تبیان، دستیار زندگی
وقتی کسی برای خداحافظی بازیکن محبوبش سکته می کند و یا از شنیدن یک خبر ناگوار تمام زندگی اش به هم می ریزد،معلوم است که جای یک چیز خالیست...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : ندا داودی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرگ به خاطر بازیکن فوتبال


وقتی کسی برای خداحافظی بازیکن محبوبش سکته می کند و یا از شنیدن یک خبر ناگوار تمام زندگی اش به هم می ریزد،معلوم است که جای یک چیز خالیست...

استرس

بعضی خبرها میخکوبت می کند ،آنقدر که چند ثانیه ای با خودت فکر می کنی ،خطای دیداری یا شنیداری داشتی ، اما وقتی مطمئن می شوی درست شنیده ای به فکر فرو می روی.

چند روز قبل خبری خواندم :

سایت رسمی باشگاه استقلال نوشت: «حادثه تلخی بود. نمی شد باور کرد اما وقتی با منزل شان تماس گرفتیم به عمق تلخی پرواز بیشتر پی بردیم. متوجه شدیم احمد مظاهری یگانه، هوادار معلول استقلال  که همیشه در تمرینات تیم هم حضور داشته از غصه خداحافظی کاپیتان فرهاد مجیدی پرواز کرده، به آسمان رفته تا خانواده اش از غم از دست دادنش عزادار شود».

چند بار متن کامل خبر راخواندم ، باورم نمی شد ،هواداری از یک تیم وعلاقه به آن بتواند تا این حد کسی را درگیر کند . آنهم یک نوجوان که فصل های نانوشته ی زندگی اش زیادند .دلمشغولی به درس و مدرسه ،گروه همسالان و خیالات رنگارنگ برای زندگی آینده نباید جای چندانی برای چنین وابستگی و تعلق خاطری بگذارد. هر چند نوجوانی فصل هیجانات پر رنگ است اما هواداری و داد و بیداد موقع بازی فوتبال یک چیز است و اینقدر در گیر عاطفی شدن ،چیز دیگر.

در چنین مواقعی چیزی که خیلی به چشم می آید : عدم کنترل هیجانی است که می تواند تا بدین جا در زندگی یک فرد تاثیر بگذارد.

گاهی شنیده می شود ، بالا رفتن و پایین آمدن قیمت دلار ،باعث به هم ریختگی روانی کسی شده است ، یا شخصی به خاطر دزدیده شدن ماشینش سکته کرده و یا از دست دادن عزیزی باعث شده فرد جانش را از دست بدهد .هر چند شدت هیجان در هر کدام از اینها متفاوت است اما یک نسخه ی واحد برای همگی وجود دارد :آموختن کنترل هیجانات.

همه ما در طول زندگی با هیجانات مختلفی رو به رو می شویم و گاهی این هیجانات بسیار شدید هستند ، باید بتوانیم در چنین مواقعی به صورت اورژانسی خودمان را آرام کنیم و این مهارت بزرگی است که باید به فرزندانمان بیاموزیم.آنها باید بدانند زندگی همیشه بر وفق مراد نیست و ممکن است در طول عمرشان با اتفاقات خیلی تلخ رو به رو شوند.وقتی صحبت از هیجان می شود ،فقط منظورمان هیجانات منفی نیست حتی گاهی یک شادی بیش از حد می تواند کار دستمان بدهد.

موضوع دیگری که لازم است به آن توجه کنیم ،میزان انرژی گذاری برای مسائلی است که در زندگی مان وجود دارد. باید سعی کنیم موضوعات را درجه بندی کرده و اتفاقات زندگی مان را ارزش گذاری کنیم. زمانی به ناچار یکی از عزیزانمان را از دست می دهیم ، این موضوع  با تغییر قیمت دلار خیلی متفاوت است.شاید بی تابی و ناراحتی برای مورد اول قابل قبول تر باشد تا مورد دوم.

هر اتفاقی که در زندگی تان بیافتد و هر چقدر هم که غمگین باشید ،باز هم یکی هست که مراقب شماست و در هیچ حالی از شما غافل نیست وقتی بدانید که پشت این پنجره یک نامعلوم ،نگران من و توست ،آنوقت بهتر می توانید در سختی هاو هنگام هیجانات منفی خودتان را کنترل کنید

نگاه به زندگی چیزیست که یک عمر کنار ما خواهد بود و می تواند همراه و کمک مان باشد تا از موانع با آرامش بیشتری عبور کنیم .مثبت اندیش بودن و نگاه کلی به زندگی داشتن از مواردی است که در موقعیت های اورژانسی به دادمان می رسد. وقتی زندگی را یک خط بی انتها ببینیم و دنیا و تمام مخلفات آنرا یک بخش کوچک اما مهم در این خط بی انتها بدانیم،دیگر خودمان را برای هر موضوعی ناراحت نمی کنیم.

تمام این مواردی که ذکر شد را باید در خودمان پیاده کنیم و به فرزندانمان بیاموزم. همانقدر که  برای ما مهم است آنها بتوانند بخوانند و بنویسند باید به دنبال یاد دادن مهارتهای لازم برای زندگی هم باشیم. منظورم مهد کودک های دو زبانه و کلاس های ورزشی مختلف نیست، آنها باید بتوانند انرژی روانی بیش از حد برای موضوعات صرف نکنند و در مواقع لزوم بر روی هیجاناتشان کنترل داشته باشند. مخصوصا دوران نوجوانی که روزهای احساسات دوآتیشه است و باید مراقب بود تا فرزند نوجوان مان بیش از حد خود را به موضوعی یا فردی وابسته نکند.

اما خالی از لطف نیست که با هم چند روش برای کنترل بر هیجانات را مرور کنیم:

_شاید وقتی دیگر: سعی کنید واکنش را کمی به تاخیر بیاندازید و در این مدت نیز با تنفس عمیق ،نوشیدن آب ،تغییر موضع به آرام تر شدن خود کمک کنید.

_من چقدر آرومم: خود گویی هم می تواند شما را به ساحل آرامش نزدیک تر کند. با خود بگویید که : از پس این مشکل بر خواهم امد.من کنترل هیجاناتم را بر عهده دارم و هر صحبت دیگری که آرام تان کند.

_تغییر جهت افکار: گاهی صحبت از یک خشم خیلی شدید و یا از دست دادن یکی از نزدیکان است اما گاهی مسائلی مثل شکست در زندگی زناشویی،از دست دادن شغل و یا عدم موفقیت در کنکور است ،که  در چنین حالت هایی هر چند بسیار ناراحت کننده خواهد بود اما می توانید افکار خود را بر روی مسائل دیگر متمرکز کنید. کسی که در امتحان کنکور قبول نمی شود ، باید سعی کند خیلی زود بعد از یکی دو روز ، بجای فکر کردن در بارهی این موضوع به مسائل دیگر فکر کند،برنامه ریزی برای سال بعد، ورزش،دیدار دوستان و.....

سعی کنید برای مدت کوتاهی به موضوعی که باعث آشفتگی شما شده است، فکر نکنید.

_یاد یار مهربان: هر اتفاقی که در زندگی تان بیافتد و هر چقدر هم که غمگین باشید ،باز هم یکی هست که مراقب شماست و در هیچ حالی از شما غافل نیست وقتی بدانید که پشت این پنجره یک نامعلوم ،نگران من و توست ،آنوقت بهتر می توانید در سختی هاو هنگام هیجانات منفی خودتان را کنترل کنید.

هم خودتان تمرین کنید و هم به فرزندان و عزیزانتان بیاموزید تا هیجاناتشان را کنترل کنند.

ندا داودی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

با دل و جرات باش، نه عصبانی

اعصابتان را کنترل کنید

مهارت‌های لازم در ابراز خشم اصولی

سازگاری با تغییرات زندگی

زخمی از جنس داغ اولاد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.