنید که ایام هفته و چند عدد در سلول ها وارد شده اند و سلولی که با علامت @ مشخص شده انتخاب شده است و آماده وارد کردن اطلاعات می باشد.

در صورتی که بخواهید محتویات یک سلول را عوض کنید، کافی است روی آن کلیک کنید و سپس اطلاعات جدید را تایپ کنید.

برای مرتب نمودن بهتر و زیباسازی اطلاعات ورودی، می توانید از حاشیه استفاده کنید. برای حاشیه گذاری، ابتدا سلول هایی که می خواهید دور آن ها حاشیه قرار دهید را با نگه داشتن دکمه ماوس انتخاب نمایید و سپس بر روی آیکون حاشیه که در شکل زیر با علامت # مشخص شده کلیک کنید و نوع حاشیه را انتخاب کنید. این حاشیه می تواند فقط دور محوطه انتخاب شده زده شود، در بین داده ها رسم شود و... لازم است کمی تمرین نمایید تا حاشیه زنی را فرا گیرید. برای تهیه جدول خام نیز می توانند حول سلول های خالی حاشیه بزنید.

عایق ها- جلسه 7

در شکل فوق، نمونه حاشیه خورده را مشاهده می نمایید که با فلش قرمز مشخص شده است. حال اعدادی را که در جلسه های پیش از انجام آزمایشات به دست آورد را در اکسل وارد نماید. برای وارد نمودن اطلاعات ابتدا در دو خانه (سلول) بالای صفحه، عنوان اعداد وارد شده را به صورت زیر باید وارد نمایند:

عایق ها- جلسه 7

سپس اعداد مربوطه را وارد نمایند (در زیر این سلول ها)

عایق ها- جلسه 7

حال اطلاعات به دست آمده از کلیه آزمایش ها را به صورت جداولی در اکسل وارد نمایید:

زمان

دمای ظرف 1

دمای ظرف 2

0
5
10
15
...........

آموزش نحوه رسم نومدار در اکسل

باتوجه به اهمیت رسم نمودار در مشاهده نحوه تغییر متغیرها، در این مرحله لازم است نحوه ترسیم انواع نمودارها را در اکسل آموزش دهیم. فرض کنید دو ستون از اعداد موجود داشته باشیم که ستون اول معرف مقدار کمیت روی محور افقی و ستون دوم معرف مقدار کمیت روی محور عمودی باشد و بخواهیم تمامی این نقاط را روی یک نمودار مشخص کنیم و نمودار یا منحنی ای که از آن ها عبور می کند را رسم نماییم برای این منظور، مقادیر محور افقی را در ستون اول یادداشت می کنیم و مقادیر محور عمودی را در ستون دوم، سپس با نگه داشتن کلیک ماوس، تمامی این داده ها را انتخاب می کنیم و سپس دکمه ی مربوط به رسم نمودار را که در شکل زیر مشخص شده فشار می دهیم.

عایق ها- جلسه 7

با این کار، پنجره ای مانند شکل زیر ظاهر می شود. با انتخاب نوع نمودار به صورت زیر و 3 بار فشردن کلید next و کلید finis، نمودار رسم خواهد شد.

عایق ها- جلسه 7

البته اگر مایل باشید، در مرحله قبل از زدن کلید finish، می توانید عنوان محورها را به دلخواه تغییر دهید.

عایق ها- جلسه 7

البته در صورت تمایل می توانید پیش از فشردن کلید finish، نام محورها را به دلخواه تغییر دهید.

عایق ها- جلسه 7

تکلیف:

محل بازدید/ اردو/ خرید:

منابع مطالعه:

مطالب مرتبط

عایق ها، جلسه اول

عایق ها، جلسه دوم

عایق ها، جلسه سوم

عایق ها، جلسه چهارم

عایق ها، جلسه پنجم

عایق ها، جلسه ششم

عایق ها، جلسه هفتم

عایق ها، جلسه هشتم

بخش پژوهش های دانش آموزی - تنظیم: یگانه داودی