تبیان، دستیار زندگی
مسابقه ویژه اول مهر با عنوان تاثیر تکنولوژی و فن آوری اطلاعات بریادگیری و آموزش از اول مهر ماه در گروه پژوهش های دانش آموزی شبکه اجتماعی تبیان برگزار شد. هدف از برگزاری این مسابقه پژوهشی در موضوع آن بود و همچنین تشویق بیشتر دانش آموزان و معلم ها به....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهرا انصاری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنده های مسابقه ویژه مهر ماه

در گروه پژوهش های دانش آموزی شبکه اجتماعی تبیان

مسابقه ویژه اول مهر با عنوان "تاثیر تکنولوژی و فن آوری اطلاعات بریادگیری و آموزش" از اول مهر ماه در گروه پژوهش های دانش آموزی شبکه اجتماعی تبیان برگزار شد. هدف از برگزاری این مسابقه  پژوهشی در موضوع آن بود و همچنین تشویق بیشتر دانش آموزان و معلم ها به مشارکت در  گروه پژوهش های دانش آموزی شبکه اجتماعی که محیط سالم وعلمی برای تبادل نظر نیز بود.

شرکت کنندگان در بحث ها مشارکت کردند و بعضی از تحقیق ها که به دلیل حجم زیاد امکان بارگذاری در صفحه ی گروه پژوهش های دانش آموزی را نداشتند به ایمیل انجمن ارسال شدند. همین جا از تمام شرکت کننده ها تشکر می کنیم.

از بین تمام شرکت کننده ها مقاله خانم  نیلوفر گل محمدی دبیر مجتمع آموزشی هوشمند خدیجه کبری (س) با عنوان هوشمند سازی مدارس و تاثیرات آن به عنوان مقاله برتر انتخاب شد.

دومین شرکت کننده خانم سیده کیمیا کاووسی دانش آموز کلاس سوم راهنمایی از مدرسه راهنمایی دخترانه غیردولتی سرای دانش (واحد رسالت) با عنوان تاثیر تکنولوژی بر آموزش  است.

سومین شرکت کننده کاربر عزیز گروه در شبکه اجتماعی zkiani هستند ایشان پیگیری بسیار خوبی در بحث ها داشتند و با جدیت تمام مشارکت می کردند. در ادامه قسمت هایی از دو مقاله ای که به عنوان اول و دوم انتخاب شده اند آورده می شود.

برنده های مسابقه ویژه مهر ماه در گروه پژوهش های دانش آموزی شبکه اجتماعی تبیان

در قسمتی از مقاله خانم نیلوفر گل محمدی آمده است :

بر پایه بررسی های كتابخانه ای درباره ی تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر نظام آموزشی (و به طور خاص مدارس) دو رویكرد متفاوت وجود دارد.

برخی معتقدند، اثر فناوری های جدید تدریجی است و صرفاً انتقال برنامه ی درسی سنتی را كارآمدتر می سازد و در واقع، دسترسی به اطلاعات سریع تر می شود.
رویكردی دیگر معتقد است ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات به مدرسه ها، هدف ها و ابزارهای تعلیم و تربیت را به طور اساسی تغییر می دهد.

از این دیدگاه فناوری اطلاعات بر مرزهای ساختاری نظام آموزش سنتی فایق می آید. با این كه موارد بالا از دستاوردهای استفاده از فناوری اطلاعات است، با این حال ساده لوحانه است اگر تصور كنیم ورود فناوری اطلاعات (در جلوه های متفاوت آن: اینترنت، رایانه، چند رسانه ای و ...) به تنهایی باعث انقلاب آموزشی شود.

اگر فرهنگ یاددهی – یادگیری در نظام آموزشی تحول نپذیرد، ورود فناوری های اطلاعاتی نه تنها تحولی ایجاد نخواهد كرد، بلكه به تقویت سنت های محافظه كارانه ی آموزشی منجر خواهد شد. لذا تغییر در مدرسه سنتی به سوی مدرسه هوشمند نیازمند تغییر در نظام آموزش و پرورش كشور می باشد و هیچگاه راه اندازی مدارس هوشمند میسر نخواهد شد مگر ساختار نظام آموزش و پرورش تغییر یابد. این امر نیازمند برنامه ریزی حداقل بیست ساله می باشد. این تغییر می بایست قدم به قدم و با درایت و تفكر باشد.

برنده های مسابقه ویژه مهر ماه در گروه پژوهش های دانش آموزی شبکه اجتماعی تبیان

متن زیر قسمتی از مقاله خانم سیده کیمیا کاوسی است.

دو دهه تجربه علمی با تكنولوژی كامپیوتر و نیز یك دهه پژوهش درباره آن این امكان را می دهد تا بااطمینان زیاد موارد زیر را بیان كرد:

1- هر چند تكنولوژی می تواند تدریس و یادگیری را بهبود بخشد، اما تنها در اختیارداشتن آن موجب بازده آموزشی بهتر نمی شود. اینكه آیا یك مدرسه معین فواید بالقوه تكنولوژی را به دست می آورد یا نه، بستگی به آن دارد كه چه نرم افزارهایی رابرمی گزیند، دانش آموزان به واقع با نرم افزار و سخت افزار كامپیوتری چه كار می كنند، معلمان چگونه یادگیری مبتنی بر كامپیوتر را سازمان داده و از آن پشتیبانی می كنند، و در نهایت اینكه آیا تكنولوژی به اندازه كافی در دسترس قرار دارد؟

2- اگر بخواهیم دانش آموزان با تجربه یادگیری مبتنی بر كامپیوتر به گونه مناسبی درگیرشوند، و اگر بخواهیم مربیان به گونه ای موفق به ایجاد و حمایت از این تجربه ها بپردازند، تحول حرفه ای معلمان پیش از هر اقدامی ضرورت دارد.

3- بنا نهادن یك نظام آموزشی مناسب و تصمیم گیری درباره كاربرد مطلوب تكنولوژی كامپیوتر، انتخاب نرم افزار، حمایت و تحول حرفه ای، پی ریزی تكنولوژی سخت افزار وبه طور كلی، همه مۆلفه های درگیر، نیاز به فرآیند برنامه ریزی كاملاً منسجم دارد.

4- كامپیوتر و تكنولوژی های وابسته پیوسته تغییر می كند، از این رو، برنامه های آموزشی و مۆلفه های ضمنی آنها نیز باید توسعه و تحول مستمر پیدا كنند. با نرخ فزاینده تغییرات تكنولوژی، باید برای استفاده مثبت و مبتكرانه در نظام آموزش پیوسته فرصت های تازه ای ایجاد گردد. این مطلب زیربنای برنامه ریزی آموزشی، تكامل و اصلاح عملكرد كنونی را تشكیل می دهد.

در پایان خاطر نشان می شود، جوایز برندگان با هماهنگی برایشان ارسال خواهد شد.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه کننده : زهرا انصاری

تنظیم: نسرین صادقی