تبیان، دستیار زندگی
دبیر اجرایی چهارمین همایش باران غدیر از حضور 16 ادیب غیرشیعه از 7 کشور جهان در این همایش سه روزه خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

16 ادیب غیرشیعه میهمان همایش باران غدیر


دبیر اجرایی چهارمین همایش باران غدیر از حضور 16 ادیب غیرشیعه از 7 کشور جهان در این همایش سه روزه خبر داد.

همایش باران غدیر

نشست خبری چهارمین همایش باران غدیر با حضور حجت‌الاسلام محمدرضا زائری دبیر این همایش و حبیب ایل‌بیگی دبیر اجرایی این همایش در تالار شماره 2 اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری، زائری با اشاره به سه دوره برگزاری این همایش در سخنانی اظهار کرد: این همایش در سال‌های گذشته به دنبال ایجاد فضایی بود تا ولایت حضرت علی (ع) و فرزندانش در آثار ادبی و هنری فرهیختگان غیرشیعه بررسی شود و از سویی نیز زمینه‌ای برای این مسئله فراهم شود تا از آنها تقدیری به عمل آید؛ چرا که این افراد در زمره کسانی هستند که بدون باور اعتقادی به مکتب اهل بیت (ع) به توصیه پیامبر (ص) مبنی بر ماندگار کردن حادثه غدیر به زبان هنر و ادبیات توجه و تاکید کرده‌اند.

وی ادامه داد: معمولاً در نقطه‌های عطف تاریخی و فتوحات بزرگ، حکام از جنگ‌ها و خونریزی‌هایشان اثر هنری تولید می‌کنند، اما پیامبر اکرم (ص) جشن برادری و معرفی حضرت علی (ع) به جانشینی خود را از طریق هنر برای ثبت در قالب هنر پیشنهاد و تاکید کرد که این حادثه باید نسل به نسل نقل و روایت شود. هنرمندان حاضر در این همایش در موارد بسیاری در زمره افرادی هستند که به این سفارش عمل کردند، در حالی که از پیروان حضرت علی (ع) به شکل مصطلح نیستند.

زائری افزود: هدف ما از برگزاری این همایش، این بود که زمینه‌ای فراهم کنیم تا شاعران و نویسندگان غیرشیعه و غیرمسلمان بتوانند محیطی برای گفتگوی میان‌دینی به دست آورند و با ایران و فرهنگ ایرانی آشنا شوند و در عین حال زمینه‌سازی خوبی نیز برای ترجمه آثار صورت پذیرد.

دبیر چهارمین همایش باران غدیر در ادامه گفت: در سه دوره گذشته از این همایش 44 میهمان خارجی حضور داشتند و در کنار آنها برادران و خواهران اهل تسنن و زرتشتی ایرانی نیز به همایش دعوت شدند و برنامه‌هایی در تهران، شیراز، اهواز و مشهد برایشان تدارک دیده شد. در کنار این حضور موضوعات مطروحه در همایش در فضای علمی کشو نیز پخش و تعداد زیادی پایان‌نامه دانشگاهی درباره آنها تالیف شد و به نظر من گونه‌ای ادبی شکل گرفت که به شکلی تازه به خلق آثار ادبی می‌پردازد. در کنار آنها در سه ـ چهار سال اخیر آثاری از هنرمندان حاضر در همایش تولید شده که باید معرفی شود و فعالیت‌ها و جریان‌هایی نیز متاثر از این همایش به راه افتاده است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه همایش امسال از سوی حوزه هنری و به صورت مشارکت با برخی نهادها مانند سازمان اوقاف در دست برگزاری قرار دارد، گفت: موضوع ویژه همایش امسال، کربلا و عاشورا و توجه به نهضت حسینی است که با توجه به برگزاری همایش در آستانه ماه محرم در دستور کار ما قرار گرفته است.

زائری افزود: هدف ما از برگزاری این همایش، این بود که زمینه‌ای فراهم کنیم تا شاعران و نویسندگان غیرشیعه و غیرمسلمان بتوانند محیطی برای گفتگوی میان‌دینی به دست آورند و با ایران و فرهنگ ایرانی آشنا شوند و در عین حال زمینه‌سازی خوبی نیز برای ترجمه آثار صورت پذیرد.

در ادامه این نشست خبری، حبیب ایل‌بیگی دبیر اجرایی این همایش نیز در سخنانی اظهار داشت: چهارمین همایش باران غدیر در سال جاری از 12 تا 15 آبان‌ماه و در شهرهای تهران، مشهد و قم برگزار می‌شود. میهمانان همایش امسال شامل 16 نفر از کشورهای روسیه، لبنان، پاکستان، هند، کویت، مصر و تاجیکستان خواهند بود و سه شاعر نیز از سوی ایران حضور خواهند داشت.

وی افزود: میهمانان پس از ورود به ایران در روز یازدهم، نشست هم‌اندیشی را صبح روز 12 آبان در حوزه هنری برگزار می‌کنند و پس از آن نیز همایش اصلی ما در همان روز و در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار می‌شود. در کنار برنامه‌ریزی برای برگزاری همایش به فکر حضور این میهمانان در برخی از دانشگاه‌های کشور نیز هستیم.

ایل‌بیگی با اشاره به حضور میهمانان خارجی این همایش در روزهای نخست ماه محرم در مشهد گفت: با همکاری اداره کل اوقاف خراسان رضوی و حوزه هنری مشهد، برنامه‌ریزی شده تا میهمانان همایش در هیئات و تکایای عزاداری ماه محرم در مشهد حاضر شوند و به شعرخوانی بپردازند. در کنار این موضوع با رایزنی انجام شده با معاونت امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه در تدارک اجرای برنامه‌ای با حضور این افراد در حوزه علمیه قم نیز هستیم.

وی در پایان نشست خبری، اسامی میهمانان خارجی این همایش را به شرح زیر معرفی کرد: الیاس شویلی از لبنان، دلبر تاش‌ماتوا از روسیه، افتخار عارف از پاکستان، غسان مطر از لبنان، معروف عبدالمجید از مصر، جمال محمد احمد بخیط از مصر، آنتوان بارا از سوریه، محمد سرفراز ظفر از پاکستان، مندر سینگ اشک از پاکستان، بلرام شاکلا، شاعر برهمن از هند و دهر مندرنات از پاکستان. در بخش شاعران ایرانی نیز پرویز بیگی حبیب‌آبادی، علیرضا قزوه و امجد ویسی مهمانان همایش خواهند بود.

در پایان این نشست، محمدرضا زائری در پاسخ به سئوالی در مورد علت حضور نداشتن گروه‌های موسیقی و هنر‌های تجسمی در این همایش آن را به نداشتن بودجه کافی برای این امر مرتبط دانست.

بخش ادبیات تبیان


منبع: مهر