تبیان، دستیار زندگی
خانه سادات اخوی از 150 سال پیش تا کنون، محلی برای برگزاری مراسم‌های مختلف مذهبی از تولد ائمه اطهار (علیهما‌السلام) تا شهادت‌ها و برگزاری مراسم سوگواری ایام محرم و صفر بوده و هنوز هم هست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

150 سال عزاداری در یک خانه+عكس

عزاداری در یکی از قدیمی‌ترین خانه‌های تهران

150 سال عزاداری در یکی از قدیمی ترین خانه های تهران +عکس


خانه سادات اخوی از 150 سال پیش تا کنون، محلی برای برگزاری مراسم‌های مختلف مذهبی از تولد ائمه اطهار (علیهما‌السلام) تا شهادت‌ها و برگزاری مراسم سوگواری ایام محرم و صفر بوده و هنوز هم هست.


168 سال از زمانی که آجر خانه سادات اخوی را کار گذاشتند می‌گذرد. 18 سال بعد، سید ابراهیم سادات اخوی تصمیم می‌گیرد سهم این خانه را که با دو برادرش شریک بود، بپردازد و این ساختمان را تمام و کمال وقف انجام امور خیریه کند. اکنون 150 سال است که این خانه در شهادت ائمه اطهار (علیهما‌السلام) سیاه‌پوش می‌شود و در ولادت ایشان، سفید پوش. اما صفای خانه سادات اخوی در ایام محرم را عزاداران حسینی تکمیل‌تر می‌کنند. کوچه، سیاه‌پوش در عزای حسینی است، جمعیتی که در محله چهارراه سیروس، خیابان، کوچه، خانه و حسینیه سادات اخوی جمع شده‌اند یا در حال رفتن به درون خانه‌اند و یا از آنجا بر می‌گردند.

150 سال عزاداری در یکی از قدیمی ترین خانه های تهران +عکس

نبش کوچه، همسایه‌های خاندان سادات اخوی، استکان‌های باریک چای عزا را شیرین می‌کنند و نان قندی نیز که همیشه گوشه نعلبکی گذاشته می‌شود. درگذشته، این استکان‌ها داخل مجمع‌های بزرگ قرار داده می‌شد، اما اکنون در قالب سینی‌های بزرگ 12 تایی بین حاضران پخش می‌شود. آن‌ها طبق رسم هر ساله، دور اول، به هر مهمان این مراسم، از 150 سال پیش تا به حال، با قهوه پذیرایی می‌کنند. هنوز هم این رسم‌ها در خانه سادات برقرار است. رسم دور هم نشینی زنان و مردان در سوگ شهادت امام حسین (ع).

150 سال عزاداری در یکی از قدیمی ترین خانه های تهران +عکس

حمیدرضا سادات اخوی، یکی از بازماندگان این خاندان است که می‌گوید: تا جایی که یادمان می‌آید، زنان و مردان، دور تا دور، در ایوان‌ها سوگواری می‌کردند و منبر در میان زنان و وسط حیاط خانه قرار داشت. او می‌گوید: هنوز هم به رسم قدیم، مراسم عزاداری امام حسین (ع) از اول محرم تا روز سوم شهادت، از 7 صبح تا قبل از اذان ظهر برگزار می‌شود. در این خانه، خیمه‌ای دور تا دور حیاط را گرفته و سقف را پوشانده است. بالای سه ستون خیمه حسینیه، سه پرچم به ترتیب رنگ‌های سبز و قرمز و سیاه نصب می‌شود که هر کدام از پرچم‌ها بیان کننده نشانی است.

پرچم سبز نشان می‌دهد كه اینجا خانه سادات است و نوشته روی پرچم این مفهوم را می‌رساند که حضرت ابوالفضل (ع) علمدار کربلاست. پرچم قرمز به این معنی است که جنگ با کفار و امر به معروف و نهی از منکر به پایان نرسیده و طبق نوشته روی پرچم، حضرت حجت ابن الحسن (ع) است که با ظهور خود و حکومت عدل خود، به این جنگ پایان می‌دهد. پرچم سیاه نیز نشان‌دهنده برگزاری مراسم عزاداری سالار شهیدان، حضرت امام حسین (ع) است.

150 سال عزاداری در یکی از قدیمی ترین خانه های تهران +عکس

برخی از تزئینات و پارچه‌های قلمکار در این خانه، قدمتی حداقل 140 ساله دارند و به قول سعید روشن، یکی از تهران‌شناسان، جدیدترین تزئینات این خانه، 70 ساله است. حتی ستون خیمه‌ها که از چوب بود نیز به دلیل قدمت زیاد، چند وقت پیش خراب شد و جای آن را ستون‌های آهنی گرفت. با این حال، نقش و نگار روی پارچه‌ها، هنوز قدمتشان را به رخ می‌کشند.

اکنون، مراسم عزاداری خانه سادات، محدود به این خانه نیست و تکیه میرزا قلی‌خان نیز توسط بازماندگان همین خاندان اداره می‌شود. تکیه‌ای که از آن، تنها یک حسینیه باقی مانده، اما بهار زیادی دیده است.

باشگاه خبرنگاران

برای بزرگ‌نمایی تصاویر، بر روی آن‌ها کلیک نمایید.


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: mo_1443

برگرفته از گروه: اخبار علمی فرهنگی

مطالب مرتبط:

کارت تسلیت‌های ماه محرم - سال 92 

كارت تسلیت‌های ماه محرم - سال 91

مجموعه كارت تسلیت‌های ماه محرم

این حسین را عاقبت تفسیر باید، کردگار

عكس یادگاری خدا از روز عاشورا

مجله دانلود ویژه محرم

جایگاه زیارت امام حسین(ع) در روایات

عكس از عزاداران حسینی

احکام عزاداری امام حسین (ع)

پرسش و پاسخ احکام عزاداری

پیامک‌های مخصوص ماه محرم

روضه محرم

برنامه عزاداری هیئت ها و مساجد تهران