• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 3526
  • پنج شنبه 1392/8/23
  • تاريخ :

اگر قمه زدن موجب مرگ شود!!

قمه زنی


هدف عزادارى، زنده نگه داشتن تاریخ امام حسین (علیه السلام) و هدف او، یعنى مبارزه با ظلم و ذلت است و عزادارى باید طورى باشد كه همگان را به اهداف آن پیشواى بزرگ آشنا سازد.

باید همه بکوشند با خالص ترین نیات در این مراسم شرکت جسته، و قلب و روح خود رادر اختیار سالار شهیدان قرار دهند، و به اهداف والای این قیام بزرگ تاریخ اسلام و بشریت بیندیشند، گویندگان عزیز و نویسندگان محترم اهداف مهم این قیام پربار را تشریح کرده، و سوگواران را روز به روز با آن آشناتر سازند تا مصداق کامل «عارفاً بحقّه» حاصل گردد.

بدون شک عزاداری سالار شهیدان از افضل قربات و احیای خون آنان مایه نجات در دنیا و آخرت است. افراد ناآگاه و بی خبر، حادثه خونین کربلا را مربوط به گذشته می دانند و از تکرار سوگواری ها در هر سال دچار تعجب می شوند، در حالی که آگاهان آن را مربوط به یک جریان مهم و مستمر در سراسر زندگی بشر می دانند، که درکربلا به اوج خود می رسد، و به عنوان یک الگوی جاودانه در تاریخ می ماند و آن جریان مبارزه با کفر و ظلم و بیدادگری و ترجیح مرگ سرخ توأم با آزادگی بر زندگی ذلت بار و ننگین است.

آنها می گویند چرا شما برای حادثه ای که مربوط به سیزده قرن پیش است اشک می ریزید؟ ولی نمی دانند که اشک ما اعلان جنگ ما با ظالمان و بیدادگران و زشت کاران در هر زمان است.

قطره های اشکی که از روی معرفت نسبت به اهداف والای حسین (علیه السلام) و یارانش جاری می شود گلوله های آتشینی است علیه تبهکاران و جنایتکاران تاریخ، و گوهرهای گرانبهایی است برای هدیه به مظلومان و ستمدیدگان و ملت های دربند، و این است معنی «کلّ یوم عاشورا و کلّ أرض کربلا»

در این قسمت از نوشتارمان به طرح پرسش و پاسخهایی در این رابطه می پردازیم:

پرسش: آیا سینه‌زدن و زنجیرزدن ریایی جایز است؟

إن‌شاءالله از ریا خودداری کنند (آیة الله فاضل لنكرانی ره)

پرسش: شرکت در جمعی که گمان می‌رود با ریا عزاداری می‌کنند، چگونه است؟

شما خودتان سعی کنید که عملتان با اخلاص باشد (آیة الله بهجت ره)

پرسش: در بعضی از مجالس اهل‌بیت(علیهم السلام) و سینه‌زنی، نام مقدس اهل‌بیت(علیهم السلام) بسیار عادی و عامیانه گفته می‌شود. نظر حضرت‌عالی دراین‌باره چیست؟

تا حدّی ‌که موجب هتک نباشد، مانعی ندارد (آیة الله بهجت ره)

دو پرسش از محضر مبارک آیة الله مکارم شیرازی دام ظله:

سۆال 1. فلسفه عزادارى چیست؟ چرا شیعیان، ماه محرّم را به این روش برگزار مى كنند؟ آیا هیچ سنّتى از زندگى پیامبر (صلى الله علیه وآله) وجود دارد كه بر اساس آن این مراسم برگزار شود؟

جواب: هدف عزادارى، زنده نگه داشتن تاریخ امام حسین (علیه السلام) و هدف او، یعنى مبارزه با ظلم و ذلت است و باید عزادارى طورى باشد كه همگان را به اهداف آن پیشواى بزرگ آشنا سازد، بدون شك عزادارى براى شهدا در زمان پیامبر اكرم (صلى الله علیه وآله) وجود داشته است. از جمله براى شهادت مظلومانه حضرت حمزه عموى شجاع و بزرگوار پیغمبر اكرم (صلى الله علیه وآله) رسول خدا دستور عزادارى بر او داد و روش عزادارى باید مطابق سنّت آن حضرت و امامان معصوم (علیهم السلام) و عرف عقلا باشد.

سۆال 2. مى خواستم راجع به عزادارى امام حسین (علیه السلام) برایم بگویید كه: آیا حدیث معتبرى از رسول خدا (صلى الله علیه وآله) در مورد عزادارى آن حضرت موجود است كه برادران سنّى هم قبول داشته باشند؟

جواب: همان گونه كه در بالا اشاره شد پیامبر اكرم (صلى الله علیه وآله) مراسم عزادارى را براى عمویش حضرت حمزه برگزار نمود و حتى زنان انصار را دعوت كرد كه به خانه حضرت حمزه بروند و براى او سوگوارى كنند.

دو پرسش از محضر مبارک آیة الله جوادی آملی دام ظله:

سوال: قمه و زنجیر چاقویى زدن و تیغ كشیدن در مجالس عزاى اهل‌بیت (علیهم السّلام)، چه ‏حكمى دارد؟

پاسخ: چیزى كه در شرایط كنونى، مایه‌ی وهن اسلام است، مانند قمه زدن و ...، جایز ‏نیست. چیزى كه

 مایه تعظیم شعائر است یا سبب هتك نیست، مانند زنجیر زدن، جایز ‏است.

سوال: در مراسم عزاى سیّد الشهداء (علیه السّلام) لطمه زدن به صورت به دور از ریا و تظاهر، ‏چه حكمى دارد؟

پاسخ: صرف نظر از حكم لطمه‌زدن به صورت در مصیبت، انجام چنین كارى اگر موجب ضرر ‏قابل اعتنا نباشد، اشكال ندارد.

دو پرسش از محضر مبارک آیةالله خامنه ای دام ظله:

سوال: پدر و مادرى كه نذر مى كنند اگر خدا به آنان فرزند پسر داد روز عاشورا به سر او تیغ بزنند و آن پسر بعد از بلوغ روزهاى عاشورا قمه بزند آیا این نذر صحیح است و آیا بر آن پسر عمل به نذر والدین واجب است ؟

صحت چنین نذرى محل اشكال است و در هر صورت وفا به آن بر فرزند واجب نیست .

سوال: اگر قمه زدن در عزاداریها موجب مرگ كسى شد آیا این عمل خودكشى و گناه محسوب مى شود؟

اگر با خوف خطر جان اقدام كرده باشد حكم انتحار دارد .

آمنه اسفندیاری         

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

سایت اجتهاد

کتاب احکام عزاداری ـ آیة الله مکارم شیرازی دام ظله

سایت اسرا (پایگاه اطلاع رسانی آیة الله جوادی آملی دام ظله)

پیرامون عزاداری عاشورا ـ آیة الله خامنه ای دام ظله

سایت حوزه

نشریه فقه اهل بیت علیهم السلام، ش 48 (مطلبی از آیة الله مکارم شیرازی دام ظله)

 

مطالب مرتبط:

آیا نحوه سینه‌زنی جنوبی حرام است؟

پوشیدن لباس مشکی برای امام حسین علیه السلام مکروه است؟

آیا پول دادن به مداحانی که با مدرک صحیح نقل مطلب نمی کنند جایز است؟

از احکام عزاداری چه می دانید؟

بهترین شیوه عزاداری سالار شهیدان(علیه السلام)

عزاداری امام حسین(علیه السلام) واجب است؟

تظاهر به عزاداری امام‌حسین(علیه السلام) مستحب است!!

عزاداری، در مسجد یا حسینیه؟

روزه روز عاشورا حرام است؟!

حکم علم کشی در عزاداری

احكام عزادارى امام حسین علیه السلام

10 سوال درباره احکام عزاداری

 

اگر در خصوص این موضوع سوالی داشتید، به مشاوره تبیان مراجعه نمایید .
خطر این نوع عزاداری‎ها چیست؟

خطر این نوع عزاداری‎ها چیست؟

وقتی هدف عزاداری گم شد، به تبع آن محتوا نیز تغییر می‎كند و به تبع آن هم شكل عزاداری هم تغییر می‎كند. عزاداری چشم گیرتر اما بی محتواتر می‎شود. عَلَم‎ها و پرچم‎ها زیاد می شود، طبل‎ها و سنج‎ها زیاد می‎شود، شورها و بر سر و سینه زدن‎ها زیاد می‎شود، تیغ‎زدن‎ها
احكام عزادارى امام حسین علیه السلام

احكام عزادارى امام حسین علیه السلام

لام مقدمه: تمام اعمال و رفتار انسانها; چه فردى و چه اجتماعى، مشمول حكمى از احكام شرعى مى‏باشد و تمام موضوعاتى كه به گونه‏اى با رفتار آدمى ارتباط پیدا مى‏كند، در فقه اسلامى داراى قانون و مقرراتى است . عزادارى سالار شهی...
سیر تاریخى عزادارى امام حسین علیه السلام

سیر تاریخى عزادارى امام حسین علیه...

امام حسین علیه السلام عزاداری در زمان بنی عباس و مغول عزاداری در دوران اخیر نقش عزادارى حماسه کربلا، بزرگترین و دلخراش ترین واقعه تاریخ است که پس از 1400 سال هنوز هم زنده مانده و پس از چهارده قرن به یاد آن واقعه اشکها ر...
UserName