تبیان، دستیار زندگی
پانزدهمین نمایشگاه ناشران کتاب ایران با حضور جمعی از مسئولان و ناشران در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد افتتاح شد.آیین افتتاح پانزدهمین نمایشگاه ناشران کتاب ایران جمعه شب با حضور علی صالحی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سعید سرابی مدیر کل اداره فرهنگ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افتتاح پانزدهمین نمایشگاه ناشران کتاب در مشهد

صالحی: نمایشگاه‌های استانی نیاز به بازنگری دارد

فتتاح پانزدهمین نمایشگاه ناشران کتاب در مشهد

پانزدهمین نمایشگاه ناشران کتاب ایران با حضور جمعی از مسئولان و ناشران در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد افتتاح شد.آیین افتتاح پانزدهمین نمایشگاه ناشران کتاب ایران جمعه شب با حضور علی صالحی معاون وزیر فرهنگ  و ارشاد اسلامی سعید سرابی مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، معاون زیارت استانداری و معاون فرهنگی شهرداری، جمعی از اعضای شورای شهر و با حضور جمعی از ناشران در محل نمایشگاه بین المللی مشهد انجام شد.

عباس صالحی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برقرای پلی بین عید غدیر و کتاب و کتاب خوانی توسط علامه امینی عنوان کرد: این ارتباط فرصتی ماندگار و تاریخی است که به شان قلم و پاسداشت غدیر اشاره دارد.

230
فتتاح پانزدهمین نمایشگاه ناشران کتاب در مشهد

نمایشگاه در طول 20 سال

وی ابراز کرد: نمایشگاه های کتاب استانی از سال 1371 در کشور و برای اولین نمایشگاه در استان گیلان و شهر رشت آغاز شد و اکنون بیش از 230 نمایشگاه استانی در دو دهه گذشته برگزار شده است.

صالحی اظهار کرد: می‌توان برگزاری 230 نمایشگاه کتاب در کشور را ارزش و نشان دهنده رشد فرهنگ  دانست و باید دید تا چه حد به اهداف برگزاری این نمایشگاه‌ها نزدیک شده‌ایم.

وی با بیان اینکه در فلسفه برپایی نمایشگاه ها اهداف و فوائد زیادی مطرح شده است عنوان کرد: یکی از این اهداف که کم و بیش توفیقاتی نیز در آن به دست آمده است توسعه ویترین کتاب و گسترش بازار آن و عدالت در توزیع آن است.

فتتاح پانزدهمین نمایشگاه ناشران کتاب در مشهد

برپایی نمایشگاه‌های استانی و کمک به رونق کتاب

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برپایی نمایشگاه‌های استانی کتاب به رونق کتاب و کتاب خوانی کمک کرده و فرهنگ آن را گسترش می‌ دهد.

وی افزود: نمایشگاه‌های کتاب استانی فرصت تعامل بین پنج ضلع حوزه کتاب را فراهم می‌کند که این اضلاع مولفان، ناشران، هنرمندان گرافیک و تصویر گر کتاب، صنعت چاپ و نشر و عوامل دولتی و عمومی است که با عرصه کتاب سر و کار دارند.

صالحی یکی دیگر از فوائد نمایشگاه های استانی را ارتباط مستقیم بین مولد و مخاطب دانست و تاکید کرد: در این فرصت تولیدکننده عرصه کتاب و ناشران می توانند با افکار و عقاید آحاد مخاطبان ارتباط داشته و سرمایه گذاری های فرهنگی خود را در آن راستا انجام دهند.

فتتاح پانزدهمین نمایشگاه ناشران کتاب در مشهد

نمایشگاه‌های استانی کتاب نیاز به باز نگری دارد

وی با بیان اینکه بعد از 20 سال از عمر برپایی نمایشگاه‌های استانی کتاب نیاز به یک باز نگری داریم افزود: باید دست به یک بازسازی و نوسازی در عرصه نمایشگاه‌ها زده شود تا مشخص شود تا چه حد به اهداف اوالیه دست پیدا کرده ایم.

صالحی ابراز کرد: نمایشگاه استانی کتاب یک فرصت فرهنگی و رویداد بزرگی است که می‌تواند در جهت فرهنگسازی کتاب و کتاب خوانی گام بردارد.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از اهداف نمایشگاه‌های استانی کتاب ارتباط بین حوزه کتاب و ظرفیت‌های استانی تولید و نشر کتاب است که پل فعالی بین آنها و فضای کتاب و کتابخوانان ایجاد کند.

فتتاح پانزدهمین نمایشگاه ناشران کتاب در مشهد

توجه به ارتقاء کتاب با نقد دانشجویان و طلاب

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: تنها نباید به سبد مصرف کتاب در خانوار توجه شود بلکه باید به ارتقاء محتوای آن نیز توجه داشت.

وی ابراز کرد: در مشهد با وجود این ظرفیت بالای حوزه و دانشگاه، دانشمندان و دانشجویان و طلاب می توانند در عرصه کتاب فعال بوده و با نقد و تعلیم آثار در جهت ارتقاء محتوا و ترویج شفاهی آنها موثر باشند.

صالحی با اشاره به مسافرت سالانه هزاران نخبه شیعی به مشهد اظهار کرد: ده ها مزیت نسبی برای خراسان در حوزه کتاب وجود دارد و باید در جهت سند توسعه خراسان در فضای حضور نخبگان شیعه با کلان بخش چرخه کتاب ارتباط برقرار کرد.

فتتاح پانزدهمین نمایشگاه ناشران کتاب در مشهد

سعید سرابی مدیرکل اداره فرهنگ ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این مراسم ابراز کرد: امسال 669 ناشر در حوزه های مختلف تخصصی و دانشگاهی، کودک و نوجوان، مذهبی، کمک آموزشی، خارجی و الکترونیک در نمایشگاه حضور دارند.

600 میلیون بن کتاب برای خریداران

وی عنوان کرد: 600 میلیون بن کتاب که 20 درصد توسط حود ناشر و 20 درصد توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی متقبل شده است و در مجموع 40 درصد تخفیف به خریداران داده می‌شود.

سرابی با اشاره به استقبال خوب مردم از نخستین ساعات افتتاح نمایشگاه کتاب اظهار کرد:  730 غرفه در نمایشگاه دایر  است که تا کنون حدود 25 هزار نفر از آن بازدید کرده اند.

فتتاح پانزدهمین نمایشگاه ناشران کتاب در مشهد

مشهد الرضا مرکز دیپلماسی فرهنگی در ایران

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اذعان کرد: خراسان رضوی و به ویژه مشهدالرضا مرکز دیپلماسی فرهنگی در ایران است و باید سعی در رشد روز افزون نمایشگاه های کتاب داشته باشیم چرا که این واقعه از بزرگترین رخداد های فرهنگی به شمار می‌رود.

اعلایی معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: مشهد سالانه میزبان 30 میلیون زائر است که تعداد زیادی از آن ها زائران خارجی هستند.

وی ابراز کرد: امسال درشش ماهه نخست سال 600 هزار نفر زائر خارجی عرب زبان از ملیت های مختلف به زیارت امام رضا(ع) آمده اند.

فتتاح پانزدهمین نمایشگاه ناشران کتاب در مشهد

کتاب و گسترش باور ها ی تشیع

معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: هنوز خیلی کار داریم تا برنامه ریزی مناسبی برای ظرفیت و زمینه موجود برای جذب زائران خارجی را انجام دهیم.

وی تاکید کرد: می توان در جهت گسترش باور های تشیع و اعتقادات نظام با در اختیار گذاردن کتاب برای زائران خارجی برنامه ریزی مناسبی داشت.

علاقه زائران خارجی به آثار مکتوب ایرانی

اعلایی ابراز کرد: سالانه 1.5 میلیون زائر عرب زبان و خارجی به مشهد مسافرت می کنند و برای استفاده از تولیدات مکتوب ایران در جهت ترویج اعتقادات دینی و شیعی علاقه مند هستند که برای نیل به هدف جذب آنها باید به زیر ساخت ها و طرفیت های موجود توجه ویژه شود.

م

فتتاح پانزدهمین نمایشگاه ناشران کتاب در مشهد

حمد سیدی مدیر عامل نمایشگاه بین المللی مشهد هم در این مراسم عنوان کرد: کتاب آرامش جویندگان و تشنگان علم است.

وی ابراز کرد: در نمایشگاه امسال علاوه بر به معرض دید گذاشتن کتاب های حوزه های مختلف با همکاری نهاد های مرتبط نشست ها و همایش های مختلفی در راستای فرهنگ کتاب و کتاب خوانی هم در حاشیه نمایشگاه بر پا می شود.

در پایان مسئولان به همراه هیئت همراه به بازدید از نمایشگاه کتاب رفته و از غرفه های مختلف آن بازدید کردند.

گزارش: محمد ولی طاهری بنکدار

تنظیم: هومن بهلولی