تبیان، دستیار زندگی
مراسم رونمایی از مجموعه سه‌گانه عشق و نیز افتتاح تالار گفتگوی سرچشمه در محل مجتمع فرهنگی سرچشمه (یادمان شهدای هفتم تیر) برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سه‌گانه عشق


مراسم رونمایی از مجموعه سه‌گانه عشق و نیز افتتاح تالار گفتگوی سرچشمه در محل مجتمع فرهنگی سرچشمه (یادمان شهدای هفتم تیر) برگزار شد.

سه‌گانه عشق

در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زائری در سخنانی اظهار داشت: موضوع کتاب سه‌گانه عشق نگاه به موضوع محبت و عشق‌ ورزیدن از یک زاویه بدیع است. این کتاب را اول بار به صورت جزوه کوچکی که ناشی از سرمقاله‌های روزنامه جوان و در ادامه جام‌جم بود، دیدم و در همان زمان هم بازخوردهای متفاوتی را با خود به همراه داشت. برای من مهم است که این کتاب از موضع انفعال صحبت نمی‌کند؛ جدید است و حرفش حرف نویی است.

وی افزود: آقای برازش برای نگارش این کتاب کارنامه راویان احادیث را واکاوی کرده است و کارنامه کاری او سرشار از غور در احادیث است. با همین پشتوانه است که برازش در این کتاب عنوان داشته که اسلام می‌گوید همه را دوست بدارید و حتی نسبت به خاک زمین و دشمن خود نیز مراعات داشته باشید. این مسئله، موضوعی نیست که در مقابل فلان فشار سیاسی ایجاد شده باشد، موضعی است که ما به خاطر برخی مشکلات تاریخی از آنها غافل شده‌ایم.

زائری افزود: پدران ما به‌ دلایل مختلف و در دوران زیادی تنها در اندوه زندگی‌ کرده‌اند. من به عنوان شهروند دیندار در سال‌های گذشته تنها با غصه مواجه بودم، اما امروز در این سه کتاب با دیدگاهی روبروییم که قصد دارد نگاهی اصیل به موضوع محبت داشته باشد. سه‌گانه‌ای که از هر طرف با نگاهی اصیل از عشق می‌گوید.

تالیف «سه‌گانه عشق» مهم‌ترین کار زندگی‌ام بود

در ادامه این مراسم علیرضا برازش نویسنده مجموعه سه‌گانه عشق در سخنانی اظهار داشت: این سه‌گانه سه ضلع از یک مثلث است که رابطه ما با خدا، خدا با ما و ما با خودمان را شکل می‌دهد. من برای تالیف این سه‌گانه بیش از 159 هزار حدیث استنتاج کردم و در آن عنوان کردم که خدا ما را بر مبنای عشق آفریده است. این موضوع به‌ویژه در کتاب «عاشق تو» خودش را چنان نشان می‌دهد که مخاطب حس می‌کند عالمی قادر وجود دارد که تو را دوست دارد. در ضلع مقابل و در کتابی دیگر از این مجموعه عنوان کرده‌ام که اگر می‌خواهی به خدا برسی نباید به عبادت کاسبکارانه بسنده کنی. این کتاب می‌گوید در عصری که نمی‌شود ادعای دوستی با خدا را داشت، اگر قصد و نیتی برای این کار وجود دارد، باید قبل از آن خودمان را در قالب دوستی با مردم محک بزنیم؛ دلمان را وسیع کرده و همه عالم را در آن جای دهیم.

برازش ادامه داد: اینکه همه را دوست داشته باشیم با همه تئوری‌هایمان مثل تولی و تبری، جنگ و قصاص و ... به ظاهر در تعارض است و شاید گزافه نباشد که مهم‌ترین کار در طول زندگیم این باشد که توانسته باشم این موضوع را تبیین کنم. این لطف خدا بود که شامل حال من شد تا بتوانم حدیث زیاد بخوانم و از دل آنها به بیان و اثبات این موضوع برسم.

این سه‌گانه سه ضلع از یک مثلث است که رابطه ما با خدا، خدا با ما و ما با خودمان را شکل می‌دهد. من برای تالیف این سه‌گانه بیش از 159 هزار حدیث استنتاج کردم و در آن عنوان کردم که خدا ما را بر مبنای عشق آفریده است.

امام مثنوی را تفسیر قرآن می‌پنداشت

علیرضا مختار پور، نویسنده و مدیر انتشارات انقلاب اسلامی نیز دیگر سخنران حاضر در این مراسم بود. وی در سخنان خود و در تبیین ویژگی‌های این کتاب اظهار داشت: در این سه‌گانه ما شاهد تبلیغ دین هستیم، اما تبلیغی که در آن مبلغ شرایط تبلیغ را در خود فراهم کرده است و عمل و نیتش شرایط لازم برای این موضوع را در او فراهم کرده است.

مختارپور ادامه داد: این کتاب‌ها به جذب حداکثری کمک می‌کند، اما من مایلم در اینجا از اصطلاح حفظ حداکثری یاد کنم. این کتاب‌ها آمده است تا برای حفظ حداکثری مومنان باشد. جوانی که امروز به دنبال عقل‌گرایی در دنیای تکنولوژی‌ است و همه چیز او بر مبنای عقل و کیفیت بنا نهاده شده است فرهنگ و دینی را نیز به صورت مهندسی شده و با تفکر عقلایی جستجو می‌کند. او به دنبال زیبایی در محتوا و شکل است و موضوعی مانند گفتگو با خدا و یا ارتباط با خدا را مد نظر دارد و به نظرم این متون برای همین موضوع نوشته شده است.

ین پژوهشگر افزود: ویژگی دیگر این سه‌گانه تبلیغ بر مبنای متون دینی است. برخی می‌گویند انتشار این همه کتاب در مورد حدیث و روایات ترویج اخباری‌گری است، اما این سه‌گانه در مورد روایت از محبت و مهر است که مخالف اخباری‌گری است. از سوی دیگر استفاده از ادبیات غنی‌ فارسی نیز ویژگی دیگر این متن است. برخی این روزها دم می‌زنند که مولانا و حافظ هم به خاطر بیان برخی موضوعات تفکرشان اسلامی نیست و جالب است که برای اثبات چنین ادعاهایی که از یک غیرمسلمان نقل قول می‌کنیم و حاضر به شنیدن نقل قول یک مسلمان نیستیم. از حضرت امام (ره) نقل شده است که ایشان مثنوی را نوعی تفسیر قرآن کریم می‌دانست و عنوان داشته بود که ای کاش در همان دوران حضورم در ترکیه به مزار مولانا سر زده بودم.

محبت عالی‌ترین محصول دل انسان است

آخرین سخنان این مراسم نیز حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی اکبری بود.وی در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: این کتاب‌ها و مفاهیمش با ترکیب زیبایی کنار هم جمع شده‌اند که بسیار دلنواز است و مایه تبرک. امید دارم که قدرش را بدانیم و از این دست آثار بیشتر تالیف کنیم. وقتی از منظر قرآنی به این رساله‌ها نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که کلام خداوند در قرآن کریم کلام عشق است. افتتاح کلام خدا در قرآن کریم با بسم‌الله الرحمن الرحیم است که البته برخی اعتقاد دارند آیه ابتدایی تمام سوره‌های قرآن، جز یکی از سوره‌هاست. قرآن در معرفی خداوند در این عبارت شکل خاصی دارد که هم شرح دلبری است و زیبایی دارد و هم رحمت فراغ و مهرورزی همگانی خداوند را مطرح می‌کند. از سوی دیگر این عبارت به موجود برگزیده خداوند نیز صفتی را نوید می‌دهد که نشان از رحمت واسعه و رحمت خاصه او دارد که همیشگی است و این یعنی ربوبیت حضرت حق به همه عالم با قلم مهر نوشته شده است و قرآن نیز فطرت انسان را سرشته شده با مهر الهی بیان می‌کند.وی افزود: خداوند میان ما و دل ما قرار دارد و کافی است تنها درِ دل‌هایمان را باز کنیم. عالی‌ترین محصول قلب ما و عرش شخصیت او محبت است و لذا وقتی محبتی را به کسی می‌دهیم، یعنی داریم خودمان را به او تقدیم می‌کنیم که مظهر و جلوه خاص این موضوع در مناجات انبیاء الهی دیده می‌شود.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: مهر