تبیان، دستیار زندگی
هشتمین نشست تخصصی ادبیات جهانی انسان در نهج البلاغه و قرآن با حضور جمعی از دوستداران عصمت و طهارت چهارشنبه 15 آبان ماه در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عاشورا و كربلا نقطه تعادل بشریت است


هشتمین نشست تخصصی ادبیات جهانی انسان در نهج البلاغه و قرآن با حضور جمعی از دوستداران عصمت و طهارت چهارشنبه 15 آبان ماه در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد.

ابوالقاسم  حسینجانی

در این نشست  ابوالقاسم  حسینجانی  پژوهشگر نهج البلاغه و قرآن با اشاره به  تحریفاتی  كه  در زمینه عاشورا  شده  گفت:  واقعه عاشورا به آن  جهت   اتفاق افتاده  بود  كه  دین، سنت و شیوه های تلقی فرهنگ اسلامی را از تحریف و انحراف نجات بدهد ولی متاسفانه درجامعه می بینیم كه بسیاری از مسائلی كه دوستداران اهل بیت (ع) در ایام محرم و صفردارند به نوعی انحراف از واقعه عاشورا است. امام حسین (ع) نیامده  بود كه  شهید شود تا ما  بر سر خودمان بزنیم  بلكه  آمده  بود كاری  كند كه استثمار را از سر مردم جهانیان بردارد.

وی با  اشاره  به این  كه  قیام  عاشورا ی حسینی یك  تناسب است، نه  یك  مناسبت  گفت: به نظر می رسد در فهم  قیام  عاشورا و كربلا ما دچار مناست زدگی شده ایم و آنچه را كه ازسخنان امام جعفر صادق (ع) در روایات بر می آید  اینست كه درعاشورا وكربلا نوعی  تعادل  و معادله  نهفته است وما نباید عاشورا را مناسبتی بنگریم.

وی با تاكید به سخنان ائمه اطهار كه قیام عاشورا، یك امر تاكتیكی بوده  نه استراتژی، افزود: از دیدگاه امام جعفر صادق و امام محمد باقر(ع)، قیام عاشورا یك امرتاكتیكی بوده نه یك امر استراتژی یعنی  با قیام عاشورا انسان  مجددا  به  حیات خودش می رسد و مرگ با عزت مساوی زندگی تلقی می شود.

حسینجانی، عاشورا  را به عنوان  یك نقطه ی تعادل ذكر كرد و ادامه داد: عاشورا نقطه تعادل  و گرانگاه ما ست و اگر آن را از دست بدهیم در واقع نقطه تعادل خودمان را از دست داده ایم.  زمانی كه ما بعثت، غدیر، عاشورا، انتظار و ظهوررا می نگریم می بینیم كه نقطه تعادل آنان عاشورا است و اگر انتظار از عاشورا عبور نكنند هرگز به ظهور ختم نخواهد شد.

این پژوهشگر قرآنی درتعریف مفهوم شهادت و شهید اشاره به مدیریت و آفرینش مرگ سرخ كرد و بیان داشت: شهادت مدیریت مرگ است.عده ای می میرند و لی برخی با مدیریت بپا می خیزند و به نجات زندگی سیاه می پردازند. شهیدان كسانی هستند كه از مرگ خودشان قهرمانانه، آگاهانه و مدبرانه به عنوان ابزاری كه خود مدیریت می كنند استفاده می كنند كه زندگی سیاه جامعه را نجات بدهند و از مرگ سرخ در راه درمان زندگی سیاه استفاده می كنند.

حسینجانی با اشاره به سوره " تبارك الذی بیده الخیر وهو علی كل شئی قدیر الذی خلق الموت و الحیات لیبلوكم و... ، گفت: درآیات قرآنی مرگ چشم انداز نهایی بشر نیست، بلكه زندگی واقعی انسان ها با آن آغاز خواهد شد و امام حسین (ع) درظهرعاشورا با عمل صالحی كه داشت نه تنها از بین نرفت بلكه توانست بشریت را از انحراف دور كند و قطاری كه می خواست از ریل خود خارج شود را مجددا به ریل اصلی خود كه همان بعثت پیامبرو غدیر بوده است برساند و درادامه به انتظارو ظهور ختم خواهد شد.

وی با اشاره به اینكه عاشورا یك تشكیلات و جریان تاریخی است  خاطر نشان كرد: عاشورا یك مجموعه و یك تشكیلات است كه از دل این جریان تاریخی تقوای تاریخی بیرون آمده است. ما در خطبه 16 نهج البلاغه  نیز همین تقوای تاریخی را دراولین بیانیه سیاسی و حكومتی مولا علی (ع) مشاهده می كنیم.

به نظر می رسد در فهم  قیام  عاشورا و كربلا ما دچار مناسبت زدگی شده ایم و آنچه را كه ازسخنان امام جعفر صادق (ع) در روایات بر می آید  اینست كه درعاشورا وكربلا نوعی  تعادل  و معادله  نهفته است وما نباید عاشورا را مناسبتی بنگریم.

حسینجانی تقوی را مسئولیت پذیری ذكر كرد و گفت: انسان با تقوی كسی است كه درهمان زمانی كه مسئولیتی به او محول می شود كارش را به خوبی انجام می دهد و هیچ گاه فرافكنی نمی كند. تقوای تاریخی یعنی این كه نقش تاریخی خودت را  در همان زمانی كه در آن قرار داری بتوانی بخوبی به اتمام  برسانی .

وی درخصوص این كه نباید عاشورا و كربلا را خلاصه در قمه و قیمه دانست گفت:  ما نباید به صحنه عاشورا وكربلا با دید عوام گرایانه توجه كنیم بلكه جبهه یزید بود كه ازعوامگری ها ی مردم  سوء استفاده كرد و همه را شوراند تا مردم را به بهشت دروغین خود برساند. شلوغ كاری ها، هیاهو سالاری ها و نا آرامی ها برای عاشورای یزیدی است نه عاشورای حسینی (ع) وما باید درعاشورای حسینی به نوعی آرامش، آگاهی، تحلیل، تدبر و تدبیر برسیم و باید علما و فقها وتمام استادان دین به تكلیف خود عمل كنند ونگذارند كه عاشورای حسینی با دید عوام گرایانه برگزار شود.

این پژوهشگر قرآنی با اشاره به این كه اشعاربسیاری ازشعرا  كه در خصوص حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بیان می شود، غربالگری شوند گفت: درحوزه ادبیات و شعر ما می بینیم بسیاری از اشعار شاعران كه درخصوص حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و خاندان وی بیان می شوند صحیح و درست نیست و باید متخصصین فن آنها  را غربالگری كنند تا مطالب انحرافی به مخاطبان داده نشود.

وی از فرهنگ عاشورا  به عنوان صلح جهانی  نام برد وادامه داد: درعاشورا پژوهی باید به واقعه عاشورا   به عنوان صلح جهانی نگریسته شود زیرا حضرت اباعبدالله درواقعه عاشورا دشمن را چندین نوبت به صلح دعوت كرد و با این كارمی خواست به مبارزه با جهل بپردازد نه این كه جاهل را نابود كند.

وی در پایان سخنانش با اشاره به این كه جهان  خانه ما ست واین خانه یك ساكن بیشتر ندارد گفت: ما در این جهان یك خانه  كه جهان انسانی است بیشتر نداریم و ساكن آن نیز انسان است به همین دلیل امام حسین  (ع) قیام كرد تا انسانیت ها در جهان باقی بماند.

در پایان مراسم  یكی از شاعران كشور هندوستان اشعاری را در وصف عاشورا قرائت كردند. همچنین دراین مراسم محمد جواد آسمان  از شاعران جوان كشورمان، غزلی را به ساحت حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) تقدیم كردند.

نشست های تخصصی ادبیات جهانی انسان در نهج البلاغه و قرآن چهارشنبه، یك هفته در میان  از ساعت16:30  در سالن سلمان هراتی حوزه هنری  برگزار می شود.

بخش ادبیات تبیان


منبع: پایگاه خبری حوزه هنری