تبیان، دستیار زندگی
اگر طرح تقویت FISA به قانون تبدیل شود، قدرت آژانس امنیت ملی برای نفوذ و رخنه و کشت اطلاعات مربوط به تماس‌ های تلفنی و ایمیلی میلیون‌ها آمریکایی را افزایش می ‌دهد. این طرح که کمیته اطلاعات سنا این هفته در خصوص آن رأی ‌گیری کرد، برای اولین بار به جمع ‌آوری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آمریکا صدر نشین شد!


اگر طرح تقویت "FISA" به قانون تبدیل شود، قدرت آژانس امنیت ملی برای نفوذ و رخنه و کشت اطلاعات مربوط به تماس‌ های تلفنی و ایمیلی میلیون‌ها آمریکایی را افزایش می ‌دهد. این طرح که کمیته اطلاعات سنا این هفته در خصوص آن رأی ‌گیری کرد، برای اولین بار به جمع ‌آوری محرمانه اطلاعات مهر تأیید می‌ زند.


جاسوسی اطلاعات خارجی

به گزارشی از روزنامه آمریکایی "واشنگتن ‌پست"، حامیان حریم خصوصی و دست کم یکی از سناتورهای آمریکایی در خصوص طرح جدید سنا که هفته گذشته معرفی شد و نه تنها جمع ‌آوری اطلاعات از میلیون‌ ها تماس تلفنی مردم آمریکا و سراسر جهان را تأیید کرد بلکه به آژانس امنیت ملی این کشور اجازه می ‌دهد تا اطلاعات گسترده ایمیل‌ها را نیز جاسوسی کند. این طرح برای اصلاح قانون جاسوسی اطلاعات خارجی (FISA)، که در کمیته اطلاعات سنا توانست حمایت ‌هایی را به دست آورد، محدودیت ‌‌هایی را که یک دادگاه ویژه بر استفاده آژانس امنیت ملی آمریکا از بایگانی‌ ها قرار داده بود، تدوین می ‌کند.

بر اساس این گزارش، اگر طرح تقویت "FISA" به قانون تبدیل شود، قدرت آژانس امنیت ملی برای نفوذ و رخنه و کشت اطلاعات مربوط به تماس‌ های تلفنی و ایمیلی میلیون‌ها آمریکایی را افزایش می ‌دهد. این طرح که کمیته اطلاعات سنا این هفته در خصوص آن رأی ‌گیری کرد، برای اولین بار به جمع ‌آوری محرمانه اطلاعات مهر تأیید می‌ زند. در این راستا "دایان فینستین" رئیس کمیته اطلاعات سنا که به همراه "ساکسبای چامبلیس" معاون خود از این لایحه 45 صفحه ‌ای حمایت کرده است، اعلام کرد که برنامه جمع‌ آوری اطلاعات تلفنی قانونی است و گرچه محدودیت‌ هایی قرار است برای آن وضع شود، اما تمام تلاش خود را به کار می ‌گیرد تا از توقف این برنامه جلوگیری کند.

برنامه جمع‌ آوری اطلاعات تلفنی قانونی است و گرچه محدودیت‌ هایی قرار است برای آن وضع شود، اما تمام تلاش خود را به کار می ‌گیرد تا از توقف این برنامه جلوگیری کند

حائز اهمیت آن که "آلکسی پوشکوف" رئیس کمیته امور بین ‌الملل دومای دولتی روسیه معتقد است که آمریکا یک شبکه جاسوسی بی‌نظیری در سطح جهانی بوجود آورده است. وی اخیرا در صفحه "توئیتر" خود نوشت: جیمز کلاپر، رئیس سرویس امنیتی آمریکا خود اعتراف کرده است که گستردگی جاسوسی آمریکا را نباید با دیگر کشورها مقایسه کرد و این نشان می‌دهد که دولت آمریکا شبکه جاسوسی جهانی را برای خویش ایجاد کرده است. این مقام دوما یادآور شد: در آژانس امنیت ملی آمریکا بیش از 35 هزار نفر مشغول به کار هستند و بودجه این سازمان 11 میلیارد دلار است.

پوشکوف همچنین به تفسیر بیانیه آژانس امنیت ملی پرداخت که این سازمان قصد ندارد حجم و گستردگی شنود مکالمات تلفنی را کاهش دهد. به گفته وی، اکنون "آنگلا مرکل" صدراعظم آلمان تنها یک راه برایش باقی می ‌ماند و آن اینکه تلفن همراهش را دور بیاندازد.

جاسوسی

"پیتر شار" عالیترین مقام حفاظت اطلاعات آلمان نیز با اشاره به جاسوسی ‌های آمریکا، به شدت از اقدامات وزارت کشور آلمان انتقاد کرد. وی با ابراز ناامیدی در این زمینه گفت که در مورد اقداماتی که آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) انجام داده است، وزارت کشور به خصوص "هانس ‌پیتر فردریش" وزیر کشور کاری انجام نداده است. شار در این مورد گفت: "جاسوسی‌ ها از اطلاعات ما آن طوری که آمریکایی‌ها در کشور ما انجام دادند، مغایر قانون‌اساسی است. از این رو باید در این زمینه توضیح روشنی داده شود که من تاکنون از آن اطلاعی ندارم."

وی افزود: "وزارتی که خود را در خط مقدم دفاع از امنیت ملی کشور قرار می‌دهد، در موقعیتی نیست که بتواند از اطلاعات حفاظت کند." این مقام آلمانی در ادامه گفت: "این واقعیتی است که ما هدف  بخش بزرگی از جاسوسی‌ ها قرار گرفته ‌ایم چرا که در افکار عمومی مسایل امنیتی از اهمیت کمتری نسبت به بقیه موارد برخوردار است."

این در حالی است که آلمان و آمریکا قصد دارند تا تفاهمنامه ‌ای را امضا کنند تا بر اساس آن از جاسوسی ‌های 2 جانبه جلوگیری شود. این تصمیم پس از دیدار مقامات آلمان و آمریکا گرفته شده است. منابع نزدیک به دولت آلمان گفته ‌اند که در این زمینه سال آینده توافق خواهند کرد. یکی از سخنگویان دولت آلمان از ارائه اطلاعات بیشتر خودداری کرد. با این حال سخنگوی مرکل گفت که گفت‌ وگوها میان 2 طرف برای روشنگری درباره جاسوسی‌ ها و بر مبنای جدید اعتماد و همکاری ‌ها در فضای جدید صورت گرفت.

فرآوری : آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: فارس / تی نیوز / پارسی نیوز

مقالات :

اسناد جاسوسی از ایران هم در راه است؟!

رییس جمهور مکزیک مورد سرقت قرار گرفت!