تبیان، دستیار زندگی
بروز لکه‌های قهوه‌ای رنگ بر روی ساق پا از عارضه‌های بیماری دیابت به شمار می رود که در صورت کنترل بیماری و مصرف به موقع انسولین توسط بیماران بهبود می یابد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لکه‌های قهوه‌ای ساق پا در دیابتی‌ها


بروز لکه‌های قهوه‌ای رنگ بر روی ساق پا از عارضه‌های بیماری دیابت به شمار می رود که در صورت کنترل بیماری و مصرف به موقع انسولین توسط بیماران بهبود می یابد.


لکه‌ قهوه‌ای ساق پا در دیابت

چنانچه به دیابت مبتلا باشید، بیشتر در معرض خطر ابتلا به عوارض پوستی قرار دارید. البته با اقدامات پیشگیرانه می توانید از پوست خود در برابر عوارض بیماری دیابت مراقبت کنید.

درموپاتی دیابتی یکی از عوارض پوستی است. در این عارضه لکه های فلس مانند قهوه ای رنگی که غالبا با لکه های پیری اشتباه گرفته می شود، بر روی پوست ظاهر می شود .این لکه های بیضوی یا دایره ای کوچک و بی ضرر غالبا بر روی ساق پا ظاهر می شوند.

دکتر مریم رزاقی آذر، فوق تخصص غدد اطفال در این باره می گوید:

«تضعیف پوست پا، افزایش استعداد تشکیل زخم و ایجاد اختلال در روند بهبود آن و همچنین بروز لکه‌های قهوه‌ای رنگ بر روی ساق پا از جمله عارضه‌های پوستی دیابت محسوب می شود.

دیابت نوعی بیماری است که به علت بالا بودن مداوم قند خون در بدن ایجاد می‌شود. این بیماری دو نوع دارد که اغلب در بیماران مبتلا به دیابت نوع یک، عارضه‌هایی را به دنبال دارد.

شناسایی عوامل خطرساز در بروز دیابت و تشخیص زودهنگام آن، می تواند وقوع عوارض مزمن این بیماری را به تاخیر بیندازد.

نقص سیستم ایمنی و داشتن سابقه خانوادگی از مهم ترین علل ابتلای افراد به دیابت نوع یک محسوب می شود. در این دسته از بیماران انسولین باید بصورت روزانه تزریق شود. نظارت پزشک معالج نیز جهت تنظیم مقدار و نحوه تزریق ضروری است.

بالا بودن قند خون به مدت طولانی باعث تخریب عروق خونی و کاهش جریان خون در پاها می شود، طوری که کندی جریان خون سبب تضعیف پوست پا، افزایش استعداد تشکیل زخم و ایجاد اختلال در روند بهبود آن می شود.

برای پیشگیری از وقوع مشکلات پوستی در ناحیه پا، افراد مبتلا به دیابت باید ناخن‌های پای خود را بطور مرتب کوتاه کرده و آنها را بین 2 تا 3 میلی متر نگه دارند. از کفش و جوراب مناسب استفاده کنند

بروز لکه‌های قهوه‌ای رنگ بر روی ساق پا از دیگر عارضه‌های دیابت به شمار می رود که در صورت کنترل بیماری و مصرف به موقع انسولین توسط بیماران بهبود می یابد.

بیماران دیابتی، بررسی روزانه وضعیت پاها از نظر تاول، بریدگی، خراش و شستشوی مرتب آنها را نباید فراموش کنند. همچنین بهتر است پس از شستشو برای رفع خشکی پوست پا، از کرم های مرطوب کننده استفاده شود.

برای پیشگیری از وقوع مشکلات پوستی در ناحیه پا، افراد مبتلا به دیابت باید ناخن‌های پای خود را بطور مرتب کوتاه کرده و آنها را بین 2 تا 3 میلی متر نگه دارند. از کفش و جوراب مناسب استفاده کنند و از پا برهنه راه رفتن و به کارگیری کیسه آب جوش یا بطری های آب داغ برای گرم نگاه داشتن پا بپرهیزند.»

5 توصیه برای مراقبت از پوست در افراد دیابتی

1- در رابطه با نحوه مراقبت از پوست، آموزش های لازم را از آموزگار دیابت یا مسئول بهداشتی خود دریافت کنید. با پزشک خود در مورد نحوه ی مراقبت از پوست و انواع عوارض پوستی که ممکن است افراد دیابتی را دچار مشکل نماید و میزان خطری که شما را تهدید می کند و چگونگی کاهش خطرات پوستی مشورت کنید.

2- دیابت خود را کنترل نمایید. حفظ مقدار قند خون در محدوده ی طبیعی می تواند از بروز عوارض پوستی دیابت جلوگیری کند. چنانچه در حال حاضر به مشکلات پوستی مبتلا هستید، کنترل دیابت می تواند از وخیم تر شدن اوضاع جلوگیری نماید. برای رعایت آن باید به وزن سالم خود توجه کنید، رژیم غذایی سالمی را دنبال نمایید، از مصرف نمک زیاد بپرهیزید و فشار خون خود را در محدوده ی سلامت حفظ کنید و حتما به ورزش و فعالیت بدنی بپردازید.

برسسی پا در بیماری دیابت

3- چنانچه از نوروپاتی دیابتی رنج می برید ممکن است متوجه جراحت و زخم پوست پای خود نشوید (به دلیل بی حسی پاها) و این خطر وجود دارد که عفونی شود. هرگز اجازه ندهید یک عارضه ی کوچک به یک مشکل بزرگ تبدیل شود. به این منظور روزانه پاها و انگشتان خود را برای انواع بریدگی ها و جراحت ها معاینه کنید و چنانچه زخمی در بدن خود مشاهده کردید که دیر بهبود می یابد، حتما بدون فوت وقت به پزشک مراجعه کنید. چنانچه بر روی اندام های شما جراحت یا زخمی وجود دارد، نسبت به درمان آن هوشیار باشید و فورا با پزشک خود مشورت کنید.

4- پاهای خود را بخوبی بپوشانید. اولین خط حفاظت از پاها در برابر بریدگی و خراش منجر به عفونت، پوشیدن کفش و جوراب مناسب است. چه به باغبانی می پردازید و چه پیاده روی می کنید، باید پاهای خود را به بخوبی با جوراب های بلند و کفش های جلوبسته مناسب بپوشانید.

5- از پوست خود خوب محافظت کنید، پوست خود را تمیز و خشک نگه دارید، اما نه آنچنان خشک که موجب ترک پوست شود. کلید محافظت از پوست متعادل نگه داشتن رطوبت پوست است.

به منظور محافظت از پوست به توصیه های زیر عمل کنید:

پوست خود به خصوص زیر بغل، بین انگشتان و کشاله ران را همیشه تمیز و خشک نگه دارید. پودر تالکوم می تواند برای این کار به شما کمک کند. اما توجه کنید که پوستتان زیاد خشک نشود، زیرا در این صورت ترک خورده و خارش می یابد و به راحتی دچار عفونت می شود، بنابراین با آب ولرم پوست خود را شستشو دهید و از صابونه ای ملایم برای شستشو استفاده کنید. از دئودورانت یا پاک کننده های معطر برای پوست های حساس استفاده نکنید.

چنانچه پوستتان خشک است از مرطوب کننده ها استفاده کنید. بهترین زمان مرطوب کردن پوست، درست بعد از استحمام است که هنوز پوست مرطوب می باشد.

با حوله مناسب، بخوبی پوستتان را خشک کنید. حوله را بر روی پوست نکشید. به خشک کردن زیر بغل بین پاها و زیر سینه ها و بین انگشتان پا بیشتر توجه کنید.

با رعایت اصول اولیه مراقبت از پوست از بروز عوارض پوستی دیابت جلوگیری کنید، اما چنانچه هر سوالی در این مورد دارید یا هر گونه خراش، بریدگی یا قرمزی بروی پوست مشاهده کردید، فورا حتما به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

ایسنا

موسسه خیریه دیابت طرستان

مطالب مرتبط:

مطالبی متعدد درباره بیماری دیابت

مشکلات پوستی در دیابت

خشکی پوست در بیماران دیابتی

انواع دیابت کدام است؟

دیابت نوع 1؛ علائم و عوامل خطر

دیابت نوع دو را بهتر بشناسیم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.