تبیان، دستیار زندگی
در این جلسه می خواهیم جعبه اصلی دستگاه را ساخته و منبع نور، موتور و صفحه دوار را درون آن نصب نماییم....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استروبوسکوپ – جلسه چهارم

اهداف:

ساخت جعبه دستگاه، نصب لامپ و موتور

وسایل لازم: چوب، اره، میخ، دریل، چسب چوب، مته گردبر، لامپ هالوژن

ساخت جعبه:

پس از ساختن صفحه مدور و نصب آن بر روی موتور، در این جلسه می خواهیم جعبه اصلی دستگاه را ساخته و منبع نور، موتور و صفحه دوار را درون آن نصب نماییم.

به نظر شما بهتر است جعبه از چه جنسی ساخته می شود؟ فلز، پلاستیک یا چوب؟

اگر جعبه از فلز ساخته شود، وزن دستگاه بسیار بالا خواهد رفت. ساخت جعبه فلزی نیز کار ساده ای نخواهد بود.

استفاده از پلکسی گلاس نیز برای این کار مناسب نمی باشد زیرا منبع نور و ترانس تغذیه دستگاه حرارت زیادی تولید می کنند و امکان ذوب شدن جعبه وجود خواهد داشت. ساده ترین و مطمئن ترین راه برای ساخت جعبه، استفاده از چوب می باشد. با توجه به دلیل شرایط کاری دستگاه، نئوپان گزینه مناسبی برای ساخت جعبه می باشد. اولین گام برای ساخت جعبه، مشخص نمودن ابعاد آن می باشد.

جعبه باید به اندازه ای باشد که صفحه گردان بتواند به راحتی درون آن نصب گردد. برای مثال اگر قطر صفحه گردان را 20 سانتی متر در نظر گرفته اید، ابعاد جعبه می تواند 30×30×30  سانتی متر باشد.

حال اندازه ی هر وجه این قوطی را محاسبه نمایید. دقت کنید که نئوپان 16 میلی متر ضخامت دارد که در محاسبه ابعاد هر وجه باید منظور شود.

برای مثال اگر بخواهید جعبه شما در انتهای ساخت 30×30×30 سانتی متر شود، ابعاد هر وجه به صورت زیر خواهد بود:

بالا و پایین: 30×30 سانتی متر

جلو و عقب:8/26 × 30 سانتی متر

طرفین: 8/26 × 8/26 سانتی متر

شما به عنوان طراح می توانید ابعاد جعبه را طبق نظر خود طراحی نمایید. پس از اینکه ابعاد دقیق هر وجه را به دست آوردید، آن ها را به نجار بدهید تا وجوه جعبه را برای شما برش بزند. در صورت داشتن امکانات برای برش چوب بهتر است کاربرش چوب را خودتان انجام دهید.

استروبوسکوپ، جلسه چهارم

پس از آماده شدن وجوه جعبه باید کار ساخت جعبه را شروع نمایید. برای چسباندن نئوپان ها به هم و ساخت جعبه می توان از چسب یا میخ استفاده نمود ولی ما به شما توصیه می کنیم برای بالا بردن استحکام جعبه هم از چسب و هم از میخ استفاده نمایید.

برای این منظور ابتدا محل اتصال قطعات نئوپان به هم را مشخص کنید و به آن محل چسب چوب بمالید. سپس دو قطعه را بر روی هم قرار دهید.

استروبوسکوپ، جلسه چهارم

و سپس بعد از تنظیم لبه های کار، به وسیله میخ آن ها را به هم محکم کنید. مشکلی که احتمالا هنگام ساخت جعبه به آن برخواهید خورد، کج شدن میخ ها می باشد. برای غلبه بر این مشکل، ابتدا محل هایی که می خواهید میخ بزنید را مشخص نموده و قبل از زدن میخ، بوسیله یک مته نازک (شماره 1) این محل ها را سوراخ نمایید و سپس میخ را با چکش به درون این سوراخ ها هدایت نمایید.

استروبوسکوپ، جلسه چهارم

تمامی وجوه به غیر از وجه بالایی را به همین صورت به هم متصل نمایید. وجه بالایی درب دستگاه می باشد و لازم است به صورت متحرک نصب گردد تا امکان دسترسی به داخل جعبه برای انجام تعمیرات و یا ... فراهم گردد.

پس از ساخت جعبه، باید مجموعه موتور و صفحه دوار را بگونه ای داخل جعبه نصب نمایید که صفحه موازی با وجه جلویی دستگاه باشد و با آن حدود 1 سانتی متر فاصله داشته باشد.

استروبوسکوپ، جلسه چهارم

نصب موتور :

برای نصب موتور می توانید با استفاده از امکانات موجود، یک پایه کمکی ساخته و موتور را بر روی آن نصب نمایید. دوباره باید موتور را به نحوی نصب نمایید که صفحه در حال چرخش با وجه جلویی موازی باشد و از آن حدود 2 سانتی متر فاصله داشته باشد.

پس از نصب موتور و صفحه دوار، باید سوراخی برای خروج نور از دستگاه تعبیه نمایید. صفحه دوار را به گونه ای قرار دهید که سوراخ آن در بالاترین حالت قرار گیرد، در این حالت سوراخ خروجی نور از جعبه باید هم راستا و هم اندازه سوراخ موجود بر روی صفحه دوار باشد.

پس از تعیین موقعیت و اندازه این سوراخ آن را بر روی وجه جلویی جعبه ایجاد نمایید. برای سوراخ زدن می توانید از اره های گردبر نجاری ها استفاده نمایید.

این اره ها بر روی دریل نصب می گردند و به سادگی می توانند سوراخ مورد نظر شما را ایجاد کنند.

استروبوسکوپ، جلسه چهارم

اره گرد بر

نصب منبع نور:

آخرین مرحله نصب منبع نور (لامپ هالوژن) می باشد. لامپ نیز باید با سوراخ موجود بر روی جعبه و سوراخ موجود بر روی صفحه دوار، هم راستا باشد و با صفحه دوار حدود نیم تا 1 سانتی متر فاصله داشته باشد.

استروبوسکوپ، جلسه چهارم

در جلسه آینده ساخت بخش الکترونیکی دستگاه را آموزش خواهیم داد.

تکلیف:

از نحوه نصب موتور و لامپ به درون جعبه ساخته شده عکس بگیرید و برای ما ارسال کنید.

محل بازدید/ اردو/ خرید: برای آشنایی بیشتر با روش مناسب ساخت جعبه می توانید به یک نجاری مراجعه نموده و از نزدیک با مراحل کار آشنا شوید.

منابع مطالعه: --------------------------------------

استروبوسکوپ، جلسه اول

استروبوسکوپ، جلسه دوم

استروبوسکوپ، جلسه سوم

استروبوسکوپ، جلسه چهارم

استروبوسکوپ، جلسه پنجم

استروبوسکوپ، جلسه ششم

استروبوسکوپ، جلسه هفتم

استروبوسکوپ، جلسه هشتم

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم: یگانه داودی