تبیان، دستیار زندگی
روز 28 آبان ماه در 8 سال دفاع مقدس شاهد اتفاقات و عملیات‌های متعددی بوده که مهمترین آن عملیات ظفر 4 (نامنظم) است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

28 آبان ماه در سال‌های دفاع


روز 28 آبان ماه در 8 سال دفاع مقدس شاهد اتفاقات و عملیات‌های متعددی بوده که مهمترین آن عملیات ظفر 4 (نامنظم)است.


28 آبان ماه در سال‌های دفاع

سال 1359 در اوایل تحمیل جنگ و دو روز پس از شکست حصر سوسنگرد شاهد درگیری‌های پراکنده و اجرای آتش در سوسنگرد بودیم که عراق در نبرد سوسنگرد تظاهر به پیروزی می‌کرد و در رادیو بغداد و همچنین بازتاب جنگ سوسنگرد در دیلی تلگراف آن را به جنگ استالینگراد تشبیه می‌کرد.

مسئول عملیات جبهه جنوب سپاه پاسداران مصاحبه مفصلی درباره جنگ و ضعف‌های حاصله از مدیریت و فرماندهی توسط بنی صدر انجام داد و همچنین نسبت به خطرات موجود هشدار داد. 28 آبان 1359 که مصادف با روز «عاشورا» بود رئیس جمهور وقت، بنی صدر خائن به سخنرانی علیه نظام پرداخت.

در همین روز سال 1363 خطوط عملیاتی و شناسایی رکود پیدا کرد همچنین درگیری سپاه با چته های دمکرات در تکاب، درگیری شدید کوموله و دمکرات در اورامانات از وجود نشانه‌هایی بر استفاده نظامی عراق از جزایر کویت دلالت داشت که علیرغم تکذیب مقامات کویتی استفاده می‌شد و از سویی عده‌ای دیگر از ایرانیان مقیم کویت اخراج شدند.

در این روز به دنبال پافشاری هر یک از دولت‌های ایران و عراق در مورد تقدم سفر هیئت به کشور مقابل، دبیر کل سازمان ملل از اعزام هیأتی برای تحقیق درباره اسیران جنگی ایران و عراق اعلام انصراف کرد.

در همین تاریخ بود که بی بی سی در آستانه سفر معاون وزیر خارجه بریتانیا به بغداد پرده از روابط بین انگلیس و عراق برداشت و حافظ اسد در مصاحبه‌ای با خبرنگاران رادیو فرانسه حمایت مجدد کشور خود از ایران در جنگ اعلام بیان کرد. همچنین شخصیت‌های مختلف به اظهار نظر بر اثر فشارهای تبلیغاتی و سیاسی علیه ایران برای پذیرش صلح و آتش‌بس بدون احقاق حقوق و امتیازات مورد نظر ایران پرداختند که آیت‌الله منتظری در دیدار با رئیس ستاد مشترک ارتش گفت: وظیفه اصلی ارتش حراست از مرزهاست و وظیفه اصلی سپاه پس از جنگ حفظ انقلاب در برابر ایادی ضدانقلاب است.

محسن رفیق‌دوست وزیر سپاه روزنامه آساهی ژاپن درباره ادامه جنگ مصاحبه کرد.

رادیو اسرائیل در پی بازتاب سفر خدام به ایران اعلام کرد: این سفر نشانه شدت یافتن اختلاف ایران و سوریه است. روزنامه السیاسه چاپ کویت هم نوشت: سوریه قصد میانجیگری بین ایران و فرانسه دارد. خبرگزاری فرانسه تحلیل کرد: ایران سعی دارد در قلب اتحاد الجزایر، لیبی و سوریه و ایران که هنوز تشکیل نشده قرار گیرد.

رئیس جمهور آمریکا در این رسوایی (جریان افشای مک فارلین) باید عزا بگیرد و کاخ سفید باید تبدیل به کاخ سیاه بشود

در این روز عبدالله بخاری امام جمعه مسجد دهلی‌نو از ایران دیدار کرد و گزارش تحلیلی مفصل از کنترل اسلام در کشورهای مختلف جهان و نحوه مهار کردن ایران به عنوان مبدأ خیزش و کشف دوباره اسلام داد.

گفتنی است که جریان مک فارلین در همین روز رخ داد و امام خطاب به رییس جمهور وقت آمریکا بیان کردند: رئیس جمهور آمریکا در این رسوایی (جریان افشای مک فارلین) باید عزا بگیرد و کاخ سفید باید تبدیل به کاخ سیاه بشود.

پیرو این سخن امام جورج شولتز وزیر خارجه امریکا استعفا داد.

سه سال بعد یعنی در 28 آبان ماه 1366 عملیات نامنظم ظفر 4 با رمز یا رسول الله (ص) در جبهه شمالی استان دهوک عراق و در عمق دویست و پنجاه کیلومتری داخل خاک عراق آغاز شد. در ادامه به توصیف این عملیات پرداخته شده است.

عملیات نامنظم ظفر 4

در ‌250 کیلومتری محور شمالی جبهه دشمن، 28 آبان ماه ‌1366 با رمز «یا رسول الله (ص)» قرارگاه عملیاتی و برون مرزی «رمضان» نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عملیات نامنظم «ظفر 4» با همکاری معارضان کرد عراقی در استان «دهوک» کردستان انجام داد که منجر به مسدود شدن موقت راه ترانزیتی عراق- ترکیه شد و همچنین 10 پایگاه حفاظتی این مسیر را منهدم و 400 کشته و زخمی از دشمن بر جای گذاشت.

این عملیات از سلسله عملیات‌های نامنظم ظفر با هدف انهدام تأسیسات نظامی- اقتصادی عراق صورت گرفت، نیروهای خودی به مقر لشکر 119 پیاده ارتش عراق مستقر در شهر دهوک حمله برده و ضمن انهدام آن، به تخریب تأسیسات انتقال برق سد این شهر به میزان60 درصد و مرکز پست و تلگراف، پمپ بنزین، مقر پلیس و مخابرات به میزان40 درصد پرداختند.

سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


مطالب  مرتبط:

زبان تعامل ایران، جنگ نیست

آغازی بر یک پایان  سالروز سقوط فاو

قطعنامه‌ای بر روی خون