تبیان، دستیار زندگی
دکتر سید محمد صحفی معان مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (در دولت دوم اصلاحات) معتقد است که روابط عمومی ها باید یک نظام اطلاع ‏رسانی جدید را مبتنی بر راست‏گویی، صداقت، شفافیت و کاملاً متفاوت با سیاست‏های تبلیغاتی و توده‏گرایانه قبلی پایه ‏ریزی کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سید محمد صحفی در گفت و گو با ماهنامه روابط عمومی:

خردورزی، جانمایه ارتباطات اجتماعی است

سید محمد صحفی

دکتر سید محمد صحفی معان مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (در دولت دوم اصلاحات) معتقد است که روابط عمومی ها باید یک نظام اطلاع ‏رسانی جدید را مبتنی بر راست‏گویی، صداقت، شفافیت و کاملاً متفاوت با سیاست‏های تبلیغاتی و توده‏گرایانه قبلی پایه ‏ریزی کنند.

وی در گفت و گو با «ماهنامه روابط عمومی» عنوان نمود که روابط عمومی ها با چنین رویکردی علاوه بر جلوگیری از ارائه شعارها و وعده های ناصحیح از سوی مسئولین، می توانند مردم را با سازوکارهای واقعی "تولید و خدمات" در کشوری که گرفتار تحریم ها و محاصره اقتصادی شده است آشنا سازند.

به عنوان سوال اول از دکتر صحفی پرسیدیم:

نقش روابط عمومی ها در پیشبرد اهداف و برنامه های دولت جدید چیست؟ و در این خصوص چه راهکارهایی را پیشنهاد می کنید؟

توقعات و مطالبات مردم و جامعه مدنی از «دولت تدبیر و امید» بسیار فراگیر و گسترده است. همان‏ طور که می‏دانیم آقای "دکتر روحانی" با شعارها و گفتمانی که ناشی از رویگردانی مردم از برخی شعارهای تند و افراطی قبلی بود به پیروزی رسید. رأی معنادار مردم به ایشان، با توجه به شعار اعتدال و توسعه و تغییر رویکرد دولت از گرایش به "پوپولیسم" به سوی "عقلانیت"، مهم‏ترین مسئله پیش روی دولت است. بر این اساس روابط‏ عمومی‏ ها باید تلاش کنند:

اول: مردم را با گفتمان این دولت و اثرات اجرای آن بیش‏تر آشنا کنند؛

دوم: به مردم و مخاطبان بگویند که چرخش کشور از سیاست‏ های افراطی به سوی عقلانیت و گردش امور بر مدار اعتدال و چیدن میوه‏ های آن و دیدن تاثیر آن در مسائل اقتصادی- اجتماعی و فرهنگی کشور امری درازمدت است و مردم را آماده کنند تا در این فرآیند دولت را یاری دهند؛

سوم: برای مشارکت مردم و ایفای نقش واقعی در اداره امور، فرهنگ‏‏سازی کنند؛

چهارم: یک نظام اطلاع‏ رسانی جدید را مبتنی بر راست‏گویی، صداقت و شفافیت و کاملاً متفاوت با سیاست‏ های تبلیغاتی و توده‏ گرایانه قبلی پایه‏ ریزی کنند.

این محورها به روابط‏ عمومی‏ ها کمک خواهند کرد تا از یک سو سازمان اجرایی خود را با رویکرد جدید و پیش نیازهای آن آشنا کنند؛ وعده های بی پایه ندهند و مردم را با سازوکارهای واقعی تولید و خدمات در کشوری که گرفتار تحریم ها و محاصره اقتصادی است آشنا سازند و از سوی دیگر مردم را صاحبان اصلی کشور و محرم بدانند و آنها را از واقعیات اقتصاد و مسائل اجتماعی آگاه کنند. به خاطر دشواری کار و فرصت های از کف رفته، به نظر می رسد در دولت آقای دکتر روحانی کاری بسیار بزرگ و گسترده در انتظار روابط ‏عمومی‏ هاست و تنها افرادی باتجربه و با دانش و تسلط کافی به این مقوله‏ ها می توانند حوزه روابط‏ عمومی دستگاه‏ های دولتی را مدیریت کنند.

به نظر شما روابط عمومی تا چه اندازه فرصت انعکاس اخبار و اطلاعات صحیح و شفاف را خواهند داشت؟

فعالان و دست اندرکاران این حوزه باید حقوق و مطالبات خود را همچون دیگر اقشار دائماً پیگیری و مطالبه کنند. از قدیم گفته‏ اند: "هیچ کس، بدون تلاش خودتان، حق‏تان را دودستی به شما تعارف نخواهد کرد". بنابراین اصحاب حوزه ارتباط و رسانه، خود باید کوشش کنند این فضا را ایجاد و روی آن کار کنند و روزنه های موجود را توسعه دهند . البته دولت نیز با توجه به شعارهایی که داده است و پیمانی که با مردم بسته است، بایستی به سهم خود تلاش کند تا موانع را از سر راه بردارد؛ و در گام اول خودسانسوری در عرصه رسانه‏ ها که متأسفانه شدت یافته از میان برود و رسانه ملی از جایگاه جناحی نگاه نکند و خود را متعلق به همه مردم بداند و برای طرح مباحث به صورت کاملاً شفاف پیش‏قدم باشد و از طرح دیدگاه¬های انتقادی رو ترش نکند. اگر اینها اصلاح شود فرصت انعکاس اخبار و اطلاعات صحیح و شفاف بیشتر خواهد شد.

البته وظیفه دستگاه‏ هایی همچون قوه قضائیه برای صیانت از آزادی‏ های مشروع و قانونی نیز بسیار والاست و از سوی دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز باید بکوشد مأموریت‏های ویژه خود را در حمایت از اصحاب فرهنگ و رسانه و فعالان عرصه ارتباطات انجام دهد.

ایجاد چنین فضایی (یعنی آزادی عمل روابط عمومی ها در انعکاس اخبار صحیح و شفاف) به چه عواملی بستگی دارد؟

به اعتقاد من آزادی عمل روابط ‏عمومی‏ ها به عواملی همچون درک تخصصی و حرفه‏ای وزرا و روسای سازمان‏ها از نقش ارتباطات و مأموریت رسانه‏ ها بستگی دارد و از سوی دیگر، به کار گماردن افراد متخصص و دارای احساس مسئولیت و با درک و برداشت علمی و خردگرا می ‏تواند به این مهم کمک کند. در این مسیر به‏ کارگیری نیروهای کارآزموده و حرف ه‏ای در روابط‏ عمومی‏ ها و داشتن تسلط کافی بر رسانه‏ ها و شبکه‏ های اجتماعی و به ره‏گیری از محیط وب نیز به ایجاد فضای واجد آزادی عمل برای روابط ‏عمومی‏ ها کمک می‏کند.

آیا روابط عمومی ها در دولت جدید می توانند به جایگاه واقعی خود دست پیدا کنند؟

در پاسخ‏ به پرسش‏های قبلی، به این نکته اشاره شد که تحقق شعارهای این دولت و نهادینه کردن گفتمان اعتدال، خود کمک می‏کند که مردم به روابط ‏عمومی‏ها با احترام بیش‏تر بنگرند و به این حوزه اعتماد کنند. با احیای اعتماد مردم به دستگاه‏های دولتی و به بیانی دیگر به روابط‏عمومی‏ها، راه برای جلب مشارکت مردم هموارتر خواهد شد. جایگاه شایسته روابط‏عمومی‏ها در این دولت در قالب پست و مقام و بالا رفتن در سلسه مراتب سازمانی و نشستن در جایگاه معاون وزیر و مدیرکل نیست بلکه در رسوخ پیام روابط‏ عمومی در عمق افکار عمومی، همراه کردن توده‏های مردم با سیاست‏های دولت و جلب اعتماد مردم و صریح و صادق بودن است. چنین رویکردی روابط‏ عمومی را- در هر کجای سازمان که باشد- به اوج خواهد رساند.

نقش روابط‏ عمومی در همبستگی و جلب اعتماد افکار عمومی نسبت به دولت جدید را چگونه ارزیابی می کنید؟

اگر روابط ‏عمومی‏ ها در جایگاه درست خود قرار گیرند و به شکلی کاملاً حرفه‏ای به وظایف خود بپردازند، نقشی ارزشمند و بی‏بدیل در عرصه‏ های ارتباطی و اطلاع‏ رسانی خواهند داشت. درباره «اعتمادسازی» موضوع اندکی متفاوت است. اگر تصمیم‏ گیری‏های حاکمان و دولتمردان مبتنی بر حفظ و تقویت منافع ملی و به دور از اعمال زور و فشار باشند و از سویی مصالح عامه در آنها لحاظ شوند، طبیعی است که اعتماد از کف‏ رفته، مشروط به صداقت مسئولان و ارتباط تعاملی ایشان با مردم، دوباره باز خواهد گشت. بنابراین اعتمادسازی با اتخاذ تصمیمات درست و کمک به بهبود وضعیت اقتصادی مردم محقق می‏شود؛ و روابط ‏عمومی‏ ها صرفاً می‏توانند به این روند شتاب بخشند و الا، خدای ناکرده با تصمیمات غلط مدیریتی و عدم ‏مقابله با فساد دستگاه ‏های دولتی و بدتر شدن اوضاع، آیا روابط ‏عمومی‏ ها می‏ توانند اعتمادسازی کنند؟

روابط ‏عمومی ‏ها در تثبیت و تقویت مشی اعتدال در مقطع کنونی چه وظایفی بر عهده دارند؟

احترام به مردم، تکریم ارباب ‏رجوع، تسهیل انجام کار مردم، عدم ‏وجود تبعیض، انجام اقدامات ضد فساد، در رأس قرار گرفتن شایستگان، برخورد با دروغ‏گویی و چپاول‏گری و ... همان مشی اعتدال است.

همین که روابط ‏عمومی‏ ها در نهادینه کردن این امور در واحدهای خود کوشش کنند؛ مسئولان را برای وفا به عهدشان با مردم بیش‏تر ترغیب کنند؛ عیب‏ های آنها را به خودشان بنمایند و وعده‏ ها و پیمانی که با مردم بسته‏اند را بیشتر گوشزد و بر سر احقاق حقوق مردم پافشاری و پیگیری کنند، به وظیفه خود در تقویت مشی اعتدال بیش‏تر عمل کرده‏ اند. ولی همین که وارد فاز مجیزگویی و مداهنه و راست جلوه دادن دروغ بشوند؛ با منتقدان سخت برخورد کنند؛ با مردم مدارا و ارباب ‏رجوع را تکریم نکنند و در مجموع برای مردم، که به فرمایش امام(ره) ولی‏نعمتان دولت هستند، احترام قائل نباشند طبیعی است که از این مشی فاصله گرفته‏ اند.

سخن پایانی

رسیدن روابط ‏عمومی‏ ها به جایگاهی متناسب با آرمان‏ های این حرفه در گرو عملکرد خود روابط ‏عمومی‏ هاست و شرح آن «مثنوی هفتاد من کاغذ شود»!

تنظیم: هومن بهلولی