تبیان، دستیار زندگی
هر روز شاهد گسترش استفاده از جنگ افزار های جدید نظامی در دنیای مدرن هستیم. جنگ افزارهایی که روز به روز پیشرفته تر می شوند؛ از هواپیماهای بدون سرنشین تا تسلیحات لیزری که در جنگ های مختلف استفاده می شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیشرفته‌ترین ربات‌های نظامی دنیا

(تا ابتدای سال 2013)


هر روز شاهد گسترش استفاده از جنگ افزار های جدید نظامی در دنیای مدرن هستیم. جنگ افزارهایی که روز به روز پیشرفته تر می شوند؛ از هواپیماهای بدون سرنشین تا تسلیحات لیزری که در جنگ های مختلف استفاده می شود.

پیشرفته‌ترین ربات‌های نظامی دنیا

ربات های چند منظوره شناساگر

شرکت سازنده: corbis

یکی از جنگ افزارهایی که بسیار در جنگ های امروزی کاربردی شده است ربات های کنترل شونده از راه دور است. کاربرد این ربات ها به قدری وسیع است که این رده از ربات های نظامی می تواند کارهای سایر ربات های تخصصی نظیر ربات های مین یاب یا ربات های مخصوص شناسایی یا ربات های حامل را انجام بدهند. در عکسی که مشاهده می نمایید که از این رده ربات های کوچک اما کاربردی می باشد، سرجوخه جو هنکل در حال هدایت و کنترل رباتی با نام MARCbot IV  است.

پیشرفته‌ترین ربات‌های نظامی دنیا

Guardbot

شرکت سازنده:  American Unmanned Systems

این ربات کروی 25 کیلوگرمی دارای طراحی مکانیکی بسیار پیشرفته ای است. این ربات قابلیت حرکت در زمین و دریا را دارد و با دوربین بسیار پیشرفته ای که در خود دارد می تواند تمامی مسیرهای طی شده را با دقت خاصی فیلمبرداری و همزمان ارسال نماید.

این ربات در حقیقت برای کاوش بر روی سطح مریخ طراحی گشته بود و اکنون نیز توسط تفنگداران دریایی ارتش آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد.

سطح خارجی این ربات از جنس پوست شیشه است و طراحی مکانیکی فوق العاده آن امکان حرکت در مسیرهای ناهموار را به راحتی مهیا می سازد.

پیشرفته‌ترین ربات‌های نظامی دنیا

Argus One AUV

شرکت سازنده:  World Surveillance Group Inc.

این ربات جاسوس که به صورت بالون است و دارای طول 35 متری است، می تواند تا ارتفاع 3000 تا 4500 متری بالا برود. این ربات قابلیت عکس برداری خودکار و همچنین ارسال داده را به راحتی دارا می باشد.

سطح طراحی شده این ربات رادارگریز می باشد و همچنین به دلیل ارتفاع بالایی که دارد و قابلیت سکون در یک ارتفاع مشخصی که با کیسه های هیدروژنی و طراحی مکانیکی خاص خود می تواند نه تنها از دید رادارها پنهان بماند بلکه از دید ناظران زمینی نیز با قابلیت اطمینان بسیار بالایی پنهان می ماند.

پیشرفته‌ترین ربات‌های نظامی دنیا

Hull Bug

شرکت سازنده:  Sea Robotics

یکی از ربات های بسیار کاربردی در صنایع نظامی و حتی تجاری و گردشگری، این ربات است.

سالیانه هزینه بسیار بالایی در نیروی دریایی یا کشتیرانی برای رسوب و تخریب بدنه و موتورکشتی ها صورت می گیرد که این در حدود 1 میلیارد دلار است. این تخریب به واسطه مواد بیولوژیکی و و یا رسوبات و جلبک های دریا که بر روی بدنه می نشیند رخ می دهد.

این ربات با اینکه کوچک است توانایی پاک کردن این مواد را به راحتی و با سرعتی بسیار زیاد دارد. این ربات می تواند با قلم خاص خود این آشغال های زیستی را پاک کند و از تخریب و آسیب بیشتر در طی زمان جلوگیری کند.

این ربات سنسورهای خاصی دارد که می تواند این مواد زیستی را پیدا کرده و با سرعتی بسیار بالا حتی 1 روزه کشتی و ناوهای جنگی را پاک نماید.

مهندسان شرکت لاکهید مارتین موفق شده اند رباتی را بسازند که همانند حرک دانه غلات در هوا حرکت نماید. این ربات می تواند در هوا تا مدت زیادی شناور بماند و به عکسبرداری بپردازد
پیشرفته‌ترین ربات‌های نظامی دنیا

iRobot Warrior 710

شرکت سازنده:  Warrior 710

این ربات چند منظوره و بسیار کاربردی دارای وزن 100 کیلوگرمی است و می تواند تا تا وزن 230 کیلوگرمی را حمل نماید.

این ربات قابلیت جمع آوری بمب های عمل نکرده و مین یابی را دارد. همچنین می تواند در مسیرهای دشوار حرکت نماید. به طور مثال تا شیب 45 درجه را به راحتی حرکت می کند و یا گذر از 710 پله را به راحتی انجام می دهد.

پیشرفته‌ترین ربات‌های نظامی دنیا

Samarai Flyer

شرکت سازنده:  Lockheed Martin

مهندسان شرکت لاکهید مارتین موفق شده اند رباتی را بسازند که همانند حرک دانه غلات در هوا حرکت نماید. این ربات می تواند در هوا تا مدت زیادی شناور بماند و به عکسبرداری بپردازد.

درواقع این ربات با پرتاب شدن توسط انسان می تواند به صورت بومرنگ عمل کند و با چرخش 360 درجه ای خود از محیط پیرامون خود عکسبرداری نماید و با توجه به اینکه طول بسیار کوچکی در حدود 40 سانتی متر و وزن اندک 225 گرمی خود میتواند به عنوان یک سلاح جاسوسی بسیار کاربردی به کار برود.

اکنون مهندسان در حال افزایش قابلیت شناور بودن این ربات تا نزدیک به 30 دقیقه هستند!

رامتین مجتهدی

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: Discovery