تبیان، دستیار زندگی
«اندروید از [سیستم عامل] آیفون امن تر است» این ادعایی است که اریک اشمیت، رییس هیئت مدیره شرکت گوگل در مصاحبه با وب سایت ZDNet مطرح کرده و بستر بیش از یک میلیارد کاربره شرکت متبوعش را مطمئن تر از رقیبِ آیفونی دانسته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کدام انتخاب امن‌تر است؟


«اندروید از [سیستم عامل] آیفون امن تر است» این ادعایی است که اریک اشمیت، رییس هیئت مدیره شرکت گوگل در مصاحبه با وب سایت ZDNet مطرح کرده و بستر بیش از یک میلیارد کاربره شرکت متبوعش را مطمئن تر از رقیبِ آیفونی دانسته است.

کدام انتخاب امن‌تر است؟

البته او به بیان دلایل چنین ادعایی نپرداخت و توضیح نداد که با چه معیاری اندروید را از iOS امن تر تشخیص داده است.

در واقع وقتی مصاحبه گر رو به او گفت: «اگر از مردم [آمریکا] نظرسنجی کنید بسیاری از آنها خواهند گفت که اندرویدِ گوگل بستر اصلی شان نیست؛ وقتی با مردم درباره اندروید حرف می زنی می گویند اندروید که امن نیست.» اریک اشمیت پاسخ داد: «امن نیست؟ از آیفون [هم] امن تر است»

شکی نیست که گوگل در چند وقت اخیر تلاش های بسیاری برای امن تر کردن سیستم عامل موبایل خود کرده و به خصوص در دستگاه هایی که زیر نظر مستقیم اش ساخته می شوند تا حد زیادی هم موفق بوده اما چنین ادعایی شاید بیشتر جنبه کُری خوانی داشته باشد تا مسائل فنی.

در آخرین نسخه اندروید اسکنر بدافزاری تعبیه شده که به طور خودکار اپ ها را حتی پیش از نصب وارسی می کند و از آلوده نبودن آنها مطمئن می شود. اما همان طور که می دانید در سیستم عامل اندروید به دلیل باز متن بودن، توسط هر کدام از شرکت های سازنده تغییراتی ایجاد می شود که این امر باعث چند پارگی بستر اندروید شده و در واقع مشکل اصلی نیز از همین جا آب می خورد.

با توجه به گفته های آقای “کن پیکرینگ”‌ که یکی از مهندسان شرکت امنیتی CORE می باشد، کاربران باید تا قبل از دریافت وصله های امنیتی مایکروسافت، استفاده از اینترنت اکسپلورر را متوقف کنند

مسئله اصلی فروشگاه های غیر اصلی و ثانویه اپلیکیشن های اندرویدی هستند که هیچ نظارتی بر امنیت آنها نیست و کسی متضمن سلامت اپ های دانلود شده از چنین فروشگاه هایی نمی شود. باید دید در آینده گوگل برنامه ای برای این از هم گسیختگی بستر اندروید دارد یا می خواهد به روال سابق به کار خود ادامه دهد.

همچنین در حوزه مرورگرها باید بدانیم که مرورگرهای وب همیشه در معرض انواع و اقسام حملات قرار دارند. چون بهترین و شاید ساده ترین راه برای نفوذ به سیستم های کامپیوتری کاربران هستند. مخصوص کاربرانی که توجه کافی به بروز رسانی برنامه های خود و مخصصوصا مرورگرشان ندارند. از آن طرف شرکت های سازنده مرورگرها همیشه سعی می کنند تا امنیت محصولات خود را بالاتر ببرند. حتی بعضی از آنها مثل مایکروسافت، گوگل و موزیلا به کسانی که مشکلات امنیتی مرورگرهای شان را کشف می کنند در قالب برنامه ای به نام Bug Bounty پاداش های نقدی می دهند.

کدام انتخاب امن‌تر است؟

مرورگر اینترنت اکسپلورر یکی از مرورگرهایی است به شدت زیر تیغ منتقدان وب و حتی کاربران عادی بوده است. سرعت کم بارگذاری صفحات، عدم تطابق با استانداردهای نوین وب و امنیت پایین از جمله دلایلی بوده اند که کاربران را از این مرورگر بسیار ناخشنود کرده است.

اما در طی سال های اخیر مایکروسافت مرورگر خود را بهبود بخشیده است و دیگر نمی توان آن را یک مرورگر خیلی بد به حساب آورد. اما از لحاظ امنیتی ظاهرا هنوز هم مشکلات در این مرورگر وجود دارد.

چون متخصصان امنیت می گویند که اینترنت اکسپلورر هنوز یک مرورگر امن نیست. وجود آسیب پذیری هایی که هنوز برطرف نشده اند و به هکرها این امکان را می دهند تا کنترل کامل سیستم قربانی را در دست بگیرند یکی از دلایل بدبینی متخصصان این علم به مرورگر اینترنت اکسپلورر می باشد.

کدام انتخاب امن‌تر است؟

گزارش های جدید نشان می دهد که آسیب پذیری های عمومی اینترنت اکسپلورر هرچه بیشتر و بیشتر در حال استفاده از توسط هکرها می باشد. با توجه به گفته های آقای “کن پیکرینگ”‌ که یکی از مهندسان شرکت امنیتی CORE می باشد، کاربران باید تا قبل از دریافت وصله های امنیتی مایکروسافت، استفاده از اینترنت اکسپلورر را متوقف کنند.

وی به وبسایت eWeek می گوید: اگر بخواهیم واقع بین باشیم باید بگویم که کاربران نباید تا قبل از دریافت پچ ها و حل مشکلات امنیتی اینترنت اکسپلورر از آن استفاده کنند. در واقع هنگامی که یک اکسپلویت برای سو استفاده از یک آسیب پذیری منتشر می شود، شرکت ها می توانند از زمان استفاده بهتری ببرند و به سرعت آن مشکل را حل کنند. اما در غیر اینصورت این زمان را در اختیار هکرهای غیر حرفه ای قرار می دهند تا بتوانند از این آسیب پذیری ها سو استفاده کرده و مشکلات زیادی بوجود بیاورند.

در هر صورت کاربران باید تمامی بروز رسانی های اینترنت اکسپلورر را دریافت کرده و نصب کنند تا مشکلات احتمالی برطرف شوند.

فرآوری: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از آی تی رسان، گویا