تبیان، دستیار زندگی
اندازه گیری عبارت است از مقایسه یک کمیت مجهول با مقداری معلوم از همان کمیت که اصطلاحاً واحد نامیده می شود. واحدهای استاندارد که برای هر کمیت از اندازه گیری ها تعیین می گردد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستگاه های اندازه گیری الکتریکی

دستگاه های اندازه گیری الکتریکی

دانش پژوهان گرامی در این جا قصد داریم شما را با انواع دستگاه های الکتریکی آشنا نماییم.

اندازه گیری عبارت است از مقایسه یک کمیت مجهول با مقداری معلوم از همان کمیت که اصطلاحاً واحد نامیده می شود. واحدهای استاندارد که برای هر کمیت از اندازه گیری ها تعیین می گردد بر طبق قراردادهای بین المللی تعیین شده و مقداری را که ما از هر اندازه گیری به دست می آوریم نشان می دهد که مقدار اندازه گیری شده در واقع چند برابر مقدار واحد آن کمیت است. گاهی اوقات یک کمیت اندازه گیری دارای چند واحد اندازه گیری می باشد و حتی یک دستگاه اندازه گیری این قابلیت را دارد که کمیت مورد نظر را با تمام واحد های موجود اندازه گیری نماید.

دستگاه های اندازه گیری که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند از تنوع و گوناگونی بسیار بالایی برخوردارند. ولی می توان تمامی آن ها را به طور کلی به دو دسته زیر تقسیم کرد:

1-   آنالوگ

2-  دیجیتال

تفاوت دو دستگاه اندازه گیری فوق در مشخصه نشان دهنده آن هاست.

دستگاه های اندازه گیری الکتریکی

در دستگاه های اندازه گیری آنالوگ تغییرات نشان دهنده به صورت پیوسته و پشت سر هم است. یعنی در این دستگاه ها برای نمایش یک مقدار مشخص قسمت نشان دهنده دستگاه اندازه گیری یا در بعضی موارد همان عقربه نشان دهنده از مقدار صفر شروع به حرکت کرده و پس از گذشتن از روی مقادیر مختلف مثلاً به مقدار مورد نظر 5 می رسد.

اما در دستگاه های اندازه گیری دیجیتال تغییرات نشان دهنده که در اکثر موارد رقمی می باشد به طور ناپیوسته و پله ای مثلا مقدار 5 را نشان می دهد و نشان دهنده دستگاه های دیجیتال غالباً از یک شمارنده دیجیتالی تشکیل می گردد.

شایان ذکر است که امروزه با وجود پله ای بودن تغییرات در دستگاه های دیجیتال نسبت به دستگاه های اندازه گیری آنالوگ ، با ساخت دستگاه های دیجیتال با اجزاء الکترونیکی بسیار دقیق، این دستگاه ها دارای دقت بسیار بالایی هستند که در بیشتر موارد دستگاه های آنالوگ قادر به مقایسه با آن ها از نظر دقت نیستند. اما این بدان معنی نیست که دستگاه های دیجیتال همواره دقیق تر از دستگاه های آنالوگ هستند. دستگاه های اندازه گیری آنالوگی نیز وجود دارند که در آن ها از اجزاء الکترونیکی کمک گرفته شده است و به همین جهت نیز دارای دقت بالاتری هستند. اما به خاطر پیچیدگی و طریقه کارکرد آن ها کمتر در اندازه گیری های معمولی از آن ها استفاده می شود و در مقابل به دلیل ارزانی نسبی و دقت مناسب استفاده از دستگاه های دیجیتال رشد روزافزونی یافته است و چه بسا به دلایل فوق روزی برسد که جای دستگاه های آنالوگ را کاملاً بگیرند.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

دستگاه طیف سنج تشدید مغناطیسی هسته

دستگاه پراش اشعه ایکس چیست؟

آلتراسونیک چیست؟