تبیان، دستیار زندگی
اگر دست یا عضوى دیگر با کرم یا چیز پاکی چرب شود و بعد نجس گردد، همان شستن با آب، آن‌ را پاک مى‌‌کند و احتیاج به رفع چربى نیست. مگر این‌که آنچه با آن نجس شده است مثل ادرار یا آب گرمِ نجس باشد که در باطن چربى نفوذ کند، در این صورت بعید نیست که از بین بردن چ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا دست چرب با آب خالی پاک می‌‌شود؟

طرز کِرِم زدن به دست ها با تصویر


 آفتاب، زمین و ساختمان و چیزهایى که مانند درب و پنجره در ساختمان به کار برده شده و هم چنین میخى را که به دیوار کوبیده‏اند (و جزء ساختمان حساب مى‏شود) را با شش شرط پاک مى‏کند


دراین مقاله از مباحث مطهرات دو پرسش و پاسخ را انتخاب کردیم که تقدیم می کنیم:

سوال: دستی که با کرم چرب شده، اگر با ادرار نجس شود، آیا با آب خالی پاک می‌‌شود؟

شرح بیشتر سوال:

1. دستی که با کرم چرب شده و با ادرار نجس شود، آیا فقط با آب خالی پاک می‌‌شود؟ یا لازم است چربی دست را بر طرف کنیم؟ 2. اگر با آن دست که خیس و چرب است کلید برق را خاموش کنیم، آیا کلید برق هم نجس می‌‌شود؟ 3. آیا دیگران که بعداً با دست خیس برق را خاموش می‌‌کنند هم دستشان نجس می‌‌شود؟ 4. کلید برق چگونه پاک می‌‌شود؟

اگر دست یا عضوى دیگر با کرم یا چیز پاکی چرب شود و بعد نجس گردد، همان شستن با آب، آن‌ را پاک مى‌‌کند و احتیاج به رفع چربى نیست. مگر این‌که آنچه با آن نجس شده است مثل ادرار یا آب گرمِ نجس باشد که در باطن چربى نفوذ کند، در این صورت بعید نیست که از بین بردن چربى لازم باشد. البته اگر کِرم جذب بدن شده و مختصری از آن بر روی پوست باقی‌مانده باشد و بدن نجس گردد، به صرف شستن با آب، پاک می‌شود.

همچنین اگر بدن و سایر اشیا، به چیز نجسی چرب شود، تا چربى رفع نشود، پاک نمى‌‌شود. (نراقى، ملا احمد، رسائل و مسائل، ج‌1، بخش ‌1، ص 23)

سوال: شرط پاک کنندگی آفتاب چیست؟ آیا آفتاب می تواند با تابش از پشت شیشه دیوار نجس را پاک کند را هم پاک کند؟

آفتاب، زمین و ساختمان و چیزهایى که مانند درب و پنجره در ساختمان به کار برده شده و هم چنین میخى را که به دیوار کوبیده‏اند (و جزء ساختمان حساب مى‏شود) را با شش شرط پاک مى‏کند:

اول: چیز نجس به طورى تر باشد که اگر چیز دیگرى به آن برسد تر شود پس اگر خشک باشد باید به وسیله‏اى آن را تر کنند تا آفتاب خشک کند.

دوم: اگر عین نجاست در آن چیز باشد پیش از تابیدن آفتاب آن را برطرف کنند.

سوم: چیزى از تابیدن آفتاب جلوگیرى نکند، پس اگر آفتاب از پشت پرده یا ابر و مانند اینها بتابد و چیز نجس را خشک کند، آن چیز پاک نمى‏شود، ولى اگر ابر به قدرى نازک باشد که از تابیدن آفتاب جلوگیرى نکند اشکال ندارد. نیز تابیدن آفتاب از پشت شیشه اشکال ندارد . (توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، ص118)

چهارم: آفتاب به تنهایى چیز نجس را خشک کند پس اگر مثلًا چیز نجس به واسطه باد و آفتاب خشک شود پاک نمى‏گردد. ولى اگر باد به قدرى کم باشد که نگویند به خشک شدن چیز نجس کمک کرده، اشکال ندارد.

پنجم: آفتاب مقدارى از بنا و ساختمان را که نجاست به آن فرو رفته، یک مرتبه خشک کند، پس اگر یک مرتبه بر زمین و ساختمان نجس بتابد و روى آن را خشک کند و دفعه دیگر زیر آن را خشک نماید، فقط روى آن پاک مى‏شود و زیر آن نجس مى‏ماند.

ششم: ما بین روى زمین یا ساختمان که آفتاب به آن مى‏تابد (با داخل آن هوا یا) جسم پاک دیگرى فاصله نباشد. (توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، ص118)

همچنین آفتاب حصیر نجس را پاک مى‏کند و درخت و گیاه نیز به واسطه آفتاب پاک مى‏شوند.

فرآوری: آمنه اسفندیاری  

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

سایت اسلام کوئیست

توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1

مطالب مرتبط:

پوشاندن چانه در نماز

حکم نوافل در حال استقرار

چند مسئله در باب غسل و وضو

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.