تبیان، دستیار زندگی
کودکان، آینه رفتار والدین هستند; هر آن چه مقابل این آینه حساس قرار گیرد، به همان سان آن را منعکس خواهد کرد. بدین ترتیب کودکان، رفتارهای والدین را تقلید می نمایند و آن را در زندگی خود اجرا می کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یك مادر فوق العاده باش

مادر فوق العاده باش

کودکان، آینه رفتار والدین هستند; هر آن چه مقابل این آینه حساس قرار گیرد، به همان سان آن را منعکس خواهد کرد. بدین ترتیب کودکان، رفتارهای والدین را تقلید می نمایند و آن را در زندگی خود اجرا می کنند.

تحقیقات نشان می دهد، نوزادانی که در آغوش گرم و مهرگستر مادر تغذیه می کنند، تنها تغذیه جسمی نمی شوند، بلکه از حیث روحی نیز تغذیه می گردند. زمانی که کودک در آغوش مادر قرار می گیرد، صدای قلب مادر، به کودک آرامش و امنیت خاطر می بخشد. مادرانی که به شیردادن کودکان خود علاقه مند نیستند و آنها را با بی میلی و نارضایتی در آغوش می گیرند، حالات در خود فرورفتگی و بی حسی در کودکان خود به وجود می آورند.

اگر مادر موقع ارضای نیازهای کودک، محبت لازم را ابراز دارد، اولین تجارب اجتماعی کودک نیز خوشایند خواهد بود. مادر باید بین مراقبت بیش از اندازه و عدم مراقبت، موازنه ایجاد کند. توجه کافی و ابراز عواطف واقعی، اصیل و پایدار و به طور کلی روابط مادرانه قوی، باعث می شود که کودک دنیا را امن و قابل اطمینان بیابد و رشد طبیعی و سلامت شخصیت او تضمین شود.

روان شناسان، نخستین ارتباط چشمی میان مادر و کودک، در لحظه حساس تولد نوزاد را زمان «شوق دیدار» می نامند. این ارتباط چشمی، زمینه ساز شروع واکنش های غریزی مولود است. این رابطه که حاصل احساس و عواطف مادری است، نشات گرفته از تغییراتی است که در ترکیب و ایجاد ترشحات غدد داخلی به وجود آمده و برای مادر موجب سلسله رفتارهای غریزی شده است، که نقش بارزی در حفظ و مراقبت صمیمی کودک به عهده دارد.

اگر مادر موقع ارضای نیازهای کودک، محبت لازم را ابراز دارد، اولین تجارب اجتماعی کودک نیز خوشایند خواهد بود. مادر باید بین مراقبت بیش از اندازه و عدم مراقبت، موازنه ایجاد کند. توجه کافی و ابراز عواطف واقعی، اصیل و پایدار و به طور کلی روابط مادرانه قوی، باعث می شود که کودک دنیا را امن و قابل اطمینان بیابد و رشد طبیعی و سلامت شخصیت او تضمین شود. در وجود هر انسان مقداری نیروهای حیاتی انرژی ها، امكانات و استعداد ها ی خاص نهفته است كه اگر شرایط و فرصت مناسب برایش فراهم سازند این نیروها و استعدادها خود بخود و بطور طبیعی و سالم رشد می كنن .

مهمترین شرایط برای اینكه انسان بتواند بطور طبیعی و سالم رشد كند عبارتند از :

محبت و گرمی ، حمایت ، آزادی نسبی ، كمك ، راهنمائی و تشویق . اگر این شرایط فراهم بود، كودك احساس ایمنی و آرامش می نماید و شانس و فرصت این را پیدا می كند كه احساسات ، علاقه ها ، تمایلات و آرزوهای خاص خودش را بطور طبیعی و با خیال آسوده رشد و نمو دهد . وقتی احساس ایمنی و راحتی درش ایجاد شد می تواند بدون تشویش به خودش بپردازد و از نیروها و استعدادهای ذاتی و طبیعی خود برای پرورش و تقویت وجود خود استفاده كند .

کتاب حاضر به شما کمک می کند که یک مادر فوق العاده باشید و از مادر بودن خود لذت ببرید و همواره مادری شاد و سرحال و با نشاط باشید و کودک خود را به بهترین نحو ممکن پرورش دهید.

مشخصات کتاب

نویسنده : جودی رایث

مترجم : فرانك باجلان

ناشر:معیار علم

تنظیم : م . تجریشی