تبیان، دستیار زندگی
به گزارش ‌سایت آلمانی اشپیگل، سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد، دولت چین از آمریکا خواسته است در مورد گزارش ‌هایی که درباره ی استفاده جاسوسی از سفارتخانه‌ استرالیا در چین منشتر شده توضیح دهد. در این راستا روزنامه استرالیایی سیدنی مورنینگ هرالد گزارش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چین در چنگال آمریکا!


به گزارش ‌سایت آلمانی "اشپیگل"، سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد، دولت چین از آمریکا خواسته است در مورد گزارش ‌هایی که درباره ی استفاده "جاسوسی" از سفارتخانه‌ استرالیا در چین منشتر شده توضیح دهد. در این راستا روزنامه استرالیایی "سیدنی مورنینگ هرالد" گزارش داده که نمایندگی ‌های دیپلماتیک استرالیا در آسیا، از جمله چین قسمتی از برنامه شبکه ی جاسوسی آمریکا به حساب می ‌‌آیند.


اشپیگل

بر اساس گزارش ‌های رسانه ‌ای، دستگاه اطلاعاتی آمریکا از سفارتخانه‌ های استرالیا در آسیا، از جمله چین برای فعالیت‌ های "جاسوسی" خود استفاده می ‌کرده است. در پی انتشار این گزارش، چین از آمریکا در این باره توضیح خواست. افشاگری ‌های فعالیت‌‌ های "جاسوسی" آمریکا در کشورهای مختلف جهان از قرار شامل فعالیت‌ های ایالات متحده در چین نیز می ‌شود.

به گزارش وب ‌سایت آلمانی "اشپیگل"، سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد، دولت چین از آمریکا خواسته است در مورد گزارش ‌هایی که درباره ی استفاده "جاسوسی" از سفارتخانه‌ استرالیا در چین منشتر شده توضیح دهد. در این راستا روزنامه استرالیایی "سیدنی مورنینگ هرالد" گزارش داده که نمایندگی ‌های دیپلماتیک استرالیا در آسیا، از جمله چین قسمتی از برنامه شبکه ی جاسوسی آمریکا به حساب می ‌‌آیند. به نوشته ی این روزنامه، بخش بزرگی از دیپلمات‌ های استرالیایی از این موضوع اطلاع ندارند.

سخنگوی وزارت خارجه چین خطاب به استرالیا افزود، چین انتظار دارد که کارکنان سفارتخانه‌ های خارجی در این کشور به تفاهم ‌نامه‌های بین ‌المللی پایبند مانده و به امنیت و مصالح چین لطمه وارد نیاورند. باید توجه داشت که چین شریک مهم تجاری استرالیا به حساب می‌ آید. هر دو کشور در حال حاضر مشغول انجام مذاکراتی در باره تفاهم ‌نامه ‌ای بر سر تجارت آزاد هستند لیکن افشاگری‌ های ادوارد اسنون همکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا روابط ایالات متحده و آلمان را نیز خدشه‌ دار کرده است. بر اساس این افشاگری ‌ها، مکالمات تلفن همراه آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان سال‌ ها توسط دستگاه اطلاعاتی آمریکا شنود می‌ شده است. در همین راستا خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد مرکل در ارتباط با همین موضوع با اوباما تماس تلفنی برقرار کرده است. مرکل در این مکالمه تلفنی به اوباما گفت اگر این اتفاق رخ داده باشد، غیرقابل قبول است. خبرگزاری رویترز نیز از قول جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید گزارش داد در این مکالمه تلفنی اوباما به آنگلا مرکل اطمینان خاطر داد آمریکا از مکالمات وی جاسوسی نکرده است و چنین کاری انحام نخواهد داد.

چین انتظار دارد که کارکنان سفارتخانه‌ های خارجی در این کشور به تفاهم ‌نامه‌های بین ‌المللی پایبند مانده و به امنیت و مصالح چین لطمه وارد نیاورند

اما در پی ادامه انتقادهای‌ بین‌المللی از برنامه گسترده جاسوسی آمریکا باعث شد تا 2مقام‌ ارشد اطلاعاتی آمریکا به کنگره فراخوانده شوند و برای دفاع از خود، جاسوسی را "جاده‌ای دوطرفه" و مسئله‌ ای عادی در جهان توصیف کنند. جیمز کلپر، رئیس سازمان اطلاعات ملی آمریکا که هدایت 16 سازمان تجسسی و اطلاعاتی این کشور را برعهده دارد، در نشست با اعضای کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان با دفاع از فعالیت‌های جاسوسی آمریکا، شنود و زیرنظر داشتن مکالمات رهبران کشورهای دیگر را یک "مسیر دوطرفه" خواند و اعلام کرد که این مسئله سابقه‌ای طولانی در میان سازمان‌ های اطلاعاتی جهان دارد.

چین و امریکا

وی با اشاره به این مسئله تأکید کرد که متحدان خارجی آمریکا هم از مقام‌های این کشور و سازمان‌های اطلاعاتی جاسوسی می‌کنند و این اقدام‌ها را یک روال عادی توصیف کرد. درحالی‌که طی روزهای گذشته افشای شنود مکالمات آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان جنجالی‌شده، کلپر تأکید کرده که تلاش برای اطلاع از نیات و اهداف رهبران کشورهای دیگر، سرلوحه سیاست اطلاعاتی آمریکاست. این مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا در این نشست همچنین اعلام کرد که طی سابقه 50 سال فعالیت او، همیشه جمع‌آوری اطلاعات از رهبران کشورهای دیگر به وسیله جاسوسی، شنود یا منابع دیگر مسئله‌ای پایه و ابتدایی بوده است.

او در آخرین واکنش خود در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی اعلام کرد که عملیات امنیت ملی آمریکا در دست ارزیابی مجدد است تا چارچوبی برای جمع‌آوری اطلاعات درنظر گرفته شود. در کنگره هم اعتراض‌ها به این مسئله به‌خاطر لطمه‌زدن به روابط آمریکا شدت گرفته است. دایان فاینستاین، رئیس کمیته اطلاعاتی سنا خواستار پایان شنود رهبران کشورهای متحد آمریکا شده و مایک راجرز، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان هم گفته که عملیات تجسسی خارجی آمریکا نیازمند اصلاحات است.

فرآوری : آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: همشهری آنلاین / تابناک / تی نیوز

مقالات مرتبط: 

اطلاعاتی جالب از حملات سایبری آمریکا

مستندات جاسوسی رژیم صهیونیستی از شهروندان کشورها+ عکس