تبیان، دستیار زندگی
سوگند به خدا که خون امام حسین(علیه السلام) از حرکت و جوشش نمی‌ایستد تا اینکه خداوند حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را برانگیزد. او عهده دار تمام خون‌هایی است که به ناحق در طول تاریخ ریخته شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا امام زمان منتقم امام حسین است؟

امام حسین

سوگند به خدا که خون امام حسین(علیه السلام) از حرکت و جوشش نمی‌ایستد تا اینکه خداوند مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را برانگیزد. امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به انتقام خون امام حسین(علیه السلام) از منافقان، فاسقان، کافران انتقام می‌گیرد.

امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) عهده دار تمام خون‌هایی است که به ناحق در طول تاریخ ریخته شده است و با ایجاد عدالت و پایان دادن به جریان ظلم سبب می‌شود انتقام مظلومان جهان را بگیرد. مظلوم‌ترین فردی که در عالم کشته شده است، حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) است از این رو امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) خونخواه و منتقم خون امام حسین(علیه السلام) است.

از امام رضا(علیه السلام) سۆال کردند آن افرادی که امام حسین(علیه السلام) را کشتند. نیستند که از آنها انتقام بگیرند. در قرآن می‌خوانیم نباید گناه دیگری را به گردن فرد دیگری انداخت؛ امام رضا(علیه السلام) می‌فرمایند که هرکسی در عصر ظهور راضی باشد به کاری که یزید و یزیدیان با امام حسین(علیه السلام) انجام دادند، امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) از آنها انتقام می‌گیرد.

حال که ما به امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) چنین لقبی می‌دهیم معنایش این نیست که ما می‌گوییم امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) منتقم است، امام سجاد(علیه السلام) فرمودند: سوگند به خدا که خون امام حسین(علیه السلام) از حرکت و جوشش نمی‌ایستد تا اینکه خداوند مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را برانگیزد. امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به انتقام خون امام حسین(علیه السلام) از منافقان، فاسقان، کافران انتقام می‌گیرد و در روایات این چنین آمده است و لقب منتقم را ائمه اطهار(علیه السلام) در روایات به امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) نسبت دادند.

ابوحمزه ثمالی به امام باقر(علیه السلام) عرض می‌کند: ای فرزند پیغمبر آیا شما قائم نیستید؟ حق را به پا نمی دارید؟ پس چرا تنها ولی عصر امام زمان(عج) را قائم می‌خوانند. امام محمد باقر(علیه السلام) می‌فرمایند: چون جدم امام حسین(علیه السلام) کشته شد، فرشتگان صدا به گریه و ناله بلند و عرض کردند پروردگارا! آیا قاتلان بهترین بندگانت و برترین اشرف برگزیدگانت را رها می‌کنید و خداوند فرمود: ای فرشتگان من ناراحت نباشید، به عزت و جلالم سوگند از آنها انتقام خواهم گرفت. هر چند بعد از گذشت زمان‌ها باشد

ابوحمزه ثمالی به امام باقر(علیه السلام) عرض می‌کند: ای فرزند پیغمبر آیا شما قائم نیستید؟ حق را به پا نمی دارید؟ پس چرا تنها ولی عصر امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را قائم می‌خوانند. امام محمد باقر(علیه السلام) می‌فرمایند: چون جدم امام حسین(علیه السلام) کشته شد، فرشتگان صدا به گریه و ناله بلند و عرض کردند پروردگارا! آیا قاتلان بهترین بندگانت و برترین اشرف برگزیدگانت را رها می‌کنید و خداوند فرمود: ای فرشتگان من ناراحت نباشید، به عزت و جلالم سوگند از آنها انتقام خواهم گرفت. هر چند بعد از گذشت زمان‌ها باشد.

آن لحظه خداوند حجاب را از مقابل دیدگان فرشتگان برداشت و امامان از فرزندان امام حسین(علیه السلام) را یکی پس از دیگری به آنها نشان داد، فرشتگان وقتی دیدند، جریان ولایت و امامت امام حسین(علیه السلام) بعد از شهادتشان ادامه دارد شاد شدند، دیدند یکی از فرزندان امام حسین(علیه السلام) ایستاده مشغول نماز است، خداوند فرمود با این قائم یعنی همین شخص ایستاده، از قاتلان امام حسین(علیه السلام) انتقام خواهیم گرفت، این روایت در بحارالانوار، دلایل الامامه و... بسیاری از کتب آمده است، از این رو می‌بینیم در روایات آمده است که امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) قائم و انتقام‌گیرنده خون حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) است.

بخش مهدویت تبیان


منبع: شبستان

مطالب مرتبط:

کربلای انتظار   

منتظر حقیقی چگونه باید باشد؟   

جوان و انتظار یار!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.