تبیان، دستیار زندگی
NSA در بازه ی زمانی دو هفته ‌ای در تابستان سال 2012 ارتباطات موبایلی رئیس‌ جمهور کنونی مکزیک و 9 نفر از نزدیکانش را تحت کنترل داشته ‌است. برای شناسایی افراد وابسته به انریکه پنا نیتو از نرم‌ افزاری ویژه استفاده شده‌ و هریک از این افراد نیز به صورت مجزا تح
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رییس جمهور مکزیک مورد سرقت قرار گرفت!


NSA در بازه ی زمانی دو هفته ‌ای در تابستان سال 2012 ارتباطات موبایلی رئیس‌ جمهور کنونی مکزیک و 9 نفر از نزدیکانش را تحت کنترل داشته ‌است. برای شناسایی افراد وابسته به انریکه پنا نیتو از نرم‌ افزاری ویژه استفاده شده‌ و هریک از این افراد نیز به صورت مجزا تحت نظر قرار گرفته ‌اند.

اشپیگل با بازبینی و بررسی دقیق اسناد منتشر شده توسط ادوارد اسنودن دریافت که دولت آمریکا سرور ایمیل دولتی را برای استراق سمع ارتباطات رئیس‌ جمهور پیشین مکزیک، فیلیپ کالدرون هک کرده‌است. براساس گزارش Cnet، آژانس امنیت ملی آمریکا،‌NSA، با هک کردن سیستماتیک سرور ایمیل و حساب کاربری رئیس‌ جمهور پیشین مکزیک مکالمات و ارتباطات دولت مکزیک را تحت نظر داشته ‌است.

جاسوسی

در واقع این دامنه ایمیل که توسط دیگر اعضای کابینه مکزیک نیز مورد استفاده قرار داشت حاوی ارتباطات دیپلماتیک، اقتصادی و سیاسی بوده و هست. هک ایمیل فلیپ کالدرون توسط بخشی از این سازمان به نام TAO انجام گرفته‌ است و به گفته اشپیگل،‌این ایمیل منبعی پربار از اطلاعات بوده ‌است.

NSA در بازه ی زمانی دو هفته ‌ای در تابستان سال 2012 ارتباطات موبایلی رئیس‌ جمهور کنونی مکزیک و 9 نفر از نزدیکانش را تحت کنترل داشته ‌است. برای شناسایی افراد وابسته به انریکه پنا نیتو از نرم‌ افزاری ویژه استفاده شده‌ و هریک از این افراد نیز به صورت مجزا تحت نظر قرار گرفته ‌اند. (آژانس امنیت ملی آمریکا یکی از سازمان‌های دولتی آمریکا است که زیر نظر وزارت دفاع آمریکا اداره می ‌شود. این سازمان در نوامبر سال 1952 و با دستور هری ترومن، رئیس ‌جمهور وقت، تشکیل شد و وظیفه رسمی آن نظارت بر فعالیت‌ های مخابراتی، ارتباطاتی و ماهواره ‌ای و کشف رمز در آمریکا است.)

NSA به طور کلی 85 هزار و 489 پیامک که برخی از آنها توسط شخص پنا نیتو رئیس ‌جمهوری کنونی مکزیک ارسال شده بودند را بازخوانی کرده‌ است NSA .اظهار‌نظر درباره اتهامات وارد شده به این آژانس در اشپیگل را نپذیرفت و اعلام کرد لزومی ندارد این آژانس به هر نوع اتهام به فعالیت‌های جاسوسی پاسخ دهد و دولت آمریکا در راستای سیاست‌ های خود اطلاعات محرمانه‌ خارجی که دیگر کشورها نیز به آنها دسترسی دارند را جمع ‌آوری می ‌کند. این آژانس با تاکید بر سخنان اوباما در دفاع از برنامه‌ های جاسوسی NSA در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اعلام کرد درحال بازبینی شیوه‌ های جمع ‌آوری اطلاعات است تا بتواند میان نگرانی ‌های مشروع امنیتی و نگرانی از تجاوز به حریم خصوصی کاربران و هم ‌پیمانان تعادل برقرار کند.

به طور کلی 85 هزار و 489 پیامک که برخی از آنها توسط شخص پنا نیتو رئیس ‌جمهوری کنونی مکزیک ارسال شده بودند را بازخوانی کرده‌ است NSA .اظهار‌نظر درباره اتهامات وارد شده به این آژانس در اشپیگل را نپذیرفت و اعلام کرد لزومی ندارد این آژانس به هر نوع اتهام به فعالیت‌های جاسوسی پاسخ دهد و دولت آمریکا در راستای سیاست‌ های خود اطلاعات محرمانه‌ خارجی که دیگر کشورها نیز به آنها دسترسی دارند را جمع ‌آوری می ‌کند

حائز اهمیت آن که "باراک اوباما" به تازگی از برنامه‌ های جاسوسی NSA به عنوان ابزاری ضروری برای مقابله با تروریسم دفاع کرد و با وجود قانونی نامیدن فعالیت ‌های این آژانس، چهار طرح پیشنهادی را برای رفع نگرانی کاربران داخلی و خارجی از نقض حریم خصوصی‌ شان برشمرد.

این در حالی است که چندی پیش وب سایت روزنامه لوموند فرانسه طی گزارشی اعلام کرد  آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) به طور مخفیانه اطلاعات مربوط به مکالمات تلفنی ده‌ها هزار نفر از ساکنان فرانسه را جمع آوری می ‌کرده است. لورن فابیوس، وزیر خارجه فرانسه می ‌گوید: "ما حدود چهار ماه قبل درباره این موضوع هشدارهایی دریافت کردیم و همان زمان به شدت نسبت به آن واکنش نشان دادیم. البته روشن است که باید اقدامات بیشتری انجام بدهیم. چنین رفتارهایی که حریم خصوصی افراد را نقض می‌کنند، بین کشورهای متحد کاملا غیرقابل قبول است. ما باید فورا نسبت به عدم تکرار چنین رفتارهایی اطمینان پیدا کنیم." گزارش لوموند بر اساس اطلاعاتی تنظیم شده است که ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق اداره اطلاعات مرکزی آمریکا (سی آی ای) و سازمان امنیت ملی آمریکا افشا کرده است.

اشپیگل

"اشتفان گروبه"، گزارشگر یورونیوز از واشنگتن می ‌گوید: "اینجا در آمریکا هنوز هیچ یک از مقام‌های عالی رتبه دولت در این باره واکنشی نشان نداده ‌اند. هرچند کاملا واضح است که این رخداد، باعث شرمساری دولت شده است. مخصوصا اگر توجه کنیم که روابط آمریکا و فرانسه در سال‌ های اخیر بهبود یافته بود. نباید از یاد ببریم که فرانسه تنها کشور قدرتمند اروپایی بود که چند هفته قبل برای حمایت از آمریکا در دخالت نظامی در سوریه اعلام آمادگی کرده بود. طنز ماجرا اینجا است که باراک اوباما قول داده بود که دولت او شفافترین دولت در تاریخ آمریکا خواهد بود. اما حالا او باید عملیات امنیتی را مدیریت کند که از نظر سیاسی، قانون اساسی و اخلاقی می توان به آن تردیدهای جدی وارد کرد. اما شاید برای باراک اوباما بزودی موقعیت تازه ای فراهم شود که بتواند آژانس امنیت ملی (ان اس ای) را متحول کند. این موقعیت با کناره گیری مدیر این سازمان مهیا می‌شود. او می ‌تواند کسی را به ریاست این سازمان منصوب کند که نسبت به حفاظت از حقوق فردی شهروندان حساس است. این درخواستی است که گروه های حامی حقوق خصوصی مردم مطرح کرده‌ اند."

فرآوری : آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: همشهری آنلاین / مشرق / سایت واضح