تبیان، دستیار زندگی
به عقیده‌ی برخی از محققان چاقی و اضافه‌وزن می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به سرطان‌های مری، آندومتر، کلیه، کولورکتال، پانکراس، سینه (بعد از یائسگی) و سرطان کیسه صفرا شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عادت‌هایی که سرطان را به جانتان می‌اندازند (2)


به عقیده‌ی برخی از محققان چاقی و اضافه‌وزن می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به سرطان‌های مری، آندومتر، کلیه، کولورکتال، پانکراس، سینه (بعد از یائسگی) و سرطان کیسه صفرا شود.

چاقی

در قسمت اول این مطلب گفتیم که عامل اصلی 30 درصد سرطان‌ها عادت‌های نادرست غذایی خودمان هستند. گفتیم که زیاده‌روی در مصرف شیر، گوشت قرمز، گوشت‌های فراوری شده و نمک، زمینه‌ساز ابتلا به سرطان می‌شود. در بخش دوم و پایانی این مطلب نیز چند عادت غذایی دیگر را ذکر می‌کنیم که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند. با ما همراه باشید.

آیا میزان کالری‌های دریافتی خطر سرطان را افزایش می‌دهد؟

به عقیده‌ی برخی از محققان چاقی و اضافه‌وزن می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به سرطان‌های مری، آندومتر، کلیه، کولورکتال، پانکراس، سینه (بعد از یائسگی) و سرطان کیسه صفرا شود. برای همین باید مراقب وزنتان و صد البته کالری‌های دریافتی‌تان باشید. برای کنترل هر چه بهتر وزن بهتر است مصرف مواد غذایی پرکالری مانند روغن، کره، گوشت‌های فراوری شده، شیرینی‌ها و غیره را محدودتر کنید. توصیه می‌کنیم هر هفته حداقل پنج مرتبه و هر بار به مدت حداقل 30 دقیقه پیاده‌روی تند داشته باشید و یا اینکه سه بار در هفته 20 دقیقه ورزش کنید مانند شنا، دوچرخه‌سواری و غیره.

نظر یک سرطان شناس

کنترل وزن در پیشگیری اولیه از ابتلا به انواع سرطان‌ها و همچنین پیشگیری از عود سرطان سینه نقش مهمی دارد. اضافه‌وزن باعث ترشح هورمون‌هایی می‌شود که هنوز به طور روشن مشخص نشده است چگونه در ابتلا به سرطان نقش دارند اما با این حال به نظر می‌رسد این هورمون‌ها در عملکرد انسولین اختلال ایجاد می‌کنند و برای همین لازم است از هرگونه اضافه‌وزنی پیشگیری کنید. ورزش یکی از روش‌های پیشگیری از چاقی محسوب می‌شود البته در کنار یک برنامه‌ی غذایی سالم. باید بدانید که خطر ابتلا به سرطان سینه و یا عود آن با سه ساعت ورزش در هفته به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. پس همان توصیه‌ی همیشگی و ارزشمند را به خاطر داشته باشید: پیشگیری بهتر از درمان است.

نوشابه و ارتباط آن با سرطان پانکراس

نتایج یک پژوهش آمریکایی نشان می‌دهد افرادی که هر هفته حداقل دو مرتبه نوشیدنی‌های حاوی قند افزوده مصرف می‌کنند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پانکراس قرار می‌گیرند. میزان قند زیاد موجود در این نوشیدنی‌ها باعث افزایش میزان انسولین در بدن می‌شوند که می‌تواند به افزایش سلول‌های سرطانی پانکراس منجر شود. نتایج پژوهش دیگری که در هند انجام شده نشان می‌دهد ارتباطی بین مصرف زیاد نوشابه و ابتلا به سرطان مری وجود دارد. به عقیده‌ی این محققان نوشیدن نوشابه‌های گازدار باعث افزایش ریفلاکس معده می‌شوند و همین بالا آمدن اسید هم خطر ابتلا به سرطان در مری را افزایش می‌دهد. اگر عادت دارید هر هفته بیش از دو بطری نوشابه یا نوشیدنی‌های شیرین دیگر مصرف کنید بهتر است کمی احتیاط کنید. به خاطر اینکه مصرف بیش از این احتمال خطر سرطان پانکراس و حتی مری را بالا می‌برد.

نظر یک سرطان شناس

هر خوردنی یا نوشیدنی پرکالری و شیرینی به یک باره میزان انسولین را بالا می‌برد. افزایش ترشح انسولین بدن نیز یکی از عوامل افزایش خطر ابتلا به سرطان به ویژه سرطان‌های دستگاه گوارش و سینه محسوب می‌شود.

کنترل وزن در پیشگیری اولیه از ابتلا به انواع سرطان‌ها و همچنین پیشگیری

از عود سرطان سینه نقش مهمی دارد

آیا آسپارتام خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد؟

اگر تا حالا اسم آسپارتام به گوشتان نخورده است باید بگوییم که آسپارتام یک نوع شیرین‌کننده‌ی مصنوعی است که در تهیه برخی از این نوشیدنی‌های رژیمی به جای شکر معمولی استفاده می‌شود. نتایج یک پژوهش ایتالیایی نشان می‌دهد فرزند خانم‌های بارداری که آسپارتام زیادی مصرف می‌کنند بیشتر در معرض سرطان کبد و ریه قرار می‌گیرند. البته باید بدانید که 200 میلیون نفر در سرتاسر جهان به طور مرتب از نوشیدنی‌های حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی استفاده می‌کنند. به عقیده‌ی متخصصان میزان روزانه‌ی این قبیل شیرین‌کننده‌های مصنوعی باید 40 میلی‌گرم برای هر کیلوگرم وزن بدن باشد.

نظر یک سرطان شناس

البته به عقیده‌ی خیلی از متخصصان مصرف محصولات غذایی حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی الزاماً منجر به سرطان نمی‌شود اما با این حال توصیه می‌شود مصرف این قبیل نوشیدنی‌ها را به حداقل برسانید به خصوص اگر خانم و باردار هستید.

میوه و سبزی

میانه‌تان با میوه و سبزیجات خوب نیست

اگر میانه‌تان با میوه و سبزیجات خوب نباشد خودتان را در معرض بیماری‌های متعدد قرار خواهید داد. عدم مصرف میوه و سبزیجات یعنی اینکه به میزان کافی فیبر و ویتامین دریافت نمی‌کنید و این مسئله هم خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. به عقیده‌ی متخصصان مصرف کافی میوه و سبزیجات تأثیر پیشگیرانه‌ای از سرطان مری، دهان، گلو و حنجره دارد. مصرف این مواد غذایی سرشار از فیبر و ویتامین‌ها خطر ابتلا به سرطان معده و ریه را نیز کاهش می‌دهند. توجه داشته باشید مواد غذایی سرشار از فیبر مانند غلات کامل، میوه، سبزیجات و حبوبات خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را نیز کاهش می‌دهد. برای اینکه با میوه و سبزیجات به جنگ سرطان بروید لازم است که هر روز 400 گرم از این مواد غذایی سرشار از ویتامین مصرف کنید.

نظر یک سرطان شناس

مصرف میوه‌های تازه احتمالاً باعث درمان سرطان نخواهد شد اما بی‌شک نقش موثری در پیشگیری از ابتلا و عود آن دارد. به عنوان مثال باید بدانید که مصرف انواع کلم‌ها نقش مهمی در پیشگیری از سرطان کولون دارد.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

پیشگیری از 70 درصد سرطان‌ها با تغذیه

آیا واقعاً تغذیه با سرطان در است؟

مهلک‌ترین بیماری زمانه را از خود دور کنید

توصیه‌های تغذیه‌ای برای بیماران مبتلا به سرطان

بهترین‌های غذایی برای پیشگیری از انواع سرطان

سرطان: از این‌ها بپرهیزید

10 عادت سرطان‌زا

31 راهکار تغذیه‌ای برای پیشگیری از سرطان

معجزه‌ی مواد غذایی در سرطان‌ها

10 توصیه‌ی ضد سرطانی

عوامل سرطان زا در رژیم غذایی

نقش رژیم غذایی در سرطان‌ها

سۆالاتی درباره غذا و سرطان (1)

سۆالاتی درباره غذا و سرطان (2)

چرا نوع تغذیه سرطانی‌ها مهم است؟

20 ماده غذایی ضد سرطان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.