• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 1768
  • شنبه 1392/8/4
  • تاريخ :

ازدواج دختر باکره

ازدواج ساده

اینکه احتیاط واجب را به چه مرجعی می توان رجوع کرد به این صورت است که هر جایی مرجع تقلید در مورد مساله ای احتیاط واجب نموده باشد، مقلد یا باید به همان نظر عمل کند، و یا به مرجع اعلم یا مساوی جایز التقلید بعدی رجوع کند و اگر او هم همان احتیاط واجب را داشت، باز هم به مرجع رتبه بعدی و... تا جایی که به مجتهد جایز التقلیدی برسد که نظر او مثلا بر احتیاط مستحب یا اباحه هست و به نظر او عمل نماید.


در مورد ازدواج دختر باکره، مشهور فقهای زنده و حاضر، فتوا یا احتیاط واجب به لزوم اذن پدر (و در صورت فقدان پدر، اذن جد پدری) دارند. (اینکه احتیاط واجب را به چه مرجعی می توان رجوع کرد به این صورت است که هر جایی مرجع تقلید در مورد مساله ای احتیاط واجب نموده باشد، مقلد یا باید به همان نظر عمل کند، و یا به مرجع اعلم یا مساوی جایز التقلید بعدی رجوع کند و اگر او هم همان احتیاط واجب را داشت، باز هم به مرجع رتبه بعدی و... تا جایی که به مجتهد جایز التقلیدی برسد که نظر او مثلا بر احتیاط مستحب یا اباحه هست و به نظر او عمل نماید.)

به طور کلی در این که در ازدواج (دائم یا موقت) دختر باکره ای که به حد بلوغ رسیده و رشیده است، (یعنی مصلحت خود را تشخیص می دهد)، اذن پدر شرط است یا نه، پنج نظر هست:

1) اذن پدر لازم است.(آیات عظام: امام خمینی، سیستانی (البته آیة الله سیستانی در دختری که متصدی امور زندگی خویش باشد اذن پدر را بنا بر احتیاط واجب لازم می‌داند نه به فتوا)، شبیری زنجانی، تبریزی، نوری همدانی)

2) بنا براحتیاط واجب اذن پدر لازم است. (آیات عظام: خامنه ای، مکارم شیرازی، اراکی، خوئی، گلپایگانی، فاضل لنکرانی، صافی، وحید خراسانی) (توضیح المسائل مراجع، ج2، مسئله2376؛ و رساله آیة الله وحید خراسانی، مسئله 2385؛ و سوال تلفنی از دفتر آیة الله خامنه ای در قم و دفتر آیة الله نوری همدانی)

3) تکلیفاً لازم است، یعنی اگر بدون اذن پدر عقد خوانده شود عقد صحیح است، ولی فردی که باید اجازه می‌گرفت و نگرفته، معصیت کار است. (مرحوم آیة الله بهجت ره).

4) اذن پدر لازم نیست ولی خوب است رعایت شود. (آیة الله سید صادق روحانی، سوال حضوری از محضر ایشان، و آیة الله گرامی، توضیح المسائل، مسئله2603)

5) گروهی نیز معتقدند که در عقد دائم اذن لازم نیست، ولی در عقد موقت لازم است.

سوال: دختر باکره ای را که پدر ندارد باید از چه کسی در ازدواج دائم و موقّت (اگر مفسده ای برای او نباشد) اذن بگیرد؟

آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):

اگر جدّ پدری داشته باشد امر ازدواج او با جدّ پدری است و گرنه خودش مستقل در اتخاذ تصمیم در این پاره است.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

 

آیة الله فاضل لنکرانی(ره):

با اجازه پدر بزرگ پدری او، و اگر وجود ندارد اجازه کسی لازم نیست. بلکه می تواند با مشورت اطرافیان خیرخواه خود اقدام به ازدواج کند.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

سوال: آیا برای ازدواج غیر باکره اذن پدر یا جدّ پدری لازم است؟

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):

برای ازدواج غیر باکره که قبلاً ازدواج کرده و اکنون شوهر ندارد و عده او نیز به پایان رسیده اذن پدر لازم نیست.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

 

آیة الله فاضل لنکرانی(ره):

خیر.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

فرآوری: آمنه اسفندیاری 

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

سایت اسک قرآن

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم

اگر در خصوص این موضوع سوالی داشتید، به مشاوره تبیان مراجعه نمایید .
ازداوج دائم و موقّت مسلمان با کافر غیر اهل کتابی

ازداوج دائم و موقّت مسلمان با کافر غیر...

ازدواج زن و مرد مسلمان در موارد زیر چه حکمی دارد؟ الف) ازدواج دائم و موقت مرد مسلمان با زن کافر غیر اهل کتاب ب) ازدواج دائم و موقت زن مسلمان با مرد کافر غیر اهل کتاب
ازدواج کنیم یا مجرد بمانیم؟

ازدواج کنیم یا مجرد بمانیم؟

ازدواج یک امر پسندیده است که مطابق طبیعت، فطرت، شرع، عقل، حافظ بقای نسل، پاکی نسل، سنت رسول اکرم (ص)، امر مقدس، نشاط بخش و نشانه ی خدا است.
قرآن و اهداف و آثار ازدواج

قرآن و اهداف و آثار ازدواج

یكی از بناهای پر اهمیت اجتماع، ازدواج است در این ‏واحد‎ ‎اولیه اجتماعی سنگ بنای تعلیم و تربیت نهاده می‌شود و انسان در ‏عرصه ازدواج به ...‎ ‎آرامش و تكامل می‌رسد‎
UserName