تبیان، دستیار زندگی
ارتباط، فرآیندی است آگاهانه یا ناآگاهانه، خواسته یا ناخواسته كه از طریق آن، احساسات و نظرات به شكل پیام‌هایی كلامی و غیركلامی، بیان، ارسال، دریافت و ادراك می‌شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هنر برقراری ارتباط موفق

هنر برقراری ارتباط موفق

ارتباط، فرآیندی است آگاهانه یا ناآگاهانه، خواسته یا ناخواسته كه از طریق آن، احساسات و نظرات به شكل پیام‌هایی كلامی و غیركلامی، بیان، ارسال، دریافت و ادراک می‌شوند. برای برقراری ارتباط موفق و مۆثر باید چهار مهارت اساسی ارتباطی شامل الف ـ درست گوش دادن ب ـ درست صحبت كردن ج ـ روش‌های حل و فصل اختلافات و مشاجرات د ـ طریق مواجه شدن با انتقادات را بیاموزیم.

در دنیای امروز ، تکنولوژی مدرن امکان ارتباط ساکنان یک نیمکره زمین با ساکنان نیمکره دیگر و حتی امکان ارتباط ساکنان کره زمین با موجودات سایر کرات را فراهم کرده است.امواج ناپیدا با سرعتی مافوق تصور مرزها را در هم می نوردند ،پیام و تصویر انسانها را به یکدیگر می رسانند. اما با چنین پیشرفت های شگرف در امر ارتباطات و با وجود اینکه همه لغات، کلمات،معلومات و امکانات را در اختیار داریم گاهی اوقات در برقراری ارتباط با دیگران و فهماندن مقصودمان به آنها دچار مشکل می شویم و حتی در مواردی این عمل را غیر ممکن می بینیم . بسیار پیش آمده که از گفتار و کردار دیگران بهت زده شده ایم و از درک نیت و علت رفتار و کردار آنان عاجز مانده ایم.

توان برقراری ارتباط با دیگران یک هنر است و هر کس باید در زندگی خود و در ارتباط با دیگران از این توان هنرمندانه بهره مند شود. در غیر این صورت نمی تواند در حیات اجتماعی ، زندگی زناشویی و خانوادگی ، مناسبات اداری و شغلی و نیز استمرار دوستی با عزیزان و حتی در انجام امور روزمره ی خود فردی موفق و موثر باشد.

گاهی احساسات و عواطفی داریم که هیچ لغت و واژه ای برای بیان آن به دیگران نمی یابیم .احساس می کنیم در دایره بسته ای دست و پا می زنیم و علی رغم برخورداری از قوه ناطقه ، سخن گفتن و بیان خواسته هایمان را دشوار و غیر ممکن می یابیم . هر یک از ما تجربیات شخصی فراوانی در زندگی داریم که واقعا در برخورد با این شرایط عاجز شده ایم . گاهی از دست فرزندانمان به ستوه می آییم ، احساس می کنیم آنها سخنان ما را نمی شنوند ، مجبور می شویم فریاد بکشیم .بااینکه بارها به همسرمان گفته ایم که ما از این وضع کلافه شده ایم باز هم ساز خودش را می زند . انگار نه انگار که ما هم خواسته هایی داریم پدرمان و مادرمان با تمام وجود با رفتار ، کردار و نظرات ما مخالفند . سر هر موضوع بی ارزشی لب به سرزنش و شکایت می گشایند.ما و همسرمان هیچ وقت نمی توانیم سر موضوعی با هم به توافق برسیم .

همه ما هر روز سخنانی نظیر عبارات بالا را می شنویم آیا تاکنون فکر کرده اید که ریشه تمام این سوء تفاهم ها دلخوری ها و نبود تفاهم و توافق میان انسانها چیست؟

در یک جمله باید گفت: هر فردی تا زمانی که نتواند از روش های برقراری ارتباط با دیگران هنرمندانه استفاده نماید باید همواره شاهد این نابسامانی ها در روابط خود با دیگران باشد.

توان برقراری ارتباط با دیگران یک هنر است و هر کس باید در زندگی خود و در ارتباط با دیگران از این توان هنرمندانه بهره مند شود. در غیر این صورت نمی تواند در حیات اجتماعی ، زندگی زناشویی و خانوادگی مناسبات اداری و شغلی و نیز استمرار دوستی با عزیزان و حتی در انجام امور روزمره ی خود فردی موفق و موثر باشد.

بسیاری از ما به دنبال موفقیت هستیم می خواهیم رمز و راز و اسرار موفقیت را کشف کنیم اما باید بدانیم اسرار موفقیت ما انسان های اجتماعی در رمز و راز ارتباطات ما نهفته است.ما می توانیم با دیگران باشیم و موفق هم باشیم . موفقیت ما در گروی ایجاد ارتباط موثر با دیگران است.

تنهایی هراس دائمی بشر است ، انسان به طور ذاتی موجودی اجتماعی است . اگر ارتباط انسانها با یکدیگر نبود ، بنای عظیم فرهنگ انسانی پا نمی گرفت ، هیچ یک از دستاوردهای بزرگ انسانی نظیرزبان ، خط و ... پدید نمی آمد و زیبایی زندگی در اجتماعی انسان ها تجلی پیدا نمی کرد.

برقراری ارتباط با یکدیگر یکی از نیازهای اولیه ما انسان هاست چه بخواهیم و چه نخواهیم با سایر افر اد در حال مذاکره و ارتباط هستیم.گفتگو مذاکره یکی از حقایق زندگی است.وقتی شما با مقام مافوق خود برای ترفیع خودتان صحبت می کنید و یا کوشش می کنید با یک شخص ناآشنا روی قیمت خانه وی توافق کنید و هنگام که دو نفر حقوقدان سعی می کنند یک دعوای حقوقی را که در اثر یک تصادف اتومبیل ایجاد شده است حل و فصل نمایند و... تمام این فعالیت ها « مذاکره » است . حتی وقتی هم که نمی دانید و در حال صحبت با اطرافیان هستید ، هم در حقیقت مشغول مذاکره خواهید بود. شما با همسر خود درباره اینکه برای صرف شام به کجا بروید و با فرزند خردسال خود درباره اینکه چه وقت باید چراغ ها خاموش شود ، مذاکره می کنید . پس مذاکره یک وسیله و ابزار اساسی است تا شما آنچه را که از دیگران می خواهید به دست آورید.

ارتباط، فرآیندی است آگاهانه یا ناآگاهانه، خواسته یا ناخواسته كه از طریق آن، احساسات و نظرات به شكل پیام‌هایی كلامی و غیركلامی، بیان، ارسال، دریافت و ادراك می‌شوند. برای برقراری ارتباط موفق و مۆثر باید چهار مهارت اساسی ارتباطی شامل الف ـ درست گوش دادن ب ـ درست صحبت كردن ج ـ روش‌های حل و فصل اختلافات و مشاجرات د ـ طریق مواجه شدن با انتقادات را بیاموزیم.

با مذاکره و تبادل نظر ارتباط تا رسیدن به توافق استمرار پیدا می کند ، وقتی شما و طرف مقابل دارای منافعی هستید که بین شما مشترک است و در همان حال منافعی دارید که با دیگران در تضاد است . پس بهترین راه برای رسیدن به توافق گفتگو ، تبادل نظر و ارتباط مستمر خواهد بود.

انسان ها چه در کسب و کار ، چه در دولت و چه در خانواده ، از راه مذاکره تصمیم می گیرند و با یکدیگر به توافق می رسند گرچه مذاکره و ارتباط همه روزه انجام می شود ولی برقراری ارتباط سالم و موثر کار ساده ای نیست .

در  کتاب"هنر برقراری ارتباط موفق" تلاش شده تا موضوع ارتباط ، مهارت های ارتباطی و راه های دستیابی به ارتباط سازنده و موثر مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد تا افراد بتوانند از راهکارهای عملی مهارت های ارتباطی در زندگی فردی و اجتماعی خود بهره مند شوند و راه های رسیدن به موفقیت را کسب نمایند.

كتاب حاضر به منظور شناخت روش‌های ارتباط مۆثر با دیگران و نقش آن در حیات اجتماعی، زندگی زناشویی و خانوادگی، مناسبات اداری و شغلی و نیز استمرار دوستی با دوستان، نگاشته شده است. بر این اساس در كتاب موضوع ارتباط، مهارت‌های ارتباط مۆثر و راه‌های دستیابی به آن، بررسی گردیده است. فصول ذکر شده در کتاب حاضر عبارتند از : ارتباط چیست ، مهارت های ارتباط موثر ، راه‌های نفوذ بر دیگران، ارتباط با خود، ارتباط با خدا، و در پایان آزمون‌هایی در زمینه‌ی ارتباط مۆثر.

مشخصات کتاب

نویسنده :مریم عمیدی‌مظاهری ،مرتضی ثابت‌قدم

ناشر : فرهنگ مردم

تنظیم و فرآوری : م. تجریشی


مطالب مرتبط:

هنر ارتباط موفق

هنر برقراری روابط

تاثیر در اولین برخورد

هنر گفتگو با هر کس ، در هر جا

101 راه برای ایجاد ارتباط موفق با دیگران