تبیان، دستیار زندگی
همواره کارشناسان از معایب استفاده مکرر کودکان و نوجوانان از فناوری‌های نوین صحبت کرده‌اند. نبود فرهنگ‌سازی مناسب برای استفاده از این تجهیزات مدرن مانند تبلت باعث می‌شود هدف غایی طراحی‌شده برای آن به چالش کشیده شود. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این روزهای مدارس هوشمند

این روزهای مدارس هوشمند

همواره کارشناسان از معایب استفاده مکرر کودکان و نوجوانان از فناوری‌های نوین صحبت کرده‌اند. نبود فرهنگ‌سازی مناسب برای استفاده از این تجهیزات مدرن مانند تبلت باعث می‌شود هدف هایی طراحی‌شده برای آن به چالش کشیده شود.

یادش به خیر! کلاس درس بود و تخته‌سیاهی که حروف الفبا را با گچ‌های رنگی به روی آن یاد می‌گرفتیم. کتاب‌های درسی با تصاویر رنگی که هر کدام  قصه‌ای بود برای آرامش شب‌هایمان!

زمان گذشت حتی زود تر از آنی که بتوانیم تصمیم کبری را یک بار دیگر بخوانیم و...

اجرای ملی طرح هوشمندسازی مدارس از سال 91-1390 باهدف استفاده از فناوری اطلاعات در تمام فرایندهای مدرسه (اعم از فرایندهای آموزشی، پرورشی و مدیریت) عملیاتی شده است.

عنوان مدرسه هوشمند (در تعریف جهانی) به مدرسه‌ای فیزیکی گفته می‌شود که کنترل و مدیریت آن مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات است و اکثر فرایندهای آموزشی در آن با استفاده از محتواهای الکترونیکی اتفاق می‌افتد، درعین‌حال مدرسه هوشمند بایستی از نظام راهبردی و ارزشیابی هوشمند برخوردار باشد.

مدارس هوشمند مۆسسات آموزشی هستند که به صورت سیستماتیک محتویات آموزشی خود را دوباره خلق می‌کنند و در فرایند این بازآفرینی، دانش‌آموزان را برای زندگی در عصر اطلاعات آماده می‌سازند. در مدارس هوشمند، تمام محتواها به صورت الکترونیکی است؛ و جستجو برای دستیابی و دسترسی صحیح به مطالب آموزشی بر عهده‌ دانش‌آموز است.

در الگوی جهانی مدارس هوشمند در اختیار داشتن یک رایانه برای هر دانش‌آموز به منظور مشارکت فعال وی در کلاس درس از واجبات می‌باشد.

این روزهای مدارس هوشمند

همواره کارشناسان از معایب استفاده مکرر کودکان و نوجوانان از فناوری‌های نوین صحبت کرده‌اند. نبود فرهنگ‌سازی مناسب برای استفاده از این تجهیزات مدرن مانند تبلت باعث می‌شود هدف هایی طراحی‌شده برای آن به چالش کشیده شود.

این موضوع زمانی خود را نمایان می‌کند که بحث ورود «تبلت» و تجهیزات مدرن هوشمند به مدارس و کلاس‌های درس مطرح می‌شود؛ و اما آیا اکنون مدارس توانایی کنترل بهینه از این فناوری‌ها را دارند؟ آیا زیرساخت‌های لازم آموزشی و پرورشی در تمام مدارس فراهم است و فقط موضوع هوشمند سازی کلاس‌های درس باقی مانده است؟

البته تجهیزات و ابزارهای پیشرفته و هوشمند در کلاس‌های درس می‌تواند به سرعت یادگیری دانش‌آموزان کمک کند، اما این مسئله زمانی دست‌یافتنی خواهد بود که تمام مدارس در کشورمان از حداقل‌های آموزشی برخوردار باشند و سپس به سمت فناوری‌های نوین در کلاس‌های درس برویم.

اکنون موضوع مهم ورود تبلت به داخل مدارس و کلاس‌های درس مطرح است. امروزه بسیاری از کودکانی که در مدارس ابتدایی مشغول به تحصیل هستند علاقه وافری به بازی‌های رایانه‌ای دارند و برخی والدین هم رایانه‌های پیشرفته همچون لب‌تاب و تبلت را فقط جهت بازی در اختیار فرزندانشان می‌گذارند. این موضوع می‌تواند به داخل مدارس گسترش‌یافته و آثار مخربی بر دیگر دانش‌آموزان بگذارد.

این روزهای مدارس هوشمند

استفاده از این فناوری و قابلیت اتصال آن به اینترنت نیز خود می‌تواند مشکلات بعدی را به وجود آورد. البته مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش طرحی را تحت عنوان «طرح استفاده از تبلت دانش‌آموزی در ایران» تهیه کرده است که در این طرح استفاده از تبلت مجاز است، در صورتی که این وسیله نه فیلمی نشان می‌دهد و نه به اینترنت متصل می‌شود.

نهایتاً:

در نهایت تمام موارد درباره مشکلات این‌گونه مدارس باید فرهنگ‌سازی مناسب شود. تبلت و دیگر تجهیزات بدون آموزش‌های لازم به کلاس‌های درس وارد نشود. می‌دانید که نبود بودجه کافی برای بیشتر خانواده‌ها و مشکلات بعدی که برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها پیش می‌آید از دیگر مسائل مطرح این مدارس است. پس بیایید مشکلات را کم رنگ تر ببینیم و در راه پیشرفت و توسعه کشورمان به محاسن این طرح نگاه دقیق تری بیندازیم.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: ملیحه قشقایی

تنظیم: مریم فروزان کیا