تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگران پارک علم و فناوری پردیس با استفاده از امواج رادیویی تجهیزاتی برای شناسایی دام و کنترل بیماری‌های دامی عرضه کردند که با اخد استاندارد بین المللی سازمان ملل، ایران را در میان 60 کشور دارنده این فناوری قرار دادند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امکان ردیابی گوشت آلوده

کنترل بیماری‌های دام با امواج رادیویی


پژوهشگران پارک علم و فناوری پردیس با استفاده از امواج رادیویی تجهیزاتی برای شناسایی دام و کنترل بیماری‌های دامی عرضه کردند که با اخد استاندارد بین المللی سازمان ملل، ایران را در میان 60 کشور دارنده این فناوری قرار دادند.

سعید محمودی- مجری طرح، اساس این طرح را RFID دانست و گفت: Radio-frequency identification یا (RFID) روش انتقال اطلاعات از طریق امواج رادیویی میدان‌های مغناطیسی است که به طور بی سیم و بدون تماس انجام می‌شود و هدف این روش شناسایی خودکار اشیا از طریق تگ‌های متصل شده به آن است.

امکان ردیابی گوشت آلوده

وی اجزای سیستم RFID را شامل "تگ" یا رادیو شناسه، تگ خوان (Reader) و بخش نرم افزاری و سخت افزاری دانست و اظهار داشت: تگ‌های شناسایی تولید شده دارای یک تراشه برای ذخیره سازی و پردازش اطلاعات، جذب انرژی از تگ خوان و یک آنتن برای ارسال و دریافت است.

محمودی با بیان اینکه تگ‌های تولید شده به گوش دام متصل می‌شود، ادامه داد: اطلاعات ذخیره شده بر روی تگ‌ها توسط تگ خوان یا Reader خوانده و این اطلاعات از طریق صفحه نمایش ظاهر خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه هر یک از تگ‌ها دارای کد شناسایی هستند، یادآور شد: با نصب این تگ‌ها به دام، هر کدام از آنها دارای یک شناسه منحصر به فرد می‌شوند که به این ترتیب هر دامی در کل دنیا با این شناسه شناسایی خواهد شد.

مجری طرح با اشاره به اهمیت این فناوری، توضیح داد: تگ‌های تولید شده امکان نشانه گذاری، شناسایی و مدیریت اطلاعات انواع دام‌ در مراحل مختلف نگهداری، پرورش، شیردهی، کشتارگاه و کنترل بیماری‌ها مطابق با آخرین استاندارد روز دنیا را فراهم می‌کند.

خواندن کدهایی که از طریق داغ بر روی پوست دام حک می‌شد به مرور زمان مشکلاتی را ایجاد می‌کرد ضمن آنکه ثبت اطلاعات دقت کافی نداشت در حالی که استفاده از فناوری RFID اطلاعات را با سرعت و دقت بالا ثبت و دخیره می‌کند

وی ادامه داد: در سیستمی که طراحی شده است، ابتدا اطلاعات مربوط به دام‌ها بر روی حافظه تگ جمع آوری می‌شود و این اطلاعات توسط Reader خوانده و توسط اینترانت و یا GPRS اطلاعات خوانده شده به کامپیوتر ارسال خواهد شد.

مجری طرح افزود: اطلاعات ارسال شده توسط نرم افزاری پردازش و اطلاعات استخراج و در نهایت این اطلاعات به سازمان ایکار ارسال می‌شود.

محمودی، به برخی از کاربردهای این وسیله اشاره کرد و یادآور شد: در برخی موارد شاهد ورود گوشت‌ها فاسد هستیم که این فناوری به ما کمک خواهد کرد تا گوشت‌های وارد شده را ردیابی کنیم.

وی خاطر نشان کرد: به دلیل اهمیت این فناوری، تگ‌هایی که در هر کشوری تولید می‌شود باید استاندارد موسسه بین المللی ثبت حیوانات (ICAR) که یک موسسه غیر انتفاعی وابسته به سازمان ملل است را کسب کند که تگ‌های تولید شده موفق به اخذ این استاندارد شده است.

مجری طرح اضافه کرد: در حال حاضر 60 کشور دنیا صاحب این فناوری هستند که با اخذ این استاندارد ایران نیز در میان این کشورها قرار گرفته است.

امکان ردیابی گوشت آلوده

وی با تاکید بر اینکه این سازمان با استفاده از این فناوری اقدام به مدیریت دام‌های همه کشورها به لحاظ شناسایی کرده است، توضیح داد: سازمان‌های مربوط در هر کشور اطلاعات دام‌های خود را به سازمان ایکار ارسال می‌کند ضمن آنکه شرکت‌های سازنده نیز به منظور اعلام کدهای تولید شده برای تگ‌های شناسی با این سازمان نیز در تماس است.

محمودی با بیان اینکه این اقدام برای کشورهایی که شرایط مهیا است به صورت اجبار درآمده است، ادامه داد: تا چند سال آینده باید کلیه دام‌های موجود در دنیا باید شناسایی شوند.

وی به بیان مزایای این تگ‌ها پرداخت و یادآور شد: وسیله تولید شده مقاوم در برابر شرایط محیطی و مقاوم در برابر هر گونه دستکاری و سو استفاده است.

محمودی با بیان اینکه در گذشته برای شناسایی دام از "داغ" زدن پوست حیوانات استفاده می‌شد، اظهار داشت: خواندن کدهایی که از طریق داغ بر روی پوست دام حک می‌شد به مرور زمان مشکلاتی را ایجاد می‌کرد ضمن آنکه ثبت اطلاعات دقت کافی نداشت در حالی که استفاده از فناوری RFID اطلاعات را با سرعت و دقت بالا ثبت و دخیره می‌کند.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: مهر