تبیان، دستیار زندگی
اخیرا گروهی از طلاب زباندان، که به زبان های خارجی به ویژه انگلیسی مسلط هستند، در مسجد امام اصفهان به تبلیغ می پردازند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تبلیغ توریسم

تبلیغ توریسم
اخیرا گروهی از طلاب زباندان، که به زبان های خارجی به ویژه انگلیسی مسلط هستند، در مسجد امام اصفهان به تبلیغ می پردازند.

عکس یادگاری طلاب با خارجی ها در مسجد امام اصفهان

طلاب زباندان در مسجد امام اصفهان چه می کنند؟

اخیرا گروهی از طلاب زباندان، که به زبان های خارجی به ویژه انگلیسی مسلط هستند، در مسجد امام اصفهان به تبلیغ می پردازند.[1]

مسجد امام خمینی-  رحمه الله - که به مسجد جامع عباسی نیز شهرت دارد یکی از مساجد میدان نقش جهان اصفهان است که در طی دوران صفوی ساخته شد و از بناهای مهم معماری اسلامی ایران به‌شمارمی‌رود. این بنا شاهکاری جاویدان از معماری، کاشی‌کاری و نجاری در قرن یازدهم هجری است. مسجد امام مربوط به دوره صفوی است و در اصفهان، جنوب میدان نقش جهان واقع شده و این اثر در تاریخ 15 دی 1310 با شمارهء ثبت 107 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.[2]

مسجد امام اصفهان، تقریبا در تمام سال، میزبان توریست های مختلفی از کشورهای آلمان، اسپانیا، چین، استرالیا، پرتغال، و ... هستند. حضور جهانگردان و توریست ها فرصت خوبی را ایجاد کرده است تا بتوان فرهنگ ایران و اسلام را به این ها عرضه کرد. موسسه تبلیغ بین الملل در قم با همکاری حوزه علمیه اصفهان، طرح تبلیغ توریسم را، با اعزام مبلغان روحانی که تسلط به زبان دارند، شروع کرده اند.

مرکز تربیت مبلغ بین الملل، با هدف آموزش معارف اسلامی و تبلیغی توام با تقویت زبان و آماده سازی مبلغان برای ورود به عرصه بین المللی تاسیس شده است و هم اکنون توانسته علاوه بر تربیت مبلغان مسلط به عربی و انگلیسی، حتی زبان چینی را نیز در دستور کار قرار دهد.

حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر انقلاب اسلامی، در دیدار علماء، فضلاء ، روحانیون و طلاب شیعه و اهل تسنن استان کرمانشاه، با اشاره به موج سوم گرایش به اسلام بعد از حرکت‌های اخیر منطقه و جنبش ضد سرمایه داری در غرب، وظیفه روحانیت را مضاعف دانستند و تأکید کردند:

"امروز که سخن جمهوری اسلامی مبنی بر بی نتیجه بودن نظام مارکسیستی تحقق یافته و در مورد نظام سرمایه داری نیز در حال تحقق است، علماء و روحانیون باید با استفاده از مبانی مستحکم عقلی و متناسب با نیازهای روز، معارف منطقی و ریشه دار اسلام را برای مشتاقانی که در سراسر دنیا، در حال افزایش است، ارائه کنند."[3]

هم اکنون طلاب مبلغ در مسجد امام حضور پیدا کرده و با برقراری ارتباط با توریست ها دو هدف اولیه را دنبال می کنند. نشان دادن حسن نیت مسلمان و ایرانی و در مرحله دوم تبلیغ اسلام.

متاسفانه حرکت دشمنانه رسانه های خارجی در نشان دادن ایران و اسلام سبب شده است تا مردم دنیا نسبت به ایران و اسلام نگاه مطلوبی نداشته باشند؛ عدم رعایت حقوق بشر، تبعیض میان زنان و مردان، داشتن نیت های جنگ طلبانه سیاسی، و .... همه از تهمت هایی ست که رسانه های غربی به عنوان خصوصیات ایرانیان و مسلمانان ایرانی در ذهن مخاطبان خود جای داده اند. توریست هایی که وارد ایران می شوند نیز از همین مخاطبانند که ذهنیت مطلوبی نسبت به ایران و اسلام ندارند.

اما خوشبختانه به محض ورود به ایران نظرشان تا حدی عوض شده و به علت استقبال و مهمان نوازی گرم ایرانیان و همچنین اوضاع امنیتی آرام شهرها، با شرایطی  غیر از آنچه رسانه هایشان جلوه داده اند مواجه می شوند.

مبلغان زباندان از همین موقعیت استفاده کرده و سعی می کنند ذهنیت آن ها را به درستی هدایت کنند.

چرا مسجد امام برای این کار انتخاب شده است؟

با توجه به نگرانی هایی که توریست های قبل از ورود به یک کشور دیگر دارند سعی می کنند از هر ارتباط غیر ضروری دوری کنند و صرفا به جهانگردی خود بپردازند. از جهتی روحانیت با لباس خاص خود نشان از عزم تبلیغی دارد و همین امر، موجب گریز توریست ها می شود. اگر این طرح، مثلاً، در تخت جمشید شیراز برگزار شود، می تواند حساسیت ایجاد کند که یک روحانی اینجا چه می کند؟!! اما با انتخاب مسجد اصفهان و قسمت مدرسه ناصریه، که یک مدرسه علمیه است، این حساسیت برطرف می شود. مبلغان در مدرسه علمیه ناصریه که در مسجد امام قرار دارد مستقر هستند که این امر به علت مدرسه علمیه بودن و مسجد بودن دیگر حساسیتی را ایجاد نمی کند.

جهانگردان، با توجه به توضیحاتی که راهنمای تور به آنان داده، می دانند که اینجا یک مدرسه علمیه تاریخی ست و از حضور روحانی تعجب نمی کنند و اغلب، خود برای ایجاد ارتباط و سوال پیش قدم می شوند.

تبلیغ توریست چگونه آغاز می شود؟

توریست ها در این زمینه دو دسته اند؛ برخی اطلاعاتی در مورد اسلام یا به درست یا غلط دارند که با پرسش و پاسخ بحث آغاز می شود و دسته دوم با سکوت خود اعلام می کنند که اطلاعاتی ندارند و منتظر شروع مبلغ هستند.

البته توریست ها، با توجه به ضیق وقت و هزینه هایی که متقبل شده اند، دوست دارند هرچه سریعتربه ادامه سفر خود بپردازند، درنتیجه بعضی از آنها اصلا توقف نمی کنند و به یک عکس بسنده می کنند و برخی چند دقیقه به صورت سرپا و بعضی چند دقیقه به صورت نشسته ارتباط می گیرند. ولی در بین توریست ها کسانی هستند که با توجه به علاقه خود بیش از سه ساعت هم با روحانی می نشینند و اصطلاحا گپ می زنند. این دیگر هنر مبلغ است که بتواند حداکثر جذب را داشته باشد.

محور سوالات توریست ها

تفاوت شیعه و سنی، علل جنگ در سوریه و نقش اسلام، مسئله حجاب در ایران، حقوق زنان در ایران از جمله مهمترین سوال هایی ست که توریست ها می پرسند. این چنین سوال هایی نشان از تاثیر همان رسانه هاست که ذهنیتی را برای مردم ایجاد کرده اند. این که تحولات سوریه تقصیر مسلمانان است، اینکه حجاب در ایران اجباری است و پایه و اساسی ندارد، اینکه شیعه و سنی همیشه در حال جنگ و کشتارند و حقوق زنان در ایران رعایت نمی شود، همه و همه از تهمت های رسانه ای و سیاسی است که سوالاتی را در ذهن توریست ها ایجاد کرده است.

محور مسائلی که مبلغان مطرح می کنند

صلح طلبی اسلام و اینکه اسلام و ایرانی طرفدار صلح است، برادر بودن شیعه وسنی و زندگی مسالمت آمیز آنان در کنار یکدیگر، اعتقاد مسلمانان به حضرت عیسی و حضرت مریم و وجود آیات فراوانی در قرآن درباره ایشان، گفتگوی ادیان، مسلمان واقعی نبودن کسانی که در سوریه، جنگ به راه انداخته اند و احترام و شأن زنان در اسلام و در نهایت، معرفی اسلام به طور کلی، از مسائلی است که مبلغان در ابتدای امر برای توریست ها مطرح می کنند.

این ارتباط تنگاتنگ و صمیمی که در یک فضای مذهبی و زیبا برقرار می شود، اثرات خوبی را به همراه دارد. توریست ها با رضایت کامل جلسه را ترک می کنند و امید دیدار مجدد دارند.

مبلغان سعی می کنند ایمیل های آنان را دریافت کنند تا ارتباط ادامه یابد.

کتاب هایی نیز به زبان انگلیسی که حاوی مطالب مفید یست به توریست ها اهدا می شود که اصل این هدیه بسیار آنان را خوشحال می کند.

در پایان، لازم است این نکته بیان شود که اغلب توریست ها از نحوه رسیدگی به این اثر تاریخی گلایه می کنند.[4]


پی نوشت ها:

[1]لازم به ذکر است نویسنده خود طی چند دوره در این برنامه تبلیغی حضور داشته است و آنچه در این مقاله آمده است استنباطات و برداشت های نویسنده است.

[2]ویکی پدیا؛ http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%B3%D8%AC%D8%AF_%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85_(%D8%A7%D8%B5%D9%81%D9%87%D8%A7%D9%86)

[3]http://www.hamshahrionline.ir/news-148338.aspx

[4]http://namehnews.ir/News/Item/64295/5/64295.html

تهیه و تولید:احمد اولیائی-گروه حوزه علمیه تبیان