تبیان، دستیار زندگی
ممکن است اینترنت اکسپلورر به خاطر سابقه بد این مرورگر در نسخه های قدیمی در میان توسعه دهندگان طرفداران زیادی نداشته باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آمار مرورگرها در ماه گذشته


ممکن است اینترنت اکسپلورر به خاطر سابقه بد این مرورگر در نسخه های قدیمی در میان توسعه دهندگان طرفداران زیادی نداشته باشد.

آمار مرورگرها در ماه گذشته

اما جالب است بدانید که استفاده از این مرورگر در طی ماه های گذشته 4 درصد افزایش یافته است و مهرماه شاهد جهش بزرگی در بازار تمامی مرورگر ها بود. حال سوال اینجاست که آیا روند بازار بر طبق همین منوال در ماه های آینده نیز ادامه خواهد داشت یا نه؟

آمار مرورگرها در سرتاسر جهان از مهرماه تا آبان ماه جاری

در جدول زیر تغییراتی را که در میزان استفاده در مرورگرها در یک ماه گذشته روی داده است مشاهده می کنید:

آمار مرورگرها در ماه گذشته

ستون "تغییر" در جدول بالا، نشان دهنده میزان افزایش یا کاهش مطلق سهم بازار آن مرورگر است و ستون "نسبی" میزان تغییرات نسبی در استفاده از مرورگرها را نشان می دهد، به عنوان مثال 9.2% درصد کاربران IE7 در ماه گذشته این مرورگر را ترک کرده اند. این جدول در کنار جدول زیر که روند تغییرات استفاده از مرورگرها را در بازه زمانی یک سال گذشته نشان می دهد، می تواند در تخمین سهم بازار برای مرورگرهای دسکتاپ اطلاعات مفیدی ارائه دهد.

آمار مرورگرها در ماه گذشته

در این میان آنچه که در جدول ابتدایی مهمتر از همه به نظر می رسد این است که IE تنها مرورگری است که توانسته کمی بهتر از سافاری عمل کند. هرچند که هنوز هم سهم آن 3درصد پایین تر از سال قبل است اما به نظر می رسد که مایکروسافت در تغییر نظر کاربران از گوگل و موزیلا به سمت خود موفق عمل کرده است.

در اواسط مهرماه، مرورگر IE11 به همراه نسخه ارتقا یافته ویندوز 8.1 منتشر شد و در حال حاضر تنها 0.13 درصد از سهم بازار را در اختیار دارد. اما مطمئنا زمانی که نسخه ویندوز 7 این مرورگر منتشر شود این میزان به سرعت افزایش خواهد یافت. هنوز هیچ بیانیه رسمی از سوی مایکروسافت در این زمینه اعلام نشده است و با توجه به اینکه در اواخر سال میلادی به سر می بریم باید منتظر باشیم تا ببینیم مایکروسافت چه زمانی را برای انتشار IE11 سازگار با ویندوز 7 انتخاب می کند.

در صورتی که بخواهید فایرفاکس را با یک پروفایل قفل شده راه اندازی کنید باعث کرش مرورگر خواهید شد. به احتمال بسیار زیاد در بروز رسانی هایی که برای نسخه 25 عرضه می شود این مشکل نیز حل خواهد شد

نگاه دیگری به این آمار نشان می دهد که هر چند نسخه های Chrome 30 و Firefox 25 در ماه گذشته در اختیار کاربران قرار گرفته اند، اما با اینحال نتوانسته اند جلوی مهاجرت تقریبی 1 درصد کاربران خود به سوی مرورگرهای دیگر را بگیرند. سافاری و اپرا هم در نوسان بوده اند و نتوانسته اند بر سهم سه شرکت بزرگ دیگر تاثیر چندانی بگذارند.

آمار مرورگرها در ماه گذشته

همچنین بنیاد موزیلا به تازگی نسخه 25 مرورگر فایرفاکس را برای دانلود در اختیار کاربران قرار داد. این نسخه به صورت همزمان برای سیستم عامل های مک، ویندوز و لینوکس عرضه شده است.

علاوه بر بهبودهای امنیتی که در هر نسخه ای از مرورگر فایرفاکس لحاظ می شوند می توانیم به تغییرات زیر اشاره کنیم:

1- Find Bar یا همان نوار جستجو بین تب های مختلف به اشتراک گذاشته نخواهد شد.

2- وارد کردن تاریخچه و تنظیمات از مرورگرهای دیگر. در واقع اگر برای چند ماه از فایرفاکس استفاده نکنید، پس از اینکه دوباره به سراغ آن بروید یک گزینه در اختیار شما قرار می گیرد تا بتوانید تاریخچه و تنظیماتی که روی سایر مرورگرها وجود دارد را به فایرفاکس ایمپورت کنید.

3- در این نسخه اگر فایرفاکس را ریست کنید دیگر اطلاعات مربوط به سشن های فایرفاکس پاکسازی نخواهند شد.

اما یک مشکل حل نشده نیز در این نسخه وجود دارد. در صورتی که بخواهید فایرفاکس را با یک پروفایل قفل شده راه اندازی کنید باعث کرش مرورگر خواهید شد. به احتمال بسیار زیاد در بروز رسانی هایی که برای نسخه 25 عرضه می شود این مشکل نیز حل خواهد شد.

فرآوری: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از نگهبان، گویا ای تی