تبیان، دستیار زندگی
سونی چند روز پیش با معرفی دوربین های بدون آینه فول فریم جدیدش با نام های A7 و A7r سر و صدای زیادی در میان علاقمندان عکاسی به راه انداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نیکون باز هم در رقابت با سونی


سونی چند روز پیش با معرفی دوربین های بدون آینه فول فریم جدیدش با نام های A7 و A7r سر و صدای زیادی در میان علاقمندان عکاسی به راه انداخت.

نیکون باز هم در رقابت با سونی

اولی دوربین 1،700 دلاری Alpha 7 است که می تواند جایگزینی برای دارندگان دوربین های APS-C با لنز قابل تعویض باشد. آلفا 7 دارای سنسور CMOS فول فریم 24.3 مگاپیکسلی است.

دوربین دوم، Alpha 7R  نام دارد و 2،300 دلار قیمت گذاری شده. این مدلِ پرچمدار، با سنسور 36.3 مگاپیکسلی خود توجه هر عکاس حرفه ای را جلب می کند. پردازنده هر دو محصول BIONZ X است. امکان ذخیره تصاویر RAW با کیفیت 14 بیت، ISO 25,600، سیستم بهبود یافته حذف نویز، فناوری به روز شده کاهش پراش و بازتولید جزئیات از دیگر مشخصات این دوربین ها است.

به جز سنسورهای بزرگ، هر دو دوربین Alpha 7 و Alpha 7R (سونی عبارت NEX را از نام آنها انداخته) ویژگی منحصر به فرد دیگری نسبت به باقی دوربین های سری بدون آینه این شرکت ندارند. هر دو از لنز E-mount معمول سونی برای دوربین های سری NEX بهره می برند. هر چند لنزهای همراه دستگاه بد نیستند ولی برای استفاده از همه پتانسیل سنسور جدید آن لازم است از لنز بهتری استفاده کنید.

نیکون باز هم در رقابت با سونی

در این دوربین ها به منظور عکاسی از راه دور و انتقال اطلاعات توسط اپلیکیشن های اندروید و iOS سونی، قابلیت وای-فای وجود دارد. طبیعتاً پورت USB هم از ملازمان ضروری است.

مدل 7 می تواند با سرعت 5 فریم بر ثانیه عکاسی کند و 7R در هر ثانیه 4 عکس می گیرد.

در Alpha 7 قابلیت Auto focus با 117 فاز و 25 نقطه تشخیص کنتراست به همراه سیستم AF هیبرید سریع سونی به کار گرفته شده در حالی که مدل 7R فقط از 25 نقطه تشخیص کنتراست بهره می برد. البته کیفیت کار هر دو خوب است فقط قدری Alpha 7 در این مورد سرتر است.

در حالت فیلم برداری، 7 و 7R می توانند ویدیوی تمام اچ دی با سرعت های 60i و 24P ضبط کنند. پورت HDMI هم روی این دوربین ها وجود دارد. همچنین جک میکروفن 3.5 میلی متری این امکان را فراهم می کند که با اتصال یک میکروفن حرفه ای کیفیت ضبط صدا را افزایش دهید.

تصاویری که در تبلیغات نیکون دیده می شود دوربینی را نشان می دهد که کمی از دوربین های سونی بزرگ تر است. اما کافی است تصورش را بکنید که سنسور دوربین D4 را در آن اندازه در اختیار داشته باشید

سونی با رونمایی از این دو دوربین یک سری کامل لوازم جانبی کاربردی هم معرفی کرده: دستگیره کمکی به قیمت 350 دلار، یک مبدل لنز LA-EA4 با AF داخلی به قیمت 350 دلار، یک مبدل لنز LA-EA3 بدون AF با قیمت 200 دلار، یک کیف چرمی 40 دلاری، محافظ صفحه نمایش 15 دلاری و یک کفشک فلاش به قیمت 50 دلار.

نیکون باز هم در رقابت با سونی

حالا می رسیم به لنزها: آلفا 7 به همراه یک لنز 2000 دلاری 28-70 میلی متری با عدد دیافراگم f/3.5-5.6 عرضه می شود. یک لنز دیگر 24-70 میلی متری با f/4 به قیمت 1،200 دلار تا برج یازده حاضر می شود. یک لنز 35 میلی متری f/2.8 تا دو ماه دیگر با قیمت 800 دلار عرضه می گردد؛ همچنین یک لنز 55 میلی متری f/1.8 کمی بعد از آن آماده خواهد شد.

اگر خسته نشده اید باید بگوییم که یک لنز 70-200 میلی متری با عدد دیافراگرم f/4 هم قرار است عرضه شود ولی از زمان و بهای آن اطلاعی نداریم. سونی قصد دارد تا انتهای سال 2014 ده لنز فول فریم آماده فروش کند و این عدد را تا سال بعدش به 15 برساند. هر دوی این دوربین ها دی ماه وارد بازار می شوند.

حالا به نظر می رسد که شرکت نیکون تصمیم ندارد که در این شاخه بازی را به سونی واگذار کند و چند روزی است که شروع به انتشار تعدادی تصویر تبلیغاتی و ویدیو در مورد محصول جدیدش کرده که قرار است به زودی معرفی شود.

نیکون باز هم در رقابت با سونی

محصول جدیدی که احتمالا بازار هدف دوربین های فول فریم کوچک سونی را هدف گرفته اند. و قرار است از اندازه رایج دوربین های DSLR فعلی بسیار کوچک تر باشند، اما کیفیتی در همان رده و حتی بهتر را در اختیارمان بگذارند.

البته تصاویری که در تبلیغات نیکون دیده می شود دوربینی را نشان می دهد که کمی از دوربین های سونی بزرگ تر است. اما کافی است تصورش را بکنید که سنسور دوربین D4 را در آن اندازه در اختیار داشته باشید.

فعلا اطلاعات بیشتری از دوربین های جدید نیکون نداریم. اما مشخص است که اینها دوربین های گرانقیمتی هستند که عکاسان حرفه ای به آنها توجه می کنند. در عین حال گفته می شود که طی چند روز آینده باید منتظر معرفی رسمی دوربین جدید نیکون باشیم.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: نارنجی