تبیان، دستیار زندگی
موسس و رئیس هیئت مدیره مایکروسافت هرچند درگیر امور مختلف بشر دوستانه است، اما هنوز مایکروسافت برای او جایگاه ویژه‌ای دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نجات انسان‌ها یا اینترنت؟


موسس و رئیس هیئت مدیره مایکروسافت هرچند درگیر امور مختلف بشر دوستانه است، اما هنوز مایکروسافت برای او جایگاه ویژه‌ای دارد.

بیل گیتس

بیل گیتس دوباره با اظهار نظرهای برجسته خود درباره رویکرد رهبران جوان دنیای فناوری که مدعی هستند با اولویت دادن به دسترسی جهانی به اینترنت، قصد دارند دین خود را به فعالیت های بشردوستانه ادا کنند، خبرساز شده است.

فایننشال تایمز در قالب یک سوال از آقای گیتس نظرش را درباره اولویت داشتن تلاش مارک زاکربرگ برای آنلاین کردن تمام مردم دنیا نسبت به پژوهش ها درباره مالاریا جویا شده، بیل گیتس جواب داده است:

«هومم، کدام مهم تر است، آنلاین بودن یا واکسن مالاریا؟ اگر شما فکر می کنید اتصال به اینترنت مورد کلیدی است، چه خوب. برای من اهمیت ندارد. اینترنت به عنوان اولویت؟ چنین حرفی یک جوک است.»

بیل گیتس در سال های اخیر به رغم در اختیار داشتن کرسی ریاست هیئت مدیره مایکروسافت، خود را بیش از هر چیز وقف فعالیت های بشر دوستانه کرده و مشکلات مرتبط با کیفیت زندگی مردم نقاط فقیر را در صدر اولویت های بنیاد بیل و ملیندا گیتس قرار داده است.

او به فایننشال تایمز می گوید: «من مسلما مسائل مرتبط با آی تی را دوست دارم، ولی وقتی بخواهید زندگی مردم را بهبود دهید، باید به چیزهای کلیدی تری مثل زنده ماندن کودکان و تغذیه آنها بپردازید».

ظاهرا بیل گیتس در حال حاضر شدیدا در حال کار در مایکروسافت است، او در مصاحبه‌ی خود با FT ابراز داشته که این روزها بیشتر وقت خود را در مایکروسافت صرف می کند و مرتبا در جلسات اداری با گروه‌های مختلف محصولات مایکروسافت سپری می‌کند

بیل گیتس پیش از این هم به پروژه لون گوگل که هدف از آن ارائه اینترنت بی سیم به کشورهای در حال توسعه با استفاده از لشکری از بالون ها است، تاخته و گفته بود چنین کارهایی وقتی مردم دارند از مالاریا می میرند، چندان اثری بر کیفیت زندگی آنها ندارد.

بیل گیتس که خود زمانی هدف گسترش استفاده از کامپیوترهای شخصی را در اولویت داشت، حالا با فاصله گرفتن از فضای تجاری طور دیگری به دنیا نگاه می کند: «دنیا یکدست نیست، و پی سی ها در سلسله مراتب نیازهای انسان، جزو 5 پله اول نیستند».

او این نظریه را که بر پایی صنایع مهم تر از اهدای ثروت در راه انسانیت است، تقبیح می کند: «ما نیاز داریم جلوی مرگ و میر کودکان را بگیریم، تا فرصت دریافت آموزش های مناسب را پیدا کنند».

بیل گیتس

البته در حالی که تمرکز بیل گیتس بر فعالیت های بشردوستانه است، عضو کمیته انتخاب جانشین برای استیو بالمر نیز هست و با مدیران محصول در بخش های مختلف مایکروسافت نیز جلسات مختلفی برگزار می کند. با این همه می گوید: «هر چند تکنولوژی عالی است ولی در آینده نزدیکی که ما انتظار داریم نمی تواند کمکی به مردم بسیار نیازمند دنیا بکند».

بیل گیتس در مصاحبه اخیرش با Financial Times اعلام نموده که بسیار بیشتر از آنچه ابتدا توافق کرده بوده، با مایکروسافت همکاری می‌کند. بیل گیتس جای خود را به بالمر داد تا زمان کمتری را صرف مایکروسافت کند و به همراه همسرش در موسسه خیریه‌شان به امور انسان دوستانه بپردازد. اما ظاهرا بیل گیتس در حال حاضر شدیدا در حال کار در مایکروسافت است، او در مصاحبه‌ی خود با FT ابراز داشته که این روزها بیشتر وقت خود را در مایکروسافت صرف می کند و مرتبا در جلسات اداری با گروه‌های مختلف محصولات مایکروسافت سپری می‌کند.

او در مصاحبه خود به این موضوع نیز اشاره کرده که با جدا شدن بالمر و اضافه شدن مدیرعامل جدید، او همچنان زمان زیادی را صرف کمک به مدیرعامل جدید خواهد کرد. بسیاری بر این باورند که مایکروسافت تا انتهای سال جاری میلادی، مدیرعامل جدید شرکت را انتخاب خواهد کرد.

فرآوری: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از نارنجی، زومیت