تبیان، دستیار زندگی
فصل تابستان در راه است . هوای داغ و رطوبت  بالا منجر به بروز مشكلات جدی بهداشتی از گرمازدگی گرفته تا بیهوشی ناشی از دمای زیاد می شود. محققان می گویند بیماریهای مرتبط با افزایش دمای هوا ، زمانی بروزمی كند كه بار اضافی ب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گرمازدگی در تابستان

فصل تابستان در راه است . هوای داغ و رطوبت  بالا منجر به بروز مشكلات جدی بهداشتی از گرمازدگی گرفته تا بیهوشی ناشی از دمای زیاد می شود.

محققان می گویند بیماریهای مرتبط با افزایش دمای هوا ، زمانی بروزمی كند كه بار اضافی بر سیستم كنترل دمای بدن وارد می شود و بدن دیگر قادر به خنك كردن خود نیست . براثرتعریق فراوان به علت گرما مایعات و املاح زیاد از بدن خارج و شخص دچار اختلال مختصری می شود . گاهی عضله های مختلف به خصوص عضله های جدار شكم دچار انقباض و گرفتگی دردناك می گردد كه این را " كرامپ " ناشی ازگرما می گویند.

علایم گرمازدگی

عرق ریزی شدید، رنگ پریدگی، گرفتگی عضلات، خستگی یا ضعف، تهوع یا استفراغ و سردرد و سرگیجه از علایم گرمازدگی است. در صورت عدم درمان گرمازدگی فرد به عارضه مهلك بیهوشی  ناشی از گرما زدگی مبتلا می شود.

مردان بیش اززنان مستعد ابتلای به گرما زدگی هستند. علت این امرعرق كردن بیشتر مردان و همچنین از دست دادن سریع تر آب بدن در مقایسه با زنان است.

بدن انسان برای عرق كردن در هوای گرم باید مقداری مایعات به صورت ذخیره در بدن داشته باشد، چرا كه عرق كردن یكی از مهمترین عوامل تنظیم دستگاه حرارتی انسان به شمار می رود.

پس توصیه می شود كه از مایعات در هوای گرم تابستان ، همچنین آب میوه زیاد استفاده كنید و از مصرف قهوه، چای و انواع كولاها خودداری كنید، زیرا آنها باعث از بین رفتن بیشتر آب بدن می شود.

ورزش را صرفاً در صبح یا عصرانجام دهید. در هنگام روز و هوای گرم ورزش می تواند به سلامت انسان صدمه بزند  و مشكلاتی در گردش خون ایجاد كند.

پزشكان رعایت چند نكته را برای مقابله با عوارض ناشی ازهوای گرم و مرطوب به ویژه برای كودكان وسالمندان ضروری می دانند.

درهوای گرم تابستان تا حدامكان از منزل خارج نشوید ، لباسهای آزاد و گشاد با رنگ روشن بپوشید، زیرا در تاباندن گرما و حفظ دمای طبیعی بدن بسیار مؤثر است.

از كلاههای لبه دار استفاده كنید. بدن انسان در حالت عادی روزانه حداقل دو لیتر مایعات مختلف احتیاج دارد تا عمل متابولیسم و سوخت و ساز بدن بدون مشكل صورت پذیرد، این نیاز در تابستان به چهار لیتر می رسد.

پزشكان استفاده از سبزیجات و میوه ها را درتابستان به جای غذاهای پرچرب و دیرهضم یا دارای پروتئین بالا بسیار ضروری می دانند.

انسان در هوای گرم دیرتر احساس گرسنگی می كند ، زیرا هر اندازه درجه حرارت هوا زیاد باشد به همان اندازه غذا بیشتر  در داخل معده انسان باقی می ماند. چربی وغذاهای دیرهضم كه بیش از سایرموادغذایی درمعده باقی می مانند ، برای هضم شدن احتیاج بیشتری به خون پیدا می كنند كه این امر باعث اخلال در جریان گردش خون می شود و به همین خاطر پزشكان در تابستان به جای غذاهای دیر هضم توصیه می كنند كه از انواع سبزیجات و میوه جات استفاده شود.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.