تبیان، دستیار زندگی
بعد از عرضه‌ی آیفون 5s اکنون علاقمندان به صنعت موبایل بی صبرانه منتظر اعلام جرئیات محصول بعدی اپل، یعنی آیفون 6 هستند. پیش از این نیز گزارش‌هایی پراکنده‌ای از منابعی موثق در رابطه با تصمیم اپل مبنی بر تجهیز آیفون 6 به نمایشگری بزرگ‌تر شنیده‌ بودیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیفون 6 با صفحه نمایش 5 اینچی


بعد از عرضه‌ی آیفون 5s اکنون علاقمندان به صنعت موبایل بی صبرانه منتظر اعلام جرئیات محصول بعدی اپل، یعنی آیفون 6 هستند. پیش از این نیز گزارش‌هایی پراکنده‌ای از منابعی موثق در رابطه با تصمیم اپل مبنی بر تجهیز آیفون 6 به نمایشگری بزرگ‌تر شنیده‌ بودیم.

هنوز حتی دو ماه هم از معرفی آیفون‌های جدید اپل یعنی iPhone 5s و iPhone 5c نمی‌گذرد که بازار شایعات پیرامون آیفون 6  داغ شده است. در همین راستا مجله ژاپنی Mac Fan ادعا کرده که اخباری از درون اپل بدست آورده که نشان می‌دهند این کمپانی در حال طراحی و آماده سازی آیفون 6 با صفحه نمایش 5 اینچی است.

آیفون 6 با صفحه نمایش 5 اینچی

پیش از این نیز خبرگزاری‌های معتبر همچون وال‌استریت‌ژورنال و رویترز گزارش نموده بودند که اپل در حال آزمایش چند آیفون مختلف با صفحه نمایش‌های بزرگ‌تر از 4 اینچ است، اما حالا Mac Fan باور دارد که آیفون 6 به یک صفحه نمایش 5 اینچی با رزولوشن 1080p مجهز می‌شود.

این مجله ژاپنی زمان عرضه آیفون بعدی را سپتامبر 2014 اعلام نموده است.

یکی از محبوب‌ترین موارد در تلفن‌های هوشمند اندرویدی، صفحه نمایش بزرگ 5 اینچ یا بعضا بزرگ‌تر آن‌ها است، از طرفی مدت‌ها است که برخی از طرفداران محصولات اپل از این کمپانی درخواست آیفون با صفحه نمایش بزرگ‌تر را دارند. تجربه نشان داده که حتی اپل نیز مجبور است به سمتی که بازار در حال حرکت است گام بردارد، عرضه آیپد با صفحه نمایش 7.9 اینچ و همچنین آیفون با صفحه نمایش بزرگ‌تر از 3.5 اینچ، خود گواهی بر این موضوع است.

اما آیا شما چنین شایعاتی را باور می‌کنید؟ آیا اپل، آیفون با صفحه نمایش 5 اینچی تولید خواهد کرد؟ من تصور می‌کنم اگر اپل نسبت به ارائه آیفون با صفحه نمایش 5 اینچ اقدام کند کار برای تولیدکنندگان تلفن‌های اندرویدی دشوار خواهد شد و همین عامل باعث ایجاد نوآوری و پیشرفت سریع‌تر تلفن‌های هوشمند خواهد شد. شما چطور فکر می‌کنید؟

اپل همیشه گفته که در ساخت آیفون، هدفش این است که کار یکدستی با آن ساده باشد. یعنی بشود با انگشت شست به راحتی از گوشه-تا-گوشه نمایشگر را لمس کرد.

این یک طرف، و جمله معروف «هرگز نگو هرگز» که همیشه در مورد اپل صدق می کند در طرف دیگر. پس باید گفت احتمال هر اتفاقی وجود دارد.

رزولوشن فعلی آیفون های در حال تولید، 1136 در 640 پیکسل است، این یعنی نسبت 16:9 برای طول-به-عرض نمایشگر. بنابراین با بزرگ شدن قطر، سناریوهای مختلفی داریم که در سه اندازه 4.7 و 4.8 و 5 اینچی برای آیفون 6 و قطر 5.7 اینچ برای فبلت احتمالی اپل به آنها خواهیم پرداخت.

آیفون 6 با صفحه نمایش 5 اینچی

سناریو 1 - نسبت 16:9 با رزولوشن 2x فعلی 1136 در 640)

اگر نمایشگر بخواهد بزرگتر شود، با سناریوی ثابت ماندن تعداد پیکسل ها در طول و در عرض، چنین حساب و کتابی خواهیم داشت:

* نمایشگر 4.7 اینچی، تراکم 277 پیکسل در هر اینچ.

* نمایشگر 4.8 اینچی، تراکم 271 پیکسل در هر اینچ.

* نمایشگر 5 اینچی، تراکم 260 پیکسل در هر اینچ.

* نمایشگر 5.7 اینچی، تراکم 228 پیکسل در هر اینچ.

سناریو 2 - نسبت 16:9 با رزولوشن 3x یعنی 1704 در 960)

وقتی رزولوشن پایه را 2x  در نظر بگیریم، رزولوشن 3x  مساوی است با ضرب کردن نسبت 1.5 در تعداد پیکسل هایی که در طول و عرض نمایشگر قرار گرفته اند.

در نتیجه چنین تراکم پیکسلی برای قطر های مختلف به دست می آید:

* نمایشگر 4.7 اینچی، تراکم 416 پیکسل در هر اینچ.

* نمایشگر 4.8 اینچی، تراکم 407 پیکسل در هر اینچ.

نمایشگر 5 اینچی، تراکم 391 پیکسل در هر اینچ.

* نمایشگر 5.7 اینچی، تراکم 343 پیکسل در هر اینچ.

اپل زمانی از 1x به 2x رفت و شاید حالا تصمیم صحیحی باشد که به 3x مهاجرت کند. منتهی از آنجایی که رزولوشن دو برابر نمی شود، تولیدکنندگان اپلیکیشن ها نیازمند آن هستند که گرافیک اپهای خود را با این رزولوشن جدید سازگار کنند و بسته به پیچیدگی گرافیک هر اپ، حجم کار هم فرق می کند.

اپل همیشه گفته که در ساخت آیفون، هدفش این است که کار یکدستی

با آن ساده باشد. یعنی بشود با انگشت شست به راحتی از گوشه-تا-گوشه نمایشگر را لمس کرد

در ضمن افزایش تراکم پیکسل در LCD ها همیشه مساوی است با نیاز به افزایش نور پس زمینه LED و این یعنی مصرف انرژی بیشتر. پس چالش ها یکی دو تا نیست.

سناریو 3 - نسبت 16:9 با رزولوشن 4x یعنی (2272 در 1280)

گزینه دیگر این است که اپل یک راست به سراغ سنگ بزرگ برود و رزولوشن4x  را به آیفون بیاورد.

در این صورت شاهد تراکم پیکسل زیر خواهیم بود:

* نمایشگر 4.7 اینچی، تراکم 554 پیکسل در هر اینچ.

* نمایشگر 4.8 اینچی، تراکم 543 پیکسل در هر اینچ.

* نمایشگر 5 اینچی، تراکم 521 پیکسل در هر اینچ.

* نمایشگر 5.7 اینچی، تراکم 457 پیکسل در هر اینچ.

حتما با ما موافق هستید که تمام تراکم پیکسل های بالا مضحک هستند و کسی به آنها نیاز ندارد. منتهی شاید اپل تصمیم بگیرد مثل آیفون 4، این بار هم استاندارد جاافتاده در بازار را جا گذاشته و کیفیتی جدید را رونمایی کند. در این صورت باید 3x  را فراموش کند و یک راست به سراغ 4x  برود.

چنین رزولوشنی در ابعاد آیفون، بار گرافیکی زیادی را به چیپ مجتمع پردازشی تحمیل می کند ولی چیپ های 64 بیتی اپل یک گام جلوتر از عرف صنعت هستند و نباید مشکل خاصی بروز کند.

آیفون 6 با صفحه نمایش 5 اینچی

سناریو دشمن - نسبت 16:9 با رزولوشن 720p  یا 1080p

اپل همیشه از پذیرش استانداردهای رایج در دستگاه های موبایل سر باز زده. بنابراین استفاده از یک رزولوشن استاندارد در نمایشگر آیفون 6 و فبلت اپل می تواند خرق عادت باشد. حال بیایید فرض کنیم چنین چیزی در شرف وقوع باشد، یعنی نمایشگر 1280 در 720 پیکسل یا 1920 در 1080 پیکسل به ایفون ها بیاید.

ببینیم نتیجه آن چه خواهد بود:

* نمایشگر 4.7 اینچی، تراکم 312 یا 468 پیکسل در هر اینچ.

* نمایشگر 4.8 اینچی، تراکم 305 یا 458 پیکسل در هر اینچ.

* نمایشگر 5 اینچی، تراکم 293 یا 441 پیکسل در هر اینچ.

* نمایشگر 5.7 اینچی، تراکم 257 یا 386 پیکسل در هر اینچ.

تحلیلگران از زنجیره تامین، خبر داده اند که اپل در حال تست آیفون 4.7 اینچی با رزولوشن 1280 در 720 پیکسل برای آیفون 6 و رزولوشن 1920 در 1080 برای فبلت 5.7 اینچی خود است -که البته صرفا انجام چند تست به معنای انتخاب نهایی نیست.

در کل، چنین رویکردی می تواند مشکلات زیادی را نسبت به سناریوهای سنتی اپل به وجود بیاورد. مقیاس و نسبت طول به عرض اپلیکیشن ها کمی به هم می ریزد و عناصر رابط کاربری از نظم قدیم خود ساقط می شوند. بنابراین سناریوی دشمن، باعث سردرد توسعه دهندگان و کاربران iOS خواهد شد، مگر اینکه اپل راهی برای جلوگیری از مشکل بیندیشد.

شما فکر می کنید بهترین سناریو برای آیفون 6 چه خواهد بود؟

فرآوری: راضیه کتابچی

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: نارنجی، زومیت