تبیان، دستیار زندگی
به عقیده‌ی محققان تأثیر داشتن رژیم غذایی مدیترانه‌ای حتی تا سال‌ها بعد نیز باقی می‌ماند و سلامت بدن را تضمین می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با رژیم مدیترانه‌ای بیشتر عمر کنید


به عقیده‌ی محققان تأثیر داشتن رژیم غذایی مدیترانه‌ای حتی تا سال‌ها بعد نیز باقی می‌ماند و سلامت بدن را تضمین می‌کند.

رژیم مدیترانه‌ای

خانم‌هایی که رژیم غذایی مدیترانه‌ای دارند 40 درصد شانس بیشتری دارند تا اینکه مرز 70 سالگی را بگذرانند و سالم و سرحال باشند.

نتایج یک پژوهش آمریکایی که در Annals of Internal Medicine به چاپ رسید نشان می‌دهد خانم‌هایی که از سن 60 سالگی شروع به پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌کنند اغلب تا بیش از 70 سال عمر می‌کنند آن هم با کمترین میزان بیماری و ناراحتی.

در رژیم مدیترانه‌ای اصل بر مصرف زیاد میوه، سبزیجات، ماهی، گوشت قرمز کم و روغن زیتون است.

میزان چربی‌های اشباع‌شده در این رژیم بسیار اندک است و روغن زیتون اصلی‌ترین روغن مصرفی است. داشتن رژیم مدیترانه‌ای برای کاهش خطرات قلبی عروقی بسیار مفید است.

هدف این پژوهش این بوده تا مشخص کند آیا نوع برنامه‌ی غذایی روی سلامت کلی در دوران سالمندی تأثیر دارد یا خیر؟

محققان نتایج آزمایش‌ها و همچنین نوع برنامه‌ی غذایی بیش از 10000 خانم را مورد بررسی قرار دادند. همه‌ی این خانم‌ها در سال‌های 1984 و 1986 حدود 60 سال داشته و بیماری خاصی هم نداشتند. میانگین سنی شرکت‌کننده‌های این پژوهش 59 سال بود.

15 سال بعد از انجام این پژوهش محققان وضعیت سلامت و رژیم غذایی‌شان را مورد بررسی دوباره قرار دادند.

خانم‌هایی که از سن 60 سالگی شروع به پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌کنند اغلب تا بیش از 70 سال عمر می‌کنند آن هم با کمترین میزان بیماری و ناراحتی

نتایج بررسی‌ها نشان داد خانم‌هایی که رژیم غذایی‌شان نزدیک به رژیم غذایی مدیترانه‌ای بوده است 40 درصد بیشتر شانس 70 ساله شدن را داشتند و دوره‌ی سالمندی سالم‌تری را نیز تجربه کردند. نه تنها این خانم‌ها اغلب 70 سالگی را رد کردند بلکه کمتر از بقیه دچار بیماری‌های مزمن (بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و غیره) و مشکلات جسمی و روحی دیگری شدند. این خانم‌ها مادربزرگ‌های سالم‎تری نسبت به زن‌های دیگر هستند.

به عقیده‌ی محققان تأثیر داشتن رژیم غذایی مدیترانه‌ای حتی تا سال‌ها بعد نیز باقی می‌ماند و سلامت بدن را تضمین می‌کند. با وجود اینکه این پژوهش تنها به خانم‌ها اختصاص داشت اما به عقیده‌ی متخصصان رژیم مدیترانه‌ای برای آقایان نیز مفید است.

ترجمه: فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: lanutrition

مطالب مرتبط:

رژیم مدیترانه‌ای: خداحافظ استرس

رژیم مدیترانه‌ای برای مغز نیز مفید است

رژیم غذایی مدیترانه ای؛ الگویی مناسب

رژیم مدیترانه ای چیست؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.