تبیان، دستیار زندگی
زمانی که اپل آیپد ایر را معرفی کرد بیش از هر چیز سبکی و باریکی آن نظرها را به خود جلب کرد، اپل آن را سبک ترین تبلت دنیا در کلاس خودش نامید و که در ضمن باریکی، هنوز استحکامش را حفظ کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کالبد شکافی آیپد ایر


زمانی که اپل آیپد ایر را معرفی کرد بیش از هر چیز سبکی و باریکی آن نظرها را به خود جلب کرد، اپل آن را سبک ترین تبلت دنیا در کلاس خودش نامید و که در ضمن باریکی، هنوز استحکامش را حفظ کرده است.

کالبد شکافی آیپد ایر

اما امروز فروش جهانی آیپد ایر شروع شد تا ببینیم آیا پیش بینی تیم کوک برای رقم خوردن "کریسمس آیپد" درست از کار در خواهد آمد یا نه.

آیپد ایر 20% باریک تر، 28% سبک تر، و 24 % کم حجم تر از آیپد نسل 4 شده است. مشخصات اصلی آن عبارت هستند از:

* نمایشگر 9.7 اینچی با نسبت 4:3، رزولوشن 2048 در 1536 و تراکم 264 پیکسل در اینچ

* پردازنده دو هسته ای A7 با معماری 64 بیتی

* کمک پردازنده حرکتی M7

* دوربین 5 مگاپیکسلی iSight با قابلیت فیلمبرداری 1080p در عقب؛ دوربین 1.2 مگاپیکسلی 720p برای چت ویدیوی در جلو

* میکروفون دوتایی و بلندگوی استریو

* وای فای 802.11n با آنتن دو تایی مایمو  (MIMO)

* حافظه 16، 32، 64 و 128 گیگابایت

کالبد شکافی آیپد ایر

طراحی جعبه دستگاه کوچک تر شده و عکس روی آن، باریکی ایپد ایر را به رخ می کشد. نکته مهم این است که دستگاهی چنین باریک، باید در عین حال محکم بوده و قطعات داخل آن نیز کاملا سر جای خود ثابت شده باشند. بنابراین با یک کالبدشکافی آسان طرف نیستیم. آماده دریایی از چسب باشید!

در پایین دستگاه بلندگوهای استریوی دو تایی و پورت لایتنینگ را مشاهده می کنیم.

لبه سمت چپ دستگاه (از منظر جلو) کاملا یکپارچه است ولی در لبه سمت راست به ترتیب از بالا به پایین قفل چرخش صفحه، دکمه های دو تایی تغییر شدت صدا -و خیلی پایین تر که در عکس نیست، محل قرار گیری سیم کارت- قرار دارد.

کالبد شکافی آیپد ایر

در لبه بالایی دکمه Power و جک 3.5 میلیمتری هدفون قرار دارد. همچنین در اینجا شاهد دو میکروفون (دو سوراخ خطی بخش وسط) هستیم که برای انتقال صدا با کیفیت بهتر به کار گرفته شده اند.

چسب دور شیشه ای که روی نمایشگر قرار دارد با استفاده از بالش های گرمایشی شل می شود و سپس با هواکش های پلاستیکی و پیک های گیتار جداسازی کامل آن میسر خواهد شد.

باز کردن آیپد بسیار بسیار سخت است. هر چه نباشد کاهش لبه های دو طرف باعث شده مساحت قابل چسباندن کمتر شود و حتما اپل از چسب قوی تری استفاده کرده است. تقریبا کالبدشکافی همه آیپدها شبیه هم است. بعد از جدا کردن شیشه رویی که دیجیتایزر لمسی هم داخل آن تعبیه شده، به خود نمایشگر می رسیم که با پیچ سر جای اش ثابت شده. البته نوارهای چسبی برای اتصال محکم تر LCD به شیشه رویی هم از یاد نرود.

جدا کردن باتری آنقدر سخت است که بدون از شکل انداختن سلول های ذخیره انرژی میسر نیست. خلاصه که امیدواریم حتی یک در هزار هم باتری آیپد ایر شما دچار مشکل نشود، چون روزهای خوبی برای تعمیرش در پیش نخواهید داشت

باتری نسل قبل آیپد سه سلول جدا داشت و حالا آیپد ایر به لطف کم مصرف شدن نمایشگر و چیپ ها، به باتری کوچکتر دو سلولی رضایت داده است. این باتری لیتیوم-یون با ولتاژ 3.73 و ظرفیت 8827 میلی آمپر ساعت، در چین مونتاژ شده است.

کالبد شکافی آیپد ایر

یکی از ویژگی های آیپد که تعمیرپذیری آن را در سطح مناسبی نگه داشته، جدا بودن پنل نمایشی از شیشه رویی است. اپل ادعا می کند ضخامت پنل LCD نسبت به نسل قبل 20% کاهش یافته است. راستی، پنل ساخت ال جی است.

با جدا کردن کابل دیجیتایزر از بورد دستگاه، دیگر شیشه جلویی به بدنه اتصالی نخواهد داشت. داخل آیپد ایر خیلی آشنا است. عین این است که اپل یک آیپد مینی را بزرگ کرده باشد. بوردهای داخلی محصولات اپل همیشه زیبا بوده اند؛ تابلوهایی تیره با نقاطی طلایی.

کالبد شکافی آیپد ایر

اپل با ساختن آیپدی به این باریکی باز هم فیل (نه آن فیل!) را از سوراخ سوزن عبور داده ولی بیایید واقع بین باشیم، این تنفر بر انگیز ترین باتری آیپد برای تعمیرکاران خواهد بود.

جدا کردن باتری آنقدر سخت است که بدون از شکل انداختن سلول های ذخیره انرژی میسر نیست.

خلاصه که امیدواریم حتی یک در هزار هم باتری آیپد ایر شما دچار مشکل نشود، چون روزهای خوبی برای تعمیرش در پیش نخواهید داشت.

امتیار تعمیرپذیری آیپد ایر 2 از 10 است (10 آسان ترین)

نکات مثبت و منفی:

مثبت: بعد از باز کردن شیشه رویی، جدا کردن نمایشگر بسیار آسان است. بنابراین خراب شدن LCD چندان نگران کننده نیست.

مثبت: باتری به بورد اصلی دستگاه اتصال پیچیده ای ندارد، لااقل اینقدر برای اش اعتبار قائل هستیم!

منفی: مثل همه مدل های قبلی آیپد، شیشه رویی به بدنه چسب شده که احتمال شکسته شدن آن حین باز کردن برای تعمیر را زیاد می کند.

کالبد شکافی آیپد ایرکالبد شکافی آیپد ایر

منفی: همه جا مقادیر کم و زیادی چسب به کار رفته که باعث می شود بگوییم: باتری آیپد ایر، بد قلق ترین باتری آیپدها تا به امروز است.

منفی:LCD  با یک باریکه نوار چسبناک به شیشه جلویی وصل شده تا اتصال شان کاملا محکم و نزدیک باشد. عدم اطلاع از این مورد، موقع جداسازی شیشه می تواند باعث دردسر شود.

منفی: تا زمانی که LCD را باز نکنید امکان دسترسی به اتصالی که شیشه رویی (دیجیتایزر) را به بورد دستگاه وصل کرده، وجود ندارد.

اگر کیفیت ساخت محصولات اپل خوب نبود، این امتیاز 2 از 10 جای نگرانی خیلی خیلی بیشتری داشت. ولی الآن هم برای خریدارانی که بدون گارانتی آیپد ایر را می خرند، تنها آرزو می کنیم مجبور به تعویض باتری نشوند!

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: نارنجی