تبیان، دستیار زندگی
شایسته است محتوای تبلیغ، بر اساس نیاز فعلی مخاطبین باشد تا روزآمد و موثر باشد و مشکلی از مشکلات مردم را حل کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چهار نکته در مورد تبلیغ در ایام محرم

چهار نکته در مورد تبلیغ در ایام محرم
شایسته است محتوای تبلیغ، بر اساس نیاز فعلی مخاطبین باشد تا روزآمد و موثر باشد و مشکلی از مشکلات مردم را حل کند.

بار دیگر، محرم از راه می رسد و شهرها و روستاها سیاه پوش عزای امام حسین - علیه السلام - می‌شود و طلاب و فضلای حوزه های علمیه به شهرها و روستاها هجرت می کنند و پیام رسان معارف دین مبین اسلام خواهند بود. با توجه به این ایام، توجه مخاطبین عزیز را به چهار نکته جلب می کنم:

1- شایسته است محتوای تبلیغ، بر اساس نیاز فعلی مخاطبین باشد تا روزآمد و موثر باشد و مشکلی از مشکلات مردم را حل کند. البته این نیاز بر اساس منطقه و محل تبلیغ متفاوت خواهد بود؛ چه بسا مطلبی در قم از نیازهای تبلیغی مردم تعریف شود و همین مطلب در جای دیگری نیاز نباشد. بر این اساس، قبل از هجرت به منطقه تبلیغی، شایسته است نسبت به نیازهای تبلیغی آن ها مطالعاتی انجام شود و لااقل در بدو ورود به منطقه تبلیغی، نیازهای مخاطبین مورد شناسایی قرار گیرد.

2- امروزه یکی از مشکلات مردم، عمل نکردن به دستورات اسلامی در زندگی و در تعامل با اعضای خانواده و دیگران است. همین امر باعث شده است بسیاری از خانواده با مشکلات گوناگونی مواجه شوند و در برخی خانه ها به جای اینکه صفا و صمیمیت حکمفرما باشد، کینه ورزی و عداوت و بداخلاقی بیداد می کند. بر این اساس، به نظر می رسد آنچه بیش از پیش ضروت دارد، تبیین سبک زندگی اسلامی است.

3- افراط و تفریط، همیشه مشکل ساز بوده است. گاهی در عزاداری ها به قدری جنبه احساسی عزاداری برجسته می شود که هیچ جایی برای بصیرت افزایی باقی نمی ماند. از سوی دیگر، گاهی در جلسات محرم به قدری به ارایه مطالب علمی در مورد قیام امام حسین - علیه السلام - پرداخته می شود که جنبه عزاداری برای امام حسین - علیه السلام - کمرنگ می شود. بر این اساس به مبلغین محترم پیشنهاد می شود، همواره به برقراری موازنه میان این دو امر مهم توجه داشته باشند. در محرم باید به بصیرت افزایی پرداخت، اما از سوی دیگر باید اصل عزاداری و زنده نگه داشتن این عزاداری مورد غفلت قرار نگیرد.

4- تبیین اهداف قیام امام حسین - علیه السلام - همواره مورد توجه مبلغین محترم بوده و بر این مساله عنایت خاص داشته اند. نکته ای که در این مورد به ذهن می رسد این است که شایسته است اهداف قیام امام حسین - علیه السلام - به گونه ای تبیین شود که مردم احساس کنند شرایطی که منجر به قیام امام حسین - علیه السلام - گردید، اختصاص به آن زمان نداشته است و در هر زمانی ممکن است جامعه اسلامی چنان دچار غفلت شود که نتواند مسیر صحیح را از غیر صحیح تشخیص دهد و مردم با این توجه همواره خود را در معرض امتحان ببینند و خود را برای سربلندی در آن آماده کنند.


منبع: پایگاه اینترنتی نشست اساتید

http://neshasteasatid.com/index.php/2012-08-04-20-05-56/1575-2013-11-03-21-56-04

نویسنده:سیدحسین هاشمیان

تهیه و تنظیم:محسن تهرانی-گروه حوزه علمیه تبیان