تبیان، دستیار زندگی
چهارمین همایش بین‌المللی باران غدیر با حضور محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری و جمعی از شاعران داخلی و خارجی یكشنبه 12 آبان در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باران غدیر در ماه محرم


چهارمین همایش بین‌المللی باران غدیر با حضور محسن مۆمنی شریف رئیس حوزه هنری و جمعی از شاعران داخلی و خارجی یكشنبه 12 آبان در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد.

چهارمین همایش بین‌المللی باران غدیر

در آغاز این مراسم حجت‌الاسلام زائری دبیر چهارمین همایش بین‌المللی باران غدیر با بیان این كه چهارمین دوره همایش را پشت سر می‌گذاریم، اظهار كرد: خدا را شاكریم كه تا كنون یاری كرد و سه دوره از همایش را با معرفی شاعران، نخبگان و اندیشمندان از ملیت‌ها و مذاهب مختلف معرفی كرده كه حول محور محبت امیرالمۆمنین و فرزندان و خانواده او حركت می‌كنند. از سوی دیگر با برگزاری این همایش بسیاری پایان‌نامه‌های دانشجویی با این موضوع تألیف شد و پژوهش‌هایی صورت گرفت و كتاب‌هایی منتشر شد.وی افزود: در این همایش چهار كتاب از آثار دوره گذشته منتشر شده و آثار جدیدی در خارج از كشور نیز منتشر شده است. انگیزه هنرمندان باعث عرضه این آثار شده است چرا كه وقتی به پیامبر اكرم (ص) اهانت شد این تلقی پدید آمده بود كه مسیحی‌ها به پیامبر اهانت كرده‌اند اما همان زمان جرج شكور شاعر مسیحی لبنانی شعری سرود و میثم مطیعی مداح جوان ایرانی آن را در مجالس خواند و عده‌ای با نوای این شاعر مسیحی سینه زدند كه آن نوا در رسانه‌ها و اینترنت نیز منتشر شد. از این آثار نمونه‌های مختلفی داریم.زائری با اشاره به چهار كتاب این همایش گفت: كتاب "هماری رسول" نوشته پرفسور "دهر مندرنات" است كه آثار 400 شاعر هندو را در مدح پیامبر گردآوری كرده كه ما گزیده آن را منتشر كرده‌ایم. این نویسنده كتاب هماری علی را در حال تألیف دارد و البته این نویسنده بسیار خاضع است وقتی رایزنی ایران قصد تقدیر از او را با پرداخت مبلغی داشت ایشان نپذیرفت و عنوان كرد كه برای حضرت علی (ع) كار كردم.وی گفت: امسال هم این نویسنده كتابی را در همایش در راستای عزاداری امام حسین(ع) ارائه كرده است.زائری گفت: كتاب دیگر همایش ترجمه ملحم‌الرسول نوشته جرج شكور شاعر مسیحی لبنانی است كه شعری درباره اوباما و رهبر انقلاب دارد كه به ما اجازه چاپ نداد و عنوان كرد می‌خواهم خودم برای رهبر انقلاب بخوانم. بلرام شكلا شاعر هندی كتابی فارسی در مدح امام علی در هند و پاكستان گردآوری كرده كه از این نمونه‌ها فراوان دیده می‌شود؛ من در سالهای اخیر موارد حیرت‌انگیزی دیده‌ام. مثلاً سال گذشته یكی از هموطنان زرتشتی شعری در صف‌كشی یزیدیان در مقابل امام حسین (ع) خواند شاید اگر امروز درباره صف‌كشی حق و باطل بخواهیم حرف بزنیم به این زیبایی نتوانیم مطرح كنیم.وی در پایان عنوان كرد خوشحالیم چهارمین همایش را به زحمت و تلاش حوزه هنری و مشاركت اوقاف برگزار می‌كنیم.

رییس مۆسسه فرهنگی اكو : عشق به اهل بیت از خیلی پیش‌تر در من وجود داشت

افتخار عارف حسین رییس مۆسسه فرهنگی اكو اظهار كرد: فضای لكنو مذهبی بود كه باعث شد به شعر اهل بیت علاقه پیدا كنم. سفر طولانی در این زمینه داشتم اما عشق به اهل بیت از خیلی پیش‌تر در من وجود داشت.افتخار حسین عنوان كرد: درباره واقعه كربلا اشعاری سروده‌ام چون از قبل ندیده بودم شعر، مرثیه در بخش غزلیات گفته شده باشد. اشعار را به سبك غزل نوشتم و استعاره را سبك غزل عنوان كردم در نگاه بنده مفاهیم كربلا استعاره بود كه می‌توانستیم از آن سوژه بگیریم.وی در پایان گفت: خیلی زیاد درباره كربلا و اهل بیت نوشتم اما درباره حضرت علی تجربیات شخصی داشتم و دوباره می‌خواهم از آن حضرت بنویسم در این مراسم دو غزل و یك مرثیه درباره غدیر و امام حسین می‌خوانم.  همچنین در این مراسم پرویز بیگی حبیب‌آبادی مثنوی مولای عشق را خواند.

دلبر ماشماتاوا: شانس آوردم كه به ایران آمدم

دلبر ماشماتاوا شاعر تاجیكستان و ساكن در روسیه هم ضمن تبریك عید غدیر و تسلیت ماه محرم اظهار داشت: من در زندگی شانسی آوردم. خدا شانسی به من داد كه به ایران بیایم و تحصیل كنم كه فرصت خوبی برایم بود. ایران خیلی چیزها به من آموخت كه در آینده و اكنون یاری‌گر من است. ایران به من یاد داد حضرت علی چه كسی است از نظر من افتخار بود كه حداقل یك شعر به اسم ایشان بنویسم. من در این مراسم برای اولین بار در زندگیم برای كسی شعر می‌خوانم از این رو شعری به شهیدان كربلا و ابیاتی در راستای حضرت علی و عید غدیر می‌خوانم.

دبیر همایش: در این همایش چهار كتاب از آثار دوره گذشته منتشر شده و آثار جدیدی در خارج از كشور نیز منتشر شده است. انگیزه هنرمندان باعث عرضه این آثار شده است چرا كه وقتی به پیامبر اكرم (ص) اهانت شد این تلقی پدید آمده بود كه مسیحی‌ها به پیامبر اهانت كرده‌اند اما همان زمان جرج شكور شاعر مسیحی لبنانی شعری سرود و میثم مطیعی مداح جوان ایرانی آن را در مجالس خواند و عده‌ای با نوای این شاعر مسیحی سینه زدند كه آن نوا در رسانه‌ها و اینترنت نیز منتشر شد.

قزوه: سایت شاعران فارسی‌زبان بیش از دو هزار نفر عضو دارد

علیرضا قزوه مدیر مركز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری ضمن اشاره به اینكه حدود دو سال و اندی است به اتفاق 16 نفر از دوستان سایت شاعران فارسی‌زبان راه اندازی شده و بیش از دو هزار نفر عضو دارد، گفت: این شاعر روس جوان از اعضای این سایت است كه در فضای انقلاب و امام شعر گفته. سایت فارسی‌زبانان از كشورهای فارسی‌زبان عضو دارد كه با ما در ارتباط هستند.وی ضمن بیان خاطره‌ای از علامه امینی در خاتمه، گفت: من برای همه ائمه شعر نگفته‌ام اما مندرنات برای همه ائمه شعر گفته است، پدر و مادرش زندانی انگلیس بودند كه اینگونه افراد برای ما معلم هستند. وی غزلی خواند، در ادامه كلیپ «عاشورا امتداد غدیر »پخش شد.در این مراسم «آنطون بارا» شاعر كویتی، «معروف عبدالمجید» شاعر مصری ضمن قرائت اشعاری گفت: من شعر نوشتم تا به سادگی بگویم خادم اهل بیتم و اینكه پیروی كنم چرا پیامبر فرمود كسی كه درباره امام حسین (ع) و اهل بیت شعر بسراید شاعر محسوب نمی‌شود.در ادامه «الیاس شویری» از لبنان و «امجد ویسی» از ایران اشعاری را خواندند.

ویسی: عشق به اهل بیت (ع) در شعر ما لبریز است

ویسی گفت: شاید سخنان من به نوعی متفاوت باشد من از شهر و كوچه‌ای آمده‌ام كه نام بسیاری از افراد آن به نام حضرت علی متبرك شده كه تعدادشان بیش از 40 نفر است.وی كه از كردستان در این مراسم حاضر شده بود به گفته ای از رهبری درباره این سرزمین اشاره و گفت: رهبر انقلاب، كردستان را سرزمین مجاهدت‌های خاموش و یك استان فرهنگی برشمرده است. بر این اساس بود كه امسال حوزه هنری جشنواره شعر و داستان جوان و سوره را در سنندج برگزار كرد.ویسی افزود: عشق به اهل بیت (ع) در شعر ما لبریز است. اگر نگاهی به دوابین شعرای كرد كنیم این عشق را متوجه می‌شویم. این شاعر ایرانی در ادامه غزلی خواند و پس از او گروه تعزیه در آستانه ماه محرم به اجرای برنامه پرداختند.

دهرمندرنات: شاعری كه زبانش را برای حق نگشاید زبان شعری ندارد

دهرمندرنات شاعر هندی در این مراسم با تأكید بر اینكه یاد حسین (ع) قوت به شاعر می‌دهد افزود: می‌خواهم درباره قلم حرف بزنم از آن می‌نویسم زیرا ذكر حسین را از پدر ارث برده‌ام معتقدم چشمی كه از غم حسین تر نشود نمی‌تواند بصیرت داشته باشد و شاعری كه زبانش را برای حق نگشاید زبان شعری ندارد.وی به كتاب هماری رسول اشاره و افزود: كتاب دوم من پیرامون عزاداری امام حسین است كه یك نهضت جهانی است. آن را در دست تألیف دارم. در این كتاب پیرامون سبك عزاداری در كشورهای مختلف مواردی مطرح شده كه در هر كشور این مراسم به چه شكل است مثلاً پرده‌خوانی كه ما در عزاداری ایرانی داریم چگونه است، چگونه تعزیه می‌سازند. فرق عزاداری هند و ایران چیست و.. همه این موارد در این كتاب آمد است.وی در پایان به مرثیه‌خوانی در كشمیر، سنگاپور، مالزی، ایران و ... اشاره و پیرامون چگونگی برگزاری آنها كه در كتابش آمده مواردی را مطرح كرد و گفت: در این اثر پیرامون ذكر و ذاكر فرهنگ و واژه‌های مورد استفاده ذاكر مواردی آمده از شما می‌خواهم در سن 80 سالگی كه هستم دعایم كنید تا كتاب‌هایم درباره امام علی و امام حسین مفهوم و معیارش آنگونه باشد كه من می‌خواهم.

بخش ادبیات تبیان


منبع: پایگاه خبری حوزه هنری