تبیان، دستیار زندگی
معرفی چند کتاب که به تازگی با موضوع دینی وارد بازار نشر شده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این کتاب های دینی


معرفی چند کتاب که به تازگی با موضوع دینی وارد بازار نشر شده اند.

پیام غدیر

پیام غدیر

در ظهر روز هجدم ذی‌الجحه سال دهم هجری، دومین حادثه بزرگ تاریخ اسلام پس از بعثت پیامبر اکرم (ص) رقم خورد و ولایت و امامت به عنوان یکی از مبانی و اصول اولیه و اساس باور مسلمانان آنچنان اهمیتی یافت که خدای تعالی ولایت علی (ع) را در ردیف کلمه توحید و به عنوان دژ محکم و استوار معرفی کرد.کتاب «پیام غدیر» نوشته علی‌اکبر اشعری که به تازگی پانزدهمین چاپ آن روانه بازار کتاب شده است نیز روایتی است خواندنی از این ماجرا که در بخش نخست خود با یک خطبه کمتر شنیده شده از حضرت علی (ع) آغاز می‌شود؛‌ خطبه‌ای که حضرت علی در تنها جمعه‌ای از عمر خویش که مصادف با روز عید غدیر خم نیز بود قرائت کرد که متن و ترجمه استاد محمدرضا حکیمی بر آن زینت‌بخش مقدمه این کتاب است.روایت اشعری از حادثه غدیر در ادامه این کتاب با بیان شرح و موقعیت منطقه جحفه و غدیر خم که در آن پیامبر اکرم (ص) خطبه خویش را خواندند، آغاز می‌شود و در ادامه متن عربی ـ فارسی خطبه پیامبر در این روز به طور کامل در کتاب درج شده است.شرح ماجراهای رخ داده پس از قرائت خطبه پیامبر از جمله نوع مواجهه خلفا با این واقعه و نیز میزان استقبال مردم از بیان پیامبر اکرم (ص) در مورد وصی و امام جامعه پس از خود نیز در ادامه مطالب این کتاب و به شکل زیبایی تدوین شده است.ماجرای سروده شدن شعری از سوی حسان، برای این واقعه نیز از موضوعات قابل توجه دیگری است که نویسنده این کتاب در ادامه دست به نقل آن زده است.بخش دوم این کتاب به شرح اشعری بر پیامی می‌پردازد که حادثه غدیر منشاء آن است. اشعری در این بخش از کتاب موضوعاتی از جمله شناخت دقیق حقایق مطرح در کلام الهی،‌ گرو بودن قبولی اعتقاد به توحید به التزام به ولایت،‌ مطرح شدن امامت و رهبری به عنوان یکی از اصول اساسی اسلام برای طرح دولت اسلامی و معرفی الگوی کامل رهبر اسلامی را در زمره پیام‌های غدیر معرفی می‌کند.اشعری در ادامه این کتاب پس از شرح خطبه غدیر در بیان امام رضا (ع) به شرح آداب گرامیداشت عید غدیر می‌پردازد.کتاب پیام غدیر در قطع پالتویی، شمارگان 2000 نسخه و قیمت 3 هزار تومان منتشر شده است.

سلوک اخلاقی

سلوک اخلاقی از نگاه ائمه(ع)

کتاب «سلوک اخلاقی» (طرح‌های روایی) نوشته امیر غنوی با هدف بررسی طرح‌هایی از مراحل سلوک که در روایات ائمه(ع) به آن‌ها اشاره شده است، از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده.این کتاب با هدف فراهم آوردن بستر مناسب برای تحقیقات بعدی در حوزه نظام‌های دینی به‌ویژه نظام اخلاقی اسلام نوشته شده است. همچنین ارایه مقدمه‌ای برای ارایه روایات اخلاقی در فصل‌های جداگانه و ارایه موسوعه‌ای منسجم همراه با سیر بحث نظام اخلاقی اسلام،‌ از دیگر اهداف نگارش این اثر است.موسوعه‌هایی مانند بحار، وافی و مستدرک در گذشته و الحیاة، میزان‌الحکمه و ینابیع‌الحکمه در دوره معصر، به تدوین و تنظیم احادیث نیز اهتمام داشته‌اند اما در ارایه جداگانه این مجموعه‌ها، واژه‌های کلیدی یا عنوان‌های اتخاذ شده از متن روایات بیشتر مورد توجه بوده و روایات بر اساس ترتیب مباحث اخلاقی فراهم نیامده‌اند.کتاب سلوک اخلاقی(طرح‌های روایی) اثری است که به بررسی طرح‌هایی از مراحل سلوک که در روایات معصومان به آن‌ها اشاره شده است، می‌پردازد. این طرح برگرفته از سه الگوی روایی درجات اسلام، درجات زهد و مناجات خمسه عشر است که در این طرح‌ها، افزون بر اثبات صدور، تحلیل محتوای روایات و ترسیم طرح‌واره سلوک، ساختار اندیشه اخلاقی اسلام از سه زاویه گوناگون و با سه برش متفاوت ارایه شده است. این کتاب از چهار بخش با عنوان‌های اندیشه دینی و مراحل سلوک، درجات اسلام، درجات زهد و مناجات خمسه عشر تشکیل شده است. کتاب سلوک اخلاقی(طرح‌های روایی) با شمارگان هزار نسخه، در 421 صفحه و به قیمت 190 هزار ریال به‌تازگی از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.

 زینب (س) زینت خلقت

زینب (س) زینت خلقت

کتاب «زینب (س) زینت خلقت» در قالب یک اثر تالیفی پژوهشی به قلم پروین گرامی به تازگی توسط موسسه منتشران اندیشه چاپ شده است.  موسسه منتشران اندیشه بیشتر به انتشار آثار مربوط به حوزه ترجمه و مرتبط با این موضوع اشتغال دارد، اما کتاب‌هایی را در حوزه تالیف نیز منتشر می‌کند که کتاب جدیدی با محوریت شخصیت حضرت زینب (س) یکی از این کتاب‌هاست.پروین گرامی نویسنده کتاب «زینب (س) زینت خلقت» گفت: این کتاب در 5 فصل جمع شده است که فصل اول آن توضیح کوتاه درباره نامگذاری حضرت زینب (س) و معنای لغوی نام ایشان است. القاب و تشریح صفات شخصیتی حضرت زینب (س) موارد دیگری است که در ادامه کتاب درج شده‌اند. یکی از صفات بارز و مهمی که در این شخصیت دیدم، ولی در کتاب‌ها به آن اشاره نشده است، پذیرش ولایت از سوی حضرت زینب (س) بوده است. این بحث در سایت‌های اینترنتی و سخنرانی‌ها زیاد مطرح می‌شود، اما در کتاب‌های مربوط به این شخصیت چندان که باید مطرح نشده است.

«پیام غدیر» نوشته علی‌اکبر اشعری روایتی است خواندنی از ماجرای غدیر که در بخش نخست خود با یک خطبه کمتر شنیده شده از حضرت علی (ع) آغاز می‌شود؛‌ خطبه‌ای که حضرت علی در تنها جمعه‌ای از عمر خویش که مصادف با روز عید غدیر خم نیز بود قرائت کرد که متن و ترجمه استاد محمدرضا حکیمی بر آن زینت‌بخش مقدمه این کتاب است.

بررسی همه‌ جانبه از زندگی و سیره پیامبر اسلام(ص)

کتاب «حیات،‌ حکمت و حکومت پیامبر اعظم(ص)» با هدف بررسی ابعاد مختلف زندگی پیامبر اسلام منتشر شد. این کتاب که نوشته جمعی از نویسندگان است، قصد دارد با نگاهی جامع‌ به زندگی رسول خدا(ص) ضمن بررسی ابعاد مختلف شخصیت،‌ زندگی، سیره و حکومت پیامبر اکرم(ص) حکمت برخی اقدامات آن حضرت(ص) را بیان کند.کتاب حیات، حکمت و حکومت پیامبر اعظم(ص) در 13 بخش مطالب متعددی را از زندگانی پیامبر(ص) بیان می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان به فرازمندی حیات نبوی تا عهد مدنی،‌ پیامبر(ص) و قرآن، بررسی مقایسه‌ای گزارش‌های سیره نبوی با قرآن،‌ دگرگونی‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شهر مکه تا عصر نبوی،‌ تحول ساخت شهری مدینه و پذیرش مرکزیت در عهد نبوی،‌ روابط اجتماعی در مدینه عر نبوی با تاکید بر نقش پیامبر(ص)، حضور سیاسی جوانان در حکومت رسول خدا(ص) و نقش زنان در حکومت پیامبر(ص) اشاره کرد.همچنین سیره نظامی پیامبر(ص)،‌ سیره امنیتی رسول خدا(ص)،‌ حکمت ازدواج‌های پیامبر اسلام(ص)،‌ حجاب در عصر رسول خدا(ص)،‌ اخلاق خانوادگی پیامبر(ص)،‌ بهداشت فردی در سیره نبوی، ‌مناسبات پیامبر(ص) و یهود،‌ روابط پیامبران با مسیحیان، صائین و زرتشتیان در عصر نبوی، از دیگر بخش‌های تشکیل‌دهنده این کتاب به شمار می‌آیند.چاپ نخست کتاب حیات، حکمت و حکومت پیامبر اعظم(ص) با شمارگان یک هزار و 400 نسخه در 684 صفحه و به بهای 250 هزار ریال از سوی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است.

خط روشن

خط روشن

کتاب خط روشن تألیف محمد‌حسین مشکوری منتشر شد. این کتاب در 9 فصل نگارش شده که مطالب آن گزیده‌ای از مجموعه «الغدیر» نوشته علامه امینی است که توسط «محمد‌حسین مشکوری» گرد‌آوری شده. فصول 9‌گانه این کتاب عبارت است از واقعه غدیر خم، غدیر در آیینه قرآن، عید غدیر در اسلام، حدیث غدیر، علی(ع) در قرآن، آیه ولایت، آیات تطهیر و مودت، نقش معاویه در انحراف امت، شعر و شعرای غدیری. این کتاب در 206 صفحه، 5 هزار نسخه و قیمت 9 هزار تومان توسط انتشارات دفتر نشر معارف منتشر شده است.

آفتاب در مصاف

علل و ابعاد حادثه عاشورا در بیانات مقام معظّم رهبری

همزمان با نزدیک شدن به ایام محرم کتاب «آفتاب در مصاف» علل و ابعاد حادثه عاشورا برگرفته از بیانات حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه العالی) رهبر معظّم انقلاب اسلامی توسط دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظّم رهبری منتشر شد.این کتاب در 1040 صفحه شامل مجموعه تمام گفتارها و مطالب  معظم‌له از سال 1357 تا 1390 درباره‌ وجود مقدس امام حسین (علیه‌السلام)‌ و تحلیل وقایع پیش و پس از عاشورای سال 61 هجری  است که به روش سیر تاریخی تدوین شده است.بهره‌ گیری از فهرست تفضیلی و موضوعی، نمایه لفظی، نمایه آیات، نمایه روایات، نمایه کلمات بزرگان و کتابنامه جامع و همچنین ارائه مستندات کتاب در قالب لوح فشرده به همراه کتاب از ویژگی‌های بارز و منحصر به فرد این مجموعه است.این اثر در قالب کتاب مرجع به گونه‌ای سامان یافته که بتواند مبنای پژوهش محققان این حوزه قرار گیرد، تا با مراجعه به آن بتوانند با توجه به دیدگاههای رهبری در این موضوع تحقیقات خود را گسترش دهند.

فرآوری: منیژه خسروی

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منابع: مهر/فارس/ایبنا