تبیان، دستیار زندگی
آنتی‌اکسیدان‌ها هزار و یک خاصیت دارند و مواد غذایی حاوی این ترکیبات مغذی اسرار طول عمر و سلامتی را در خود نهفته‌اند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آنتی‌اکسیدان‌ها در 8 رنگ


آنتی‌اکسیدان‌ها هزار و یک خاصیت دارند و مواد غذایی حاوی این ترکیبات مغذی اسرار طول عمر و سلامتی را در خود نهفته‌اند.

مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها معمولاً رنگارنگ و خوشمزه هستند. در واقع هیچ عذر و بهانه‌ای برای جذب این ترکیبات مغذی وجود ندارد چون هم خوش‌رنگ و لعاب‌اند و هم خوش‌طعم. با ما باشید تا با رنگین کمانی از آنتی‌اکسیدان‌ها آشنایتان کنیم.

نارنجی

به سلامتی میوه‌ها و سبزیجات نارنجی‌پوش

کدوحلوایی، هویج، انبه و سیب‌زمینی شیرین قوی‌ترین‌های نارنجی‌پوش‌ها هستند. رنگ نارنجی نشان از میزان بالای کاروتنوئیدها دارد. این ترکیبات آنتی‌اکسیدانی برای قوه‌ی بینایی و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها موثرند. انبه یکی از این میوه‌های نارنجی بسیار خوشمزه و مفید محسوب می‌شود. سبزیجاتی مانند کدو حلوایی، هویج و سیب‌زمینی شیرین نیز جزو بهترین سبزیجات مغذی برای زمستان می‌باشند. می‌توانید این سبزیجات را به خورش‌ها و سوپ‌هایتان اضافه کرده و از خواص آن‌ها استفاده کنید.

آلو قرمز

به رنگ آسمان به صرف آنتی‌اکسیدان

میوه‌های کوچک آبی رنگ مانند آلو، بلوبری و غیره سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند.

در بین این میوه‌های آبی رنگ بلوبری حاوی بیش‌ترین میزان آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشد. امیدواریم هر چه زودتر این میوه را در بازار میوه‌ی ایران هم ببینیم.

قرمزها

سرخ جامه‌های پر خاصیت

وقتی صحبت از قرمزپوش‌ها می‌شود یاد توت‌فرنگی، تمشک، انگور و زغال‌اخته زنده می‌شود. این میوه‌ها قهرمانان آنتی‌اکسیدانی هستند. شاید به نظرتان این میوه‌های خوش‌رنگ خیلی کوچک به نظر برسند اما همین میوه‌های ریز دنیایی از آنتی‌اکسیدان‌ها و آنتوسیانین‌ها را در خود جمع کرده‌اند. زمستان هم که می‌شود می‌توانید به انار قرمزپوش اعتماد کنید. این میوه‌ی سخت‌پوست با آن دانه‌های قرمز و طعم شیرین و کمی ترش منبع فوق‌العاده‌ی آنتی‌اکسیدان‌هاست.

سیر و پیاز

سفیدپوش‌ها را فراموش نکنید

پیاز سفید، پیازچه، تره‌فرنگی و سیر جزو سفیدپوش‌هایی هستند که حاوی ترکیبات مفید برای پیشگیری از برخی از سرطان‌ها می‌باشند. سعی کنید غذاها و سالادهایتان را پر از این سبزیجات بکنید.

حتما در آشتان تره‌فرنگی بریزید. خلاصه اینکه آشپزخانه را پر از بوی پیاز داغ و سیر بکنید.

کدوحلوایی، هویج، انبه و سیب‌زمینی شیرین قوی‌ترین‌های نارنجی‌پوش‌ها

هستند. رنگ نارنجی نشان از میزان بالای کاروتنوئیدها دارد. این ترکیبات آنتی‌اکسیدانی برای قوه‌ی بینایی و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها موثرند

سبزیجات سبز رنگ

سبزها در بشقاب

سبزیجات سبز مانند اسفناج، نخودفرنگی، لوبیا سبز، بروکلی و غیره سرشار از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند لوتئین‌ها هستند. ترکیباتی که از ابتلا به بیماری‌های چشمی مانند دژنراسیون ماکولای مربوط به پیری جلوگیری می‌کنند. علاوه بر این سبزیجات باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و شما را در برابر بیماری‌های دیگر مصون نگه می‌دارند.

شکلات تیره

سیاه: کاکائو آی کاکائو

کاکائو سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست. برای همین هم می‌گوییم در انتخاب شکلات سیاه دقت کنید و شکلات‌هایی انتخاب کنید که درصد کاکائوی آن‌ها بالاتر باشد. به خاطر اینکه میزان آنتی‌اکسیدان شکلات سیاه بیشتر از شکلات‌های سفید و شیری است. توصیه می‌کنیم روزی یک مربع شکلات سیاه میل کنید تا هم پوستتان تقویت شود و هم اینکه ایمنی بدنتان در برابر بیماری‌ها بالا برود. علاوه بر این‌ها شکلات سیاه افسردگی و دل‌مُردگی را از شما دور خواهد کرد.

زردچوبه

زردی زردچوبه

زردچوبه یکی از ادویه‌های خوش‌طعم و خوش‌رنگی است که خواص زیادی هم دارد. نتایج پژوهش‌هایی که روی حیوانات آزمایشگاهی انجام شده نشان می‌دهد زردچوبه نقش موثری در پیشگیری از سرطان‌ها دارد.

توصیه می‌کنیم خورش‌ها، سس‌ها و کلا غذاهایتان را به عطر و طعم زردچوبه مزین کنید.

چای سبز

سیاه و سبز: طعم خوش چای داغ

درست است که میزان آنتی‌اکسیدان‌های چای سبز بیشتر از چای سیاه است اما معنی‌اش این نیست که چای سیاه آنتی‌اکسیدان کمی دارد. واقعیت این است که میزان آنتی‌اکسیدان چای بیشتر از رنگ آن به عوامل دیگری هم بستگی دارد مانند زمینی که چای در آن کشت می‌شود، مدت زمان دم کردن چای، دمای آب، شیوه‌ی نگهداری برگ‌های خشک چای و غیره. در هر حال توصیه می‌کنیم هر روز خودتان را با نوشیدن چای سبز و سیاه گرم و شاد و سرحال کنید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

آنتی اکسیدان و دیگر هیچ

لوتئین، سلطان آنتی‌اکسیدان‌ها

آنتی اکسیدان ها: خداحافظ سندروم متابولیک و چاقی

اسید آلفالیپوئیک؛ آنتی اکسیدانی با قابلیت‌های فراوان

آنتی اکسیدان شما را باهوش تر می‌کند

معرفی 5 آنتی اکسیدان مهم

نقش مواد غذایی آنتی اکسیدانی در سلامتی بدن

جلوگیری از بیماری‌ها با آنتی اکسیدان‌ها

پوستی زیبا با مصرف آنتی اکسیدان‌ها

ضرورت مصرف آنتی اکسیدان‌ها در تالاسمی

نقش ویتامین‌های آنتی اکسیدانی در ورزش

اثر آنتی اکسیدان‌های عسل

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.