تبیان، دستیار زندگی
مصرف مداوم چای سفید در کنار رژیم غذایی مناسب و پیگیری بیماری، می‌تواند از افزایش قند خون و به دنبال آن عوارض ناشی از دیابت جلوگیری کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیاه، سبز و این بار سفید


مصرف مداوم چای سفید در کنار رژیم غذایی مناسب و پیگیری بیماری، می‌تواند از افزایش قند خون و به دنبال آن عوارض ناشی از دیابت جلوگیری کند.

چای

چای سفید مانند چای سیاه و سبز، از گیاه Camellia Sinensis به دست می‌آید. چای سفید، برگ‌های این گیاه هستند که قبل از باز شدن به طور کامل برداشت می‌شوند. در این وضعیت برگ‌ها به صورت جوانه‌هایی با غلاف پرزدار متمایل به نقره‌ای می‌باشند.

چای سفید حتی کمتر از چای سبز تحت فرآوری قرار می‌گیرد. در تهیه چای سفید، برگ‌های چای در شرایطی قرار می‌گیرند که به آرامی پژمرده و خشک می‌شوند، بنابراین کمترین میزان اکسیداسیون را متحمل خواهند شد و به همین علت چای سفید از نظر طعم و مزه با چای سبز و سیاه متفاوت است. نوع فرآوری چای سفید سبب شده است که این نوع چای دارای کافئین کمتر، طعم ملایم و مایل به شیرین باشد. چای سفید نسبت به سایر چای‌های سنتی کمیاب‌تر و گران‌تر است. ترکیبی به نام میریستین تری‌گلیکوزید در چای سفید وجود دارد که در سایر چای‌ها یافت نمی‌شود.

خواص درمانی چای سفید به دلیل وجود ترکیبات پلی‌فنولی بیشتر، قوی‌تر از چای سبز است. در ادامه به خواص چای سفید می‌پردازیم:

شادابی پوست

چای سفید سبب شادابی پوست شده و چروکیدگی پوست را به تعویق می‌اندازد.

سلامتی دهان و دندان

فلورین موجود در چای سفید سبب محکم شدن ساختار داخلی دندان شده و از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند.

از سایر خواص چای سفید می‌توان به اثرات کمک درمانی آن در بیماری‌های

آرتریت روماتوئید، پرفشاری خون، آسم و بیماری‌های کبدی و همچنین اثرات آن

در جلوگیری از ایجاد لخته‌های خونی و سکته  اشاره کرد

سلامتی مغز و اعصاب

چای سفید سبب کاهش میزان استیل کولین در سلول‌های مغز شده و با این عمل مانع از تخریب سلول‌های مغز و بروز بیماری آلزایمر می‌شود. از طرف دیگر، درصد بالای آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سفید، مانع از تخریب سلول‌های مغزی و بروز بیماری پارکینسون می‌شود.

کاهش وزن

چای سفید نسبت به چای سبز در کاهش وزن و کاهش توده چربی موثرتر است. چای سفید از طریق افزایش متابولیسم پایه، تجمع چربی در بدن را کاهش می‌دهد. شایان ذکر است که در صورت رعایت رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی، اثرات کاهندگی وزن توسط چای سفید سریع‌تر اثرات خود را نشان می‌دهد.

چای سفید

ضد سرطان

چای سفید دارای میزان کاتچین بالاتری نسبت به چای سبز است. کاتچین یک ترکیب آنتی‌اکسیدانی است که می‌تواند از تشکیل سلول‌های سرطانی و آسیب به سلول‌ها پیشگیری کند. در افراد مبتلا به سرطان، مصرف مداوم چای سفید می‌تواند از پیشرفت سریع بیماری نیز جلوگیری کند.

کاهش چربی خون

کاتچین موجود در چای سفید، فعالیت لیپاز پانکراسی (آنزیم مسئول هضم چربی‌ها) را مهار می‌کند. در نتیجه، شکسته شدن چربی و تبدیل آن به اجزای قابل‌جذب با سرعت بسیار کمتری انجام می‌شود. چای سفید در کاهش کلسترول و تری‌گلیسیرید خون و افزایش کلسترول خوب (HDL-C) موثر است، بنابراین می‌تواند برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی مفید واقع شود.

پیشگیری و کمک به درمان دیابت

مصرف مداوم چای سفید در کنار رژیم غذایی مناسب و پیگیری بیماری، می‌تواند از افزایش قند خون و به دنبال آن عوارض ناشی از دیابت جلوگیری کند. یکی از مکانیسم‌های احتمالی چای سفید، مهار فعالیت آنزیم آمیلاز بزاق و روده (آنزیم لازم جهت هضم نشاسته) است. با مهار شدن فعالیت این آنزیم، نشاسته به آهستگی می‌شکند و در نتیجه قندخون با سرعت کمتری بالا می‌رود. خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی چای سفید از آسیب به سلول‌های بتای پانکراس و ابتلا به دیابت می‌تواند پیشگیری کند.

سایر خواص

از سایر خواص چای سفید می‌توان به اثرات کمک درمانی آن در بیماری‌های آرتریت روماتوئید، پرفشاری خون، آسم و بیماری‌های کبدی و همچنین اثرات آن در جلوگیری از ایجاد لخته‌های خونی و سکته  اشاره کرد.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: ماهنامه دنیای تغذیه - نازلی نمازی، دانشجوی دکتری تخصصی تغذیه

مطالب مرتبط:

چای سفید و خواص آن

3 خاصیت مهم چای سفید

چای پرطرفدارترین نوشیدنی در جهان

چای آری؛ چای قندپهلو نه!

چای از اضافه‌وزن ناشی از فست‌فودها پیشگیری می‌کند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.